دنیای اقتصاد: نخستین جلسه رسیدگی به پرونده بدهکار بزرگ نفتی روز گذشته به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران به‌صورت علنی برگزار شد. در این جلسه تنها 65 صفحه از کیفر‌خواست 237 صفحه‌ای متهم ردیف اول پرونده قرائت شد که بر این اساس، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی، پولشویی و جعل اسناد از اتهامات وی عنوان شد. در نخستین جلسه دادگاه، نجفی به‌عنوان نماینده مدعی‌العموم، جزئیاتی از این پرونده را تشریح کرد.
گروه خبر:
اولین جلسه رسیدگی به پرونده «ب.ز» و دو متهم دیگر این پرونده روز گذشته به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران به‌صورت علنی برگزار شد. بر‌اساس کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، اتهام افساد فی‌الارض برای سه متهم این پرونده مطرح شده است.


به گزارش خبرگزاری فارس، در این جلسه نماینده دادستان، 65 صفحه از کیفرخواست 237 صفحه‌ای «ب.ز» را قرائت کرد. در این جلسه برخی از اعضای خانواده و دو خواهر و وکیل مدافع متهم حضور داشتند. به گزارش «ایسنا» بر‌اساس اظهارات نجفی، نماینده مدعی‌العموم، «ب.ز» بیش از 40 نوبت مورد بازجویی قرار گرفته است. طبق کیفرخواست صادره، اتهامات «ب.ز» عبارت است از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل 24 فقره اسناد بانکی و صورت‌حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی و جعل دستور انتقال بین بانک‌ها. همچنین بر‌اساس کیفرخواست صادره، اتهامات «م.ش» متهم ردیف دوم، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران، مشارکت در پولشویی و کلاهبرداری است. به گزارش «ایسنا»، اتهامات «ح.ف.ه» متهم ردیف سوم این پرونده نیز بر‌اساس کیفرخواست صادره، افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری از یک شرکت، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی و مشارکت در پولشویی است. رضا نجفی نماینده دادستان در بخشی از قرائت کیفرخواست با اشاره به عملکرد متهم در دورزدن تحریم‌ها گفت: «اعمال محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها باعث می‌شود که شبکه‌های بانکی در زمینه انتقال ارز با مشکل مواجه شوند. در این راستا «ب.ز» در امر جابه‌جایی ارز و ارائه خدمات گشایش مالی و ارزی دارای فعالیت بوده است.» نماینده مدعی‌العموم گفت: «ب.ز» با همکاری «ح.ف.ه» اقدام به تاسیس دو بانک در مالزی و تاجیکستان می‌کند. همچنین وی برای پیشبرد بیشتر اهداف خود اقدام به تاسیس چند شرکت در خارج از کشور کرده است.


طبق کیفرخواست صادره «ب.ز» دارای ۱۱ شرکت نفتی بوده که مهم‌ترین آن شرکتی در عراق با داشتن سهام ۴۹ درصدی است. همچنین نام خانمی با اسم «م.م» در بسیاری از شرکت‌ها تکرار شده که حقوق وی ماهی ۴ هزار یورو بوده است.بنا‌بر اظهارات نماینده دادستان، «ب.ز» در کشورهای ترکیه، عراق، تاجیکستان و مالزی دارای فعالیت‌های پولی و بانکی بوده است. نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای به بانک «ک» اشاره کرد و گفت: «این بانک در تاریخ ۲۶/ ۸/ ۲۰۰۹ افتتاح شد و ابتدا متعلق به شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی متهم ردیف اول بوده، همچنین این بانک مجوز فعالیت بانکی در تاجیکستان را دریافت می‌کند.»


نماینده دادستان تهران در ادامه با اشاره به ابهامات گفته‌های «ب.ز» درباره شرکت و سیستم «آی وان» به ارتباط «ب.ز» با بیرون از زندان پرداخت و گفت: «متهم از طریق خواهرش با خارج از زندان در ارتباط بوده و در رابطه با شرکت مذکور متهم از خواهرش درخواست می‌کند تا به کارمندان شرکت بگوید در پرینت‌های شرکت آی‌وان تغییراتی را ایجاد کنند و سپس آنها را به بازپرس ارائه دهند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد متهم در مرحله بازداشت نیز به‌دنبال جعل اسناد بوده است.»


همچنین به گزارش «ایرنا» نماینده دادستان پرونده گفت: «ب.ز» از طریق کارمندان زندان اوین با بیرون زندان ارتباط می‌گرفت و توسط خواهرش تغییراتی در پرینت پرونده ها ایجاد می‌کرد و پرونده در حقیقت جعل می‌شد. نجفی سپس به جلسات تحقیقات مقدماتی دیگر از خواهر «ب.ز» به ترتیب در نهم و سی ام شهریورماه سال گذشته اشاره کرد. پس از پایان جلسه اول دادگاه «ب.ز» ، رسول کوهپایه‌زاده وکیل‌مدافع او در گفت‌وگو با «ایسنا» روند اولین جلسه رسیدگی به پرونده موکلش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «امیدوارم دادگاه در زمان بیان دفاعیات موکلم علنی برگزار شود.» دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «ب.ز» امروز در شعبه ۱۵ دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار خواهد شد. به گزارش «ایرنا» «ب.ز» سال ۹۲ بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در بازداشت موقت در زندان اوین به‌سر می‌برد. به گفته سخنگوی قوه‌قضائیه، پرونده «ب.ز» ۲۰۹ جلد و مشتمل بر ۴۰ هزار صفحه است.