گروه بازرگانی: دومین هیات تجاری بلندمرتبه آلمانی به سرپرستی وزیر اقتصاد، کار و حمل‌ونقل ایالت نیدرزاکسن به همراه 80 نفر از فعالان اقتصادی این ایالت با فعالان اقتصادی ایرانی دیدار کردند. در این همایش که به میزبانی اتاق بازرگانی تهران و اتاق مشترک ایران-آلمان، برگزار شد،پارلمان بخش خصوصی تهران به بازاریابان خارجی برای ورود به ایران به منظور فروش صرف کالا،‌ اخطار داد. همچنین نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران، از ایران به‌عنوان کشوری سرمایه‌پذیر نام برد و نسبت به افزایش حجم تجاری دو کشور ابراز امیدواری کرد. وزیر اقتصاد، کار و حمل‌ونقل ایالت نیدرزاکسن نیز روابط دو کشور را فراتر از روابط اقتصادی دانست و معتقد بود باید روابط فرهنگی میان ایران و ایالت نیدرزاکسن نیز برقرار شود.

مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران در همایش تجاری ایران و آلمان گفت: امیدوارم دیداری که هم اکنون بین فعالان اقتصادی دو کشور روی می‌دهد، موجب هموار شدن همکاری‌های دو کشور شود.

وی عنوان کرد: تاریخچه روابط تجاری ایران و آلمان به چند دهه پیش برمی‌گردد. این دو کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته‌اند. به گفته وی، ایران از موقعیت خاصی برخوردار است. 80 میلیون نفرجمعیت که اغلب جوان، تحصیلکرده و بااستعداد هستند،‌ از مزیت‌های این کشور است. وجود ذخایر ارزشمند و فرصت‌هایی در حوزه نفت، ‌گاز، انرژی، گردشگری و کشاورزی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی موضوع جذابی باشد. جهانگیری با اشاره به زمینه‌های گردشگری در ایران گفت: چهار فصل بودن ایران به همراه یک میلیون اثر تاریخی می‌تواند در بخش توریسم به‌عنوان نقطه قوت ایران باشد. به گفته وی، طبیعتا این فرصت‌ها با توجه به شرایطی که به واسطه دیپلماسی ایران به‌وجود آمده است، این کشور را به‌عنوان کانون سرمایه‌گذاری دنیا مورد توجه سایر کشورها قرار داده است. اتفاقی که در دیپلماسی سیاسی ایران رخ داد، اتفاقی کم‌نظیر بود که حقانیت ایران را به نمایش گذاشت. در دوره تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، طبیعتا فعالان بخش خصوصی سایر کشور‌های دنیا، از بررسی سرمایه‌گذاری در ایران غافل نبوده‌اند. همان‌طور که ملاحظه کردید بعد از اعلام توافق وین، کشورهای زیادی برای همکاری وارد ایران شدندو هر یک از آنها بنا به نیاز خود خواهان بهره‌وری از بازار ایران هستند.


نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: در دوران جدید نکته قابل تامل برای کسانی که خواهان همکاری با ایران هستند این است که ما خواهان ورود به حوزه‌هایی هستیم که منجر به تولید و هم‌افزایی می‌شود. وی با بیان این مطلب اظهار کرد: قطعا ایران نمی‌تواند بازار خوبی برای فروش صرف کالای خارجی باشد. این فرصت برای هیچ کشوری مهیا نخواهد شد که در این بازار، تنها فروشنده کالا باشد، بلکه ایران به‌عنوان کشوری سرمایه‌پذیر برای جذب سرمایه آماده است. جهانگیری با اشاره به مزیت آلمان برای همکاری با ایران گفت: آلمان یکی از کشورهای قدرتمند اروپا محسوب می‌شود و اقتصاد آن در حوزه خدمات و صنعت در دنیا از شهرت خوبی برخوردار است. حجم مبادلات دو کشور در دوره‌های گذشته قابل ملاحظه بوده اما با وجود تحریم‌ها، این روابط به پایین‌ترین سطح خود تنزل پیدا کرده است. وی افزود: آلمان در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶، درصد قابل توجهی در پتروشیمی، مواد شیمیایی، تجهیزات و ماشین آلات و خدمات الکترونیکی در ایران سرمایه‌گذاری کرده بود. بسیاری از کالاهای سنتی ما مثل زعفران، فرش و خشکبار نیز در سال‌های گذشته از طریق آلمان به اروپا صادر می‌شد.نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق بازرگانی تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی در ایران، آمادگی خود را برای همکاری با سرمایه‌گذاران آلمانی اعلام می‌کند. این اتاق، با راه‌اندازی کمیته اقتصادی پساتحریم، شرایط را به گونه‌ای مهیا کرده است که با رفع موانع سرمایه‌گذاری در ایران، بتواند ورود سرمایه‌گذاران خارجی را هموار کند. وی همچنین به راه‌اندازی مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری در اتاق تهران اشاره کرد و گفت: این مرکز می‌تواند به‌عنوان پاسخگو به سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی عمل کند. البته حضور دوباره هیات‌های آلمانی در ایران نشان از عزم جدی این کشور برای همکاری با فعالان اقتصادی ایرانی دارد.


در ادامه این همایش، اولاف لیس، وزیر اقتصاد، کار و حمل‌ونقل ایالت نیدرزاکسن با اشاره به استقبال فعالان اقتصادی ایرانی از هیات آلمانی عنوان کرد: حضور این چنینی نمایندگان دو کشور نوید موفقیت این سفر را به من می‌دهد.

وی گفت: قرار نیست روابط ایران و ایالت نیدرزاکسن به روابط اقتصادی ختم شود، مهم درک روابط دو ملت است. از این رو نباید صرفا اولویت‌های اقتصادی مبنای مذاکرات و گفت‌وگوها قرار گیرد. باید درک بهتر از فرهنگ دو طرف نیز مورد توجه واقع شود. وی اظهار کرد: ایران، یکی از مهم‌ترین اقتصادهای منطقه و خاورمیانه و آلمان نیز یکی از بهترین شرکای ایران پیش از تحریم‌ها بوده است. از این رو خوشحالم که تلاش‌های دیپلماتیک این کشور راه را برای همکاری ما هموار کرد. برای ایالت نیدرزاکسن، ظرفیت‌های خوبی در زمینه صادرات و سرمایه‌گذاری مهیا خواهد شد.


لیس به ابراز علاقه شرکت‌های ایالت نیدرزاکسن برای همکاری با ایران اشاره کرد و گفت: این اشتیاق را در طرف ایرانی نیز می‌بینیم. همچنین خوشحال هستم که در هیات ما شرکت‌های ایرانی الاصلی حضور دارند که می‌توانند ما را همراهی و راهنمایی کنند. وی در ادامه به بیان مشخصات ایالت نیدرزاکسن پرداخت و عنوان کرد: شرکت‌های حاضر در این هیات، در زمینه‌هایی همچون حمل‌ونقل، مواد غذایی، انرژی‌های تجدیدپذیر و حوزه‌های سلامت فعال هستند. به گفته وی، این ایالت یکی از قطب‌های مهم حمل‌ونقل به شمار می‌آید. همچنین به جز تولید خودرو در زمینه‌های لجستیک و فناوری‌های نوین در هوانوردی نیز پیشرو است. همچنین یکی از قطب‌های کشاورزی با صادرات ۱۰ میلیارد یورو در سال محسوب می‌شود. تولید ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی نیز از دیگر زمینه‌های فعالیت در این ایالت است. در حوزه انرژی به خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر نیز حرفی برای گفتن دارد.


عباسعلی قصاعی، رئیس اتاق مشترک ایران-آلمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: فعالان اقتصادی این هیات برای ورود به ایران ابراز تمایل کرده‌اند و پیشنهادی در این خصوص ارائه دادند که مورد استقبال ما قرار گرفت.

وی افزود: این ایالت از نظر وسعت، سومین ایالت آلمان است و ایالتی مهم به لحاظ صنعت است. این ایالت می‌تواند برای ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر مزیت داشته باشد، همچنین در زمینه‌های نفت و گاز بسیار قوی هستند.

قصاعی درخصوص دلیل حضور این هیات در ایران نیز گفت: هیات‌ها غالبا برای بررسی بازار به ایران می‌آیند. تا زمانی که تحریم‌ها به‌طور رسمی لغو نشود، هیچ کاری پیش نمی‌رود.


کارنامه تجاری ایران و آلمان

در تیر ماه سال جاری، یک هیات تجاری ۶۰ نفره آلمانی که در راس آن معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد و انرژی این کشور قرار داشت وارد ایران شدند. این هیات تجاری، اولین هیاتی اقتصادی - سیاسی بود که پس از اعلام توافق وین، وارد ایران شد تا با مقامات وزارت نفت و نیرو همچنین فعالان بخش خصوصی به گفت‌وگو جهت گسترش زمینه‌های همکاری بین ایران و آلمان بپردازد. براساس گفت‌وگوهای صورت گرفته بین طرفین، مشارکت شرکت‌هاى آلمانى در ساخت نیروگاه‌هاى برق در داخل و خارج کشور همچنین امکان مشارکت شرکت‌هاى آلمانى با شرکت‌هاى بخش خصوصى ایران یا سرمایه‌گذارى ۱۰۰ درصدى شرکت‌هاى آلمانى در صنایع آب، برق و انرژى کشور از جمله موضوعاتی بود که از سوی این دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. در دوران تحریم‌ها اگر چه آلمان مبادلات تجاری خود را با ایران کاهش داد، اما با این حال روابط خود با ایران را قطع نکرد؛ به‌طوری که طی چند سال اخیر این کشور جزو یکی از ۱۰ کشور عمده وارد کننده به ایران محسوب می‌شد. سال گذشته، ایران و آلمان مبادلاتی به حجم میزان ۲ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار را صورت دادند که حدود ۲ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار آن مربوط به صادرات آلمان به ایران و ۳۵۴ میلیون دلار آن نیز صادرات ایران به این کشور بود. این در حالی است که حجم مبادلات تجاری بین ایران و آلمان، در سال ۹۰، پیش از شدت یافتن تحریم‌ها علیه ایران، معادل ۶ میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار رقم خورده بود.