ایران برای حضور در بازار گاز اروپا سناریوهای مختلفی را دنبال می‌کند

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ دارنده ذخایر گازی جهان، سناریوهای متعددی برای صادرات و افزایش حضور در تجارت جهانی گاز در نظر دارد. معاون وزیر نفت در امور گاز در گفت‌وگو با «شانا» درباره افزایش حضور ایران در تجارت جهانی گاز اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، نظریه‌های متعددی برای حضور ایران در تجارت جهانی گاز در نظر گرفته شده است.

حمیدرضا عراقی با بیان اینکه مقرون به صرفه بودن صادرات گاز به کشورهای همسایه از جمله برنامه‌ریزی‌ها به‌شمار می‌آید، افزود: پس از توافق ایران و ١+٥، علاوه بر صادرات گاز به کشورهای همسایه، امکان صادرات گاز به اروپا از طریق ترکیه وجود دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، از سوی دیگر کارشناسان معتقدند برای حضور در بازارهای جهانی در دوردست، باید گاز را به ال ان جی تبدیل کنیم و در این صورت صادرات گاز به اروپا مقرون به صرفه خواهد بود.

عراقی با بیان اینکه ایران با دارا بودن بزرگ‌ترین‌ ذخایر گازی جهان این استعداد را دارد که گاز خود را به دیگر کشورها صادر کند، تصریح کرد: با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، امکان صرفه‌جویی روزانه ٥٠ میلیون مترمکعب در مصرف گاز و افزایش ظرفیت صادرات گاز وجود دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه امکان صادرات گاز از طریق ترکمنستان و آذربایجان نیز وجود دارد، تاکید کرد: برای حضور پررنگ‌تر در بازار جهانی گاز، سناریوهای متعددی را پیگیری می‌کنیم.