مهندسان در انتخابات سرنوشت ساز حرفه و تشکل خود شرکت کنند
اینجانب صادق رضایی مؤید، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و دارای پروانه اشتغال نظام مهندسی در رشته شهرسازی هستم.

در حال حاضر رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی غرب تهران، مدرس دانشکده معماری دانشگاه آزاد واحد شهر ری، مشاور معاونت خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و مشاور مسائل شهرسازی برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران بوده و همچنین در گذشته مسئول تأسیس و راه اندازی دفتر نمایندگی نظام مهندسی شرق تهران بودم. همچنین حدود 2 سال ریاست دفتر شرق را بر عهده داشته ام.
به طور خلاصه از مهم ترین مشکلات دفاتر نظام مهندسی اطراف تهران می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- نفوذ ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری ها، فرمانداری ها، شورای شهر و . . در تصمیمات دفاتر و در برخی مواقع عدم هماهنگی بین ارگان‌های مختلف
- عدم اشراف و شناخت کافی ارگان‌های مختلف از قانون مصوب نظام مهندسی ساختمان و حدود اختیارات دفاتر نظام مهندسی
- مستقل عمل کردن شهرداری‌ها در بسیاری از موارد و عدم ارتباط مناسب اطلاعاتی و فناوری بین شهرداری و دفاتر نظام مهندسی
- وجود کانون‌های صنفی مهندسی در برخی از شهرستان‌ها و دخالت این کانون‌ها در عملکرد و اختیارات دفاتر نظام مهندسی

- با توجه به اینکه اعضای دارای پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی ساختمان استان تهران طبق قانون نظام مهندسی در کل استان می‌توانند فعالیت حرفه‌ای داشته باشند، لیکن شهرداری تهران بر اساس یک قانون داخلی شهرداری از ارجاع کار مهندسی به مهندسان ساکن دیگر شهرستان‌های استان تهران خودداری نموده، حال آنکه در بسیاری از موارد مهندسان ساکن شهر تهران در دیگر شهرستان‌های استان در حال فعالیت هستند که این موضوع موجب اجحاف در حق مهندسان ساکن شهرستان‌های استان تهران می‌شود.

- دفاتر نظام مهندسی در شهرستان‌های اطراف از لحاظ اداری و حاکمیتی دارای جایگاه خاص نیستند که این مسئله در برخی موارد موجب تضعیف شأن و منزلت مهندسین می‌گردد.
- برخی دفاتر به لحاظ پرسنل و نیروی کار دفتر کمبود داشته و میزان حجم کار دفاتر با پرسنل متناسب نیست.
- بحث ارجاع کار نظارت (اجرای ماده 33) در برخی از دفاتر شهرستان عملیاتی نشده است.
از سوی دیگر باید به اشکالات نحوه انتخاب (انتصاب) روسای دفاتر نمایندگی اشاره کرد.
اکثر قریب به اتفاق رؤسای فعلی دفاتر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از مهندسین متخصص، مؤمن، کارآمد و باتجربه سازمان بوده و در بیشتر دفاتر از مهندسین ساکن همان شهرستان انتخاب شده اند. این در حالی است که طرح انتخاب رؤسای دفاتر از طریق برگزاری انتخابات مصوب شده و پس از انجام مقدمات و ایجاد بسترهای لازم به زودی عملیاتی خواهد شد. با توجه به سیستمی و مکانیزه شدن ارجاع کار نظارت( هم در زمینه ماده 33 و هم در خصوص نظارت و بازرسی گاز)، دخالت رؤسای دفاتر در ارجاع کار به حداقل ممکن رسیده است.

واما در آستانه انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی، بهتر است در اینجا به خواسته‌های مهندسان اطراف تهران از روسای سازمان نیز اشاره کنم که خلاصه آن به شرح زیر است:
- توجه به مهندسان ساکن در شهرستان‌های استان تهران به لحاظ امور رفاهی و .....
- پیاده سازی سامانه ارجاع کار ماده 33 در تمامی شهرستان‌ها در راستای عدالت در ارجاع کار مهندسی
- امکان فعالیت مهندسان ساکن در شهرستان‌ها در شهر تهران و سطح استان تهران
- تعیین رؤسای دفاتر از طریق برگزاری انتخابات و با حضور مهندسان عضو همان شهرستان
- حل و فصل مسائل و مشکلات مالیاتی اعضا در ادارت مالیات شهرستان ها

- برگزاری جلسات دوره‌ای هیات مدیره در دفاتر شهرستان و با حضور نماینده مهندسان عضو دفتر همان شهرستان
- برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در دفاتر شهرستان
- واگذاری برخی از فعالیت‌های امور اداری و مالی سازمان به دفاتر (از قبیل موارد مربوط به عضویت، تمدید، ارتقا، حق الزحمه و ...) به منظور رفاه حال مهندسین و عدم مراجعه حضوری به سازمان مرکزی
در اینجا بد نیست به عملکرد هیات رییسه قبلی سازمان نظام مهندسی در چهار سال گذشته نیز اشاره کنم و بگویم که، اولا دوره هیات مدیره سه سال و دوره هیات سازمان یک سال است که ترکیب هیات رئیسه در این سال تغییرات عمده‌ای داشته است.
عملکرد هیات مدیره قبلی در سه سال اخیر ، با توجه به اجرای ماده ۳۳ و بعد از گذشت دو دهه از تصویب آن و با همکاری ارگان‌های مختلف از جمله شهرداری و همچنین سایر اقدامات مختلف آموزشی، حرفه ای، رفاهی و ... برای اعضای سازمان در مجموع مثبت ارزیابی می‌شود. همچنین سیستم ارجاع کار مکانیزه بازرسی و نظارت گاز برای اولین بار در این دوره اتفاق افتاده است.

در پایان از اصحاب رسانه به علت پوشش خبری مناسب مسائل و مشکلات نظام مهندسی و تلاش در جهت فرهنگ سازی و ارتقای کیفیت خدمات مهندسی تشکر و قدردانی نموده و خواهشمندم مانند گذشته پشتیبانی و حمایت آنان از جامعه نظام مهندسی به عنوان بزرگترین تشکل صنفی و حرفه‌ای تداوم داشته باشد. همچنین از تمامی مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی کلیه استانها تقاضا دارم در انتخابات سرنوشت ساز مربوط به حرفه و تشکل خود شرکت کنند و با حضور خود ضمن ایجاد انگیزه در کاندیداهای محترم در پیگیری مسائل صنفی و حرفه‌ای خود کوشا باشند. نباید فراموش کنیم که انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تأثیر بسیار مؤثری جهت رفع و حل مشکلات و مسائل مهندسین دفاتر نظام مهندسی اطراف تهران خواهد داشت. همچنین حضور نمایندگان مهندسان دفاتر اطراف تهران در انتخابات هیات مدیره می‌تواند موجب دلگرمی مهندسان شود.