از مقصرتراشی تا پولسازی!

گروه ورزش: درگذشت هادی نوروزی بدون تردید یکی از ناگوارترین حوادث تاریخ فوتبال ایران است که تلخی آن به این زودی‌ها از کام هواداران نخواهد رفت. درگذشت یک بازیکن در اوج دوران حرفه‌ای‌اش، حادثه غریبی است که پیش از این هرگز در فوتبال ایران سابقه نداشته؛ به خصوص که پای یکی از محبوب‌ترین تیم‌های کشور و بازیکنی خوش‌اخلاق و بی‌حاشیه در میان بوده باشد. مرگ هادی، موج بزرگی از تاثر و تالم را در کشورمان به دنبال آورد که کاملا قابل انتظار هم بود. مراسم تشییع پیکر این بازیکن در ورزشگاه آزادی و نیز خاکسپاری او در مازندران با شکوه تمام برگزار شد که مایه شادی روح هادی و تسلای بازماندگانش بود. با این وجود، ماجراهای بعد از درگذشت کاپیتان پرسپولیس، با برخی حاشیه‌های گزنده همراه بود که خاطر خیلی از هواداران و عزاداران را مکدر کرد.

گلایه‌های عجیب

تنها ساعاتی بعد از درگذشت نوروزی، امید عالیشاه که در اردوی تیم ملی کشورمان در امارات به سر می‌برد، پیامی انتقادی روی صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که سروصدای زیادی به وجود آورد. عالیشاه که مثل نوروزی اصلیت مازندرانی دارد، دو بیت شعر در مذمت مرده‌پرستی نوشت و اضافه کرد: «اینو واسه اون دسته هوادارنماهایی نوشتم که انقدر به هادی عزیز فشار آوردن که این اتفاق باورنکردنی بیفته. فقط از خدا عاجزانه می‌خوام به خانواده‌اش صبر بده.» پس از آنکه عالیشاه استارت انتقاد از سکوها را زد، نوبت به دو هم‌استانی دیگر نوروزی رسید که مواضع مشابهی اتخاذ کنند. به این ترتیب محسن بنگر و میثم بائو که از دوستان نزدیک هادی هم به شمار می‌آمدند، به انتقاد از برخی هواداران پرسپولیس پرداختند و نوع رفتار آنها با کاپیتان فقید را زیر سوال بردند. آخرین نفر هم جواد نکونام بود؛ سرگروه سابق تیم ملی ایران که در اینستاگرامش پیام تندی منتشر کرد. به گزارش خبرآنلاین، نکونام نوشت: «امروز داشتم مصاحبه بعد از بازی پرسپولیس و نفت را می‌خواندم. دلم به درد آمد واقعا، می‌گفتند این بازوبند برایش گشاد است، نوروزی و کفشگری لیاقت ندارند، امروز همان نان به نرخ روز خورها می‌گفتند نوروزی تیمت را بردار و بیا، چرا زنده بود تشویق نشد؟ مردم عزیز چه آبی چه قرمز بدانید سکوها دست مردم نیست، دست یک مشت (...) است، تو را به خدا قدر اینجور بازیکنان‌تان را بدانید. درست است توی چشم نیستند و محبوب سکوها نیستند ولی همه می‌دانند که لیاقتشان بیشتر از این است.

هادی رفت ولی قدر امثال هادی که در این فوتبال زیادند را بدانید.» این نظرات در حالی به‌طور سریالی مطرح می‌شوند که بعید به نظر می‌رسد امروز بتوان هواداران پرسپولیس را به خاطر رفتارشان با نوروزی زیر سوال برد. به نظر می‌رسد برخی از دوستان هادی تحت تاثیر احساسات هستند و به همین دلیل برای یافتن متهمی در ماجرای مرگ او، بی‌تابی می‌کنند. واضح است که همه بازیکنان فوتبال حرفه‌ای در سراسر دنیا مورد توجه عموم مردم هستند. به این ترتیب در روزهای خوب‌شان از آنها تقدیر می‌شود و در روزهای بدشان، مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

این یک قاعده جهانشمول است که شاید هیچ کجا نتوان نقیضش را پیدا کرد. همین هفته گذشته نیمار، ستاره برزیلی بارسلونا به‌خاطر نمایش نه‌چندان مطلوب در بازی با بایر لورکوزن با سوت‌های انتقادی هواداران مواجه شد. در سانتیاگو برنابئو نیز این اتفاقات به دفعات برای نابغه‌ای مثل کریس رونالدو رخ داده است؛ هرچند هواداران رئال حتی سابقه هو کردن ایکر کاسیاس را هم در کارنامه‌شان دارند. طی روزهای گذشته، اوج‌گیری انتقادها از وین رونی در منچستر یونایتد و زلاتان ابراهیموویچ در پاری‌سن‌‍ ژرمن باعث شد مربیان این دو تیم وارد گود شوند و از بازیکنان‌شان در مقابل هواداران دفاع کنند.

بنابراین همه جای دنیا مدح و ذم در کنار هم شامل بازیکنان می‌شود و هرگز نمی‌توان فضایی سرشار از ستایش مطلق را پیدا کرد. ماجرای هادی نوروزی و هواداران پرسپولیس هم همین است؛ گو اینکه هادی از بسیاری از دیگر بازیکنان این تیم بین مردم مقبول‌تر بود و در قیاس با آنها انتقادهای کمتری تحمل کرد. آیا امروز سزاوار است که هواداران را به خاطر برخی گلایه‌های فنی از نوروزی، رودرروی خانواده او قرار بدهیم؟

کاسبی‌های باورنکردنی

این یکی به مراتب عجیب‌تر و دردناک‌تر بود. تنها ساعتی بعد از درگذشت هادی نوروزی، پیامکی روی تلفن همراه برخی مشترکان ارسال شد که محتوای آن چنین مضمونی داشت: «خبر فوری: کاپیتان تیم فوتبال پرطرفد‌‌ار د‌‌رگذشت. جزئیات، هر پیام ۳۵ تومان!» مواجه شدن با این پیام کوتاه، برای خیلی از هواداران فوتبال بسیار غم‌انگیز بود و باعث شد خشم و عصبانیت هم به تاثر ناشی از فقدان هادی نوروزی اضافه شود. در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مطالب زیادی در مذمت این موضوع به اشتراک گذاشته شد و خیلی‌ها آن را یک فرصت‌طلبی غیرقابل دفاع به شمار آوردند. اتفاق تلخ‌تر زمانی رخ داد که برخی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر مرحوم نوروزی در ورزشگاه آزادی، ناچار به پرداخت پول پارکینگ شدند؛ اتفاقی که حاشیه‌های زیادی به همراه داشت و معنویت مراسم را تحت تاثیر قرار داد. البته مسوولان ورزشگاه آزادی معتقدند این کار سیستماتیک نبوده و یک نفر سرخود از مردم پول گرفته است. در همین رابطه جلسه‌ای هم بین مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ و مسوولان مربوطه برگزار شد.

محکومیت سوءاستفاده مالی در روز تشییع پیکر نوروزی

شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران دریافت مبالغی را برای پارک خودروها در روز تشییع پیکر کاپیتان پرسپولیس محکوم کرد. به گزارش «ایسنا» شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ایران با صدور اطلاعیه‌ای، فروش غیراخلاقی بلیت پارکینگ مجموعه ورزشی آزادی را در مراسم تشییع پیکر هادی نوروزی محکوم کرد. در متن این اطلاعیه آمده است: «بنا به درخواست مدیرعامل محترم باشگاه پرسپولیس در صبح روز پنج‌شنبه ۹ مهرماه مبنی بر برگزاری مراسم تشییع جنازه مرحوم هادی نوروزی، کاپیتان فقید این تیم در روز جمعه، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ضمن موافقت با برگزاری این مراسم، به مدیر مجموعه ورزشی آزادی دستور داد تا از هرگونه همکاری در این خصوص دریغ نکنند، اما فروش غیراخلاقی و ناشایست بلیت پارکینگ مجموعه ورزشی آزادی توسط عده‌ای سودجو در این مراسم، باعث مکدر شدن خاطر هواداران این تیم و کلیه مسوولان مربوطه شد، بنابراین مدیرعامل شرکت ضمن محکوم کردن این اقدام، به آقای نیکوخصال مدیر مجموعه ورزشی آزادی دستور داد ضمن بررسی دقیق، با خاطیان و هنجارشکنان برابر مقررات و قوانین برخورد کرده و گزارشی در این خصوص در اختیار مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی قرار دهد.»