بزرگ ترین خواسته مهندسان ارجاع عادلانه  کار است
مشکلات دفاتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی استان تهران را می‌توان به دو دسته طبقه بندی نمود. دسته اول مربوط به ساختار اداره دفاتر و نحوه کنترل و ارزیابی آنها می‌باشد و دسته دیگر مشکلاتی می‌باشد که میان دفاتر نمایندگی نظام و مراجع صدور پروانه وجود دارد. این مشکلات گاه ناشی از اعمال سلیقه‌های افراد در جایگاه‌های مربوطه می‌باشد و قوانین و ضوابط مربوطه نیز در شهرستان‌های استان تهران متفاوت است .

آنچه حائز اهمیت می‌باشد آنست که سازمان نظام مهندسی ساختمان باید برای اداره امور جاری ، مثل تمام سازمان‌ها دارای یک ساختار مناسب و مرتبط با مسئولیت خود باشد ، چرا که اگر سازمانی بر مبنای مأموریتهای خود دارای ساختار مناسبی نباشد ولی دارای نیروهای متخصص و کارآمد باشد باز هم نمی تواند به موفقیت‌های مورد انتظارش دست یابد و به عبارتی دیگر امکان بهره ور بودن سازمان زیر سئوال خواهد رفت . اگر ساختار مطلوب در سازمان نظام مهندسی ساختمان پیاده سازی شود ، مرحله انتخاب نیروی انسانی مناسب نیز در همان چارچوب و به نحو مطلوب انجام خواهد گرفت.

در مورد خدمات ارائه شده ، در حال حاضر دفاتر نمایندگی نظام مهندسی در سطح استان در حال خدمت رسانی در چند زمینه مهندسی بوده و خدمات دیگری نیز در مرحله راه اندازیست. یکی از این خدمات ارجاع کار نظارت مطابق ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می‌باشد که در بعضی از دفاترنمایندگی شهرستان‌ها که با مراجع صدور پروانه هماهنگ هستند اجرا می‌شود اما در بعضی از دفاتر دیگر اجرایی نگردیده است. از دیگر خدماتی که به طور کامل در دفاتر نمایندگی سازمان انجام می‌شود بازرسی و نظارت بر لوله کشی گاز می‌باشد.از خدمات دیگرمی توان تهیه نقشه‌های تفکیکی توسط مهندسان نقشه بردار را نام برد که در سطح استان به نحو مطلوبی اجرایی شده است ودر آینده هم و در صورت امضای تفاهم نامه‌های لازم ، خدمات نظارت بر نصب انشعاب فاضلاب و مدیریت تقاضا و مصرف بهینه آب ، نظارت بر اجرای آسانسور ، نظارت بر سیستم‌های آتش نشانی و نظارت بر اجرای تاسیسات الکتریکال و کنتور‌های برق اجرایی خواهد شد.

سازمان نظام مهندسی ساختمان در دو سال اخیر ( هیات مدیره دوره ششم) به دلیل گردش مالی عظیم به یک سازمان بزرگ تبدیل گردید و نگاه و نگرش جامعه و مهندسان عضو را به خود تغییر داد از این رو مهندسان توقع دارند این سازمان با مهندسان ، بزرگ منشانه رفتار کند و زمینه‌های ارتقاء شغلی و جایگاهی مهندسان را بیش از پیش فراهم آورد. در واقع بزرگترین خواسته مهندسان بحث ارجاع عادلانه کار در تمام شهرستان‌های استان می‌باشد، بحث ارجاع کار نظارت در شهرستان‌های استان تهران باید به طور هماهنگ و در حیطه ظرفیت اختصاص یافته به مهندسان انجام شده و به سیستم ارجاع کار نظارت در شهر تهران متصل باشد.

از دیگر موارد حائز اهمیت ، اجرایی شدن ارجاع کار نظارت در تمام شهرستان‌های استان تهران می‌باشد تا از این راه منابع مالی جدید برای مهندسان ایجاد و خدمات مهندسی در تمام استان ارائه شود.
ایجاد هماهنگی با مراجع صدور پروانه‌های ساختمانی و ایجاد وحدت رویه می‌تواند نقش بسزائی در این امر داشته باشد.

از دیگر نکات مهم ارائه امکانات بیشتر به مهندسان در شهرستان‌ها و توجه بیشتر سازمان به کیفیت ساخت و ساز در شهرستان‌ها می‌باشد. از آنجا که شهرستان‌های استان تهران در حال توسعه یافتن هستند، بذل توجه و نگاه ویژه به این بخش بسیار مهم و ضروریست.

در مورد عملکرد این دوره نیز اگر بخواهیم یک هیات مدیره یا هیات رییسه سازمان را بررسی کنیم، ابتدا باید برای آن مقیاس داشته باشیم و یک میزان و اشلی تعریف نماییم. این که به طور مشخص بگوییم عملکرد خوب بوده یا بد، به نظر منطقی نیست. در واقع باید ببینیم آیا هیات مدیره سازمان به اهداف از پیش تعیین شده خود رسیده یا خیر؟ یا این که توانسته بعضی خواسته‌های اعضاء را پاسخ دهد؟ قضاوت هم باید با این نگاه باشد که سازمان نظام مهندسی متولی همه امور نیست و وزارت راه و شهرسازی و بعضی از نهاد‌های صدور پروانه و مرتبط با سازمان نظام مهندسی نیز بر عملکرد آن تاثیر گذار خواهند بود.

اما اگر بخواهیم از نظر درآمد زایی و بحث ارجاع کار نظارت به موضوع نگاه کنیم، باید گفت هیات مدیره دوره ششم موفق بوده است. یکی از موارد موفقیت این هیات مدیره، بحث اختصاص وام برای مهندسان با تکیه بر درآمد‌های ناشی از ارجاع کار نظارت و تقویت خدمات رفاهی برای اعضاء می‌باشد. در کل همانطور که اشاره شد برای بررسی عملکرد هر مجموعه‌ای باید آمارهای واقعی داشته باشیم تا بتوانیم در چهارچوب معین به ارزیابی آن مجموعه بپردازیم وتا این معیارها راتعریف نکنیم ، نمی توانیم میزان موفقیت‌های این گروه را با اعداد و ارقام بیان نماییم اما در مجموع تلاش‌های بسیار خوبی در این دوره صورت گرفته است.

به عنوان یک عضو سازمان نظام مهندسی، از جامعه بزرگ مهندسی کشور درخواست دارم که در هر جای کشور عزیزمان ایران که مشغول فعالیت هستند در انتخابات شرکت کرده و با رعایت اخلاق حرفه‌ای در سرنوشت خود سهیم باشند. در انتخابات پیش رو، باید کاندیداهای متخصص و با صلاحیت توسط اعضاء شناسایی و انتخاب شوند . حضور حداکثری در انتخابات توان تعامل سازمان نظام مهندسی را در مواجهه با نهادهای دیگر بالا برده و باعث افزایش قدرت اعضای هیات مدیره خواهد شد. در پایان از همکاران خود درخواست می‌کنم در انتخابات شرکت کرده و افراد کاردان و خوشنام را انتخاب کنند، تا این افراد بتوانند سازمان نظام مهندسی را به بهترین شکل ممکن مدیریت کرده و آن را به اهداف والای از پیش تعیین شده در قانون برسانند.