گروه دیپلماسی: اقدامات اخیر دولت بحرین مبنی بر اخراج محمدرضا بابایی، کاردار ایران در منامه و همچنین فراخواندن سفیر این کشور از تهران طی فرصت تعیین شده 72 ساعته روابط دو کشور را وارد دور جدیدی از تنش کرده است. خبرگزاری رسمی بحرین در بیان علت این تصمیم مدعی شده است که به‌دلیل اقدامات تخریبی ایران و تلاش در جهت بر هم زدن آرامش کشور، دولت بحرین چنین تصمیمی گرفته است.


حسین امیرعبداللهیان، ‌معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به این رفتار دولت بحرین واکنش نشان داد و گفت: «مقامات بحرین چند سالی است با مشکلاتی در داخل کشورشان مواجه هستند و برای فرار از این مشکلات به جای چاره‌اندیشی، فرافکنی می‌کنند.» امیرعبداللهیان درخصوص اخراج کاردار سفارت ایران در منامه از سوی دولت بحرین، گفت: «بحرین بارها به غلط، اتهامات مختلفی را به ایران وارد کرده است.» به گفته معاون وزیر امور خارجه، اخراج کاردار سفارت ایران در منامه، نشان‌دهنده اوج مشکلات سیاسی بحرین است. در ادامه معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تهران در امور بحرین دخالت نداشته و نخواهد داشت، افزود: «در قبال این اقدام بحرین واکنش متقابل نشان خواهیم داد.» امیر عبداللهیان ادامه داد که در پی این اقدام بحرین، نفر دوم سفارت این کشور از ایران نیز اخراج شده است. معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در ارتباط تلفنی با خبر 30 :20 شبکه دو سیما، افزود: «در چارچوب روابط دیپلماتیک، اصل بر مقابله به مثل است که این کار را ما با اخراج کاردار دوم سفارت بحرین انجام دادیم.» او همچنین یادآور شد که ایران انتظار دارد بحرینی‌ها عقلانی برخورد کنند.


پاسخ قاطع ایران

مطابق خبری که روز گذشته منتشر شد براساس اعلام وزارت امورخارجه، بسام دلهان الدوسری، معاون سفارت بحرین در تهران باید ظرف ۷۲ ساعت خاک جمهوری اسلامی ایران را ترک کند. به گزارش «انتخاب»، وزارت امورخارجه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این وزارتخانه با اعلام رسمی به سفارت بحرین در تهران و رد اتهامات بی‌اساس عنوان شده از سوی بحرین علیه جمهوری اسلامی ایران، نفر دوم سفارت این کشور در تهران را عنصر نامطلوب شناخت.


ادعاهای ضدایرانی امارات

از سوی دیگر امارات نیز در دنباله روی کورکورانه از عربستان به بیان ادعاهای بی‌اساسی درخصوص ایران پرداخت. عبدالله بن زاید وزیر خارجه امارات عربی متحده در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «پرونده ایران در منطقه اجازه نمی‌دهد این کشور درباره ثبات منطقه سخن بگوید.» به گزارش انتخاب او مدعی شد: «ما مخالف دخالت ایران در امور داخلی خود هستیم.» وزیر خارجه امارات عربی متحده افزود: «امارات با عربستان سعودی قاطعانه با هرگونه تلاش ایران برای دخالت در امور داخلی کشورهای عربی مقابله می‌کنند.»