دانش مهندسی در کشور ما ، وامدار مشاهیر و دانشمندانی است که تاریخ ساز بوده اند و بدون تردید قسمتی از فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی ما ثمره تلاش آنهایی است که کوشیده اند با تکیه بر دانش و تعهد ، سهمی در اعتلای جایگاه مهندسی این سرزمین داشته باشند.

با پیشرفت جوامع بشری وگسترش فرهنگ شهر نشینی، نقش مهندسان ساختمان در ایجاد محیط زندگی مناسب، ایمن و دوستدار محیط زیست بیشتر شد و به تدریج وظایف آنان به طور تخصصی و با ایجاد رشته‌های مرتبط در این حوزه تکمیل گردید.

در همین راستا، ساختارها و سازمان‌های مهندسی مردم نهاد و دولتی شکل گرفتند تا برای آسایش و آرامش مردم به ارائه خدمات بپردازند، و به این ترتیب نقش کلیدی و با ارزش مهندسان ساختمان در جامعه آشکار شد. با حضور مهندسان، سازمان‌ها و ایجاد فضای رقابتی، موضوعات مهمی مانند حفظ محیط زیست، ابداع روشهای جدید و بالا بردن سطح رفاه مردم بیشتر مورد توجه قرار گرفت تا جوامع بشری بیش از گذشته برای ارتقای سطح کیفی زندگی پایدار تلاش نمایند.

اما در این میان، منافع مالی و شهرت طلبی کم کم وجدان عده‌ای را به خواب بی خبری فرو برد و رقابت ، فضایی ناعادلانه به خود گرفت. افزایش جمعیت و رشد جامعه تحصیل کرده فضای رقابت را تنگ و تنگ تر کرد تا فرصت طلبان اهداف متعالی را به فراموشی سپرده و فضای مهندسی را نیز آلوده به منفعت طلبی شخصی نمایند.
صد و یک سال پیش در سال ۱۹۱۴ ،انجمن مهندسان عمران (ساختمان) ایالات متحده آمریکا یک نظام نامه (منشور) اخلاقی منتشر کرد تا اهمیت این موضوع بیش از پیش نمایان شود.

با دقت در متن این نظام نامه و مقایسه وضع موجود با شرایط آرمانی، در می‌یابیم که جامعه مهندسی کشور ما نیز همانقدر که به ساختار و برنامه ریزی بلند مدت و مدیران دلسوز نیاز دارد، به مهندسان اخلاق گرا و متعهد نیز نیازمند است؛ مهندسانی که بدنه جامعه خلاق کشور را تشکیل می‌دهند و باید از بی اخلاقی‌ها و بداندیشی‌ها دور باشند.

اصول بنیادی
مهندسان باید به روش‌های ذیل برای حمایت، توسعه، عزت و افتخار حرفه مهندسی تلاش کنند :
1. استفاده از دانش و مهارت‌های مهندسی برای افزایش رفاه انسان و محیط زیست
۲. بیطرف بودن و خدمت توام با وفاداری و صداقت به مردم، کارفرمایان و مشتریان
3. تلاش برای افزایش شایستگی، قدر و منزلت حرفه مهندسی
۴. حمایت از تشکل‌ها و گروه‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط با رشته‌های مهندسی

منشور بنیادی و تشریح آن
۱- توجه به ایمنی، سلامت و رفاه عموم مردم و تلاش برای انطباق با اصول توسعه پایدار در تمام مراحل انجام وظایف حرفه ای
الف- توجه به این امر که زندگی، ایمنی، سلامت و رفاه عمومی مردم بستگی کامل به قضاوت مهندسی و انتخاب شیوه و روشهای اجرای مهندسان دارد.
ب- تنها تایید و مهر اسناد و مدارکی که منطبق بر استانداردهای مهندسی باشد و ایمنی، رفاه و سلامت عمومی را برای مردم تامین نماید، مجاز است.
ج- هر تصمیم حرفه‌ای که در آن ایمنی و سلامت و رفاه مردم به مخاطره بیافتد مجاز نبوده و مهندس باید عواقب احتمالی آن را به کارفرما و مشتری اطلاع دهد.
د- مهندسان باید در صورت داشتن مدارک و دلایل مستدل، نقض مقررات و دستورالعمل‌های حرفه‌ای توسط همکاران خود را به مراجع ذیصلاح اطلاع داده و با آنها همکاری نمایند.

ه- مهندسان باید تمام کوشش خود را برای حفاظت از محیط زیست، رسیدن به توسعه پایدار و پیشبرد ایمنی ، بهداشت و رفاه جامعه به کار گیرند.
2- خدمت رسانی در حیطه دانش، شایستگی و تخصص
الف- مهندسان باید وظایف محوله را تنها در چارچوب آموزش‌های دیده شده و تجارب کسب شده انجام دهند.

ب- مهندسان باید مسئولیت‌های ارجاع شده خارج از زمینه‌های تخصصی و تجربی خود را به همکاران و مشاوران ذیصلاح ارجاع دهند، حتا اگر شایستگی تصمیم سازی در آن مورد را در خود احساس کنند.
ج- مهندسان باید از امضا و مهر نقشه‌های مهندسی و اسنادی که بررسی نشده اند یا فاقد صلاحیت و تجربه در بررسی آنها هستند، امتناع ورزند.
۳- صدور احکام و بیانیه‌های عمومی و اجتماعی به شرط احراز دلایل عینی و حقیقی

الف- مهندسان باید برای گسترش آگاهی عمومی و توسعه پایدار تلاش کرده و از اظهار نظرهای خلاف واقع، ناعادلانه و اغراق آمیز پرهیز نمایند.
ب- مهندسان باید در گزارش‌های حرفه ای، بیانیه‌ها و شهادت‌ها کاملاً صادق باشند.
ج- اظهارنظر هر مهندس به عنوان شاهد متخصص، باید بر اساس دانش کافی، اشراف بر حقایق، قابلیت‌های فنی - مهندسی و کاملاً صادقانه باشد.

د- مهندسان باید بدون توجه به اظهارات، انتقادات و استدلالات افراد مورد تایید یا عدم تایید خود، اظهار نظر کرده و تنها دلیل پذیرفتن نظر افراد، مدارک و مستندات آنها باشد.
ه- مهندسان باید در تمام مراحل کار، موقر و فروتن به وظایف محوله پرداخته و از اعمالی که باعث خدشه دار شدن عزت و مقام حرفه‌ای آنها می‌شود، پرهیز نمایند.
۴- رعایت امانتداری و وفاداری نسبت به کارفرما، مشتری و مردم و اجتناب از تضاد منافع در تمام مراحل کار

الف- مهندسان باید تمام موضوعات مربوط به کار را بدون درنگ به کارفرمایان و مشتریان خود اطلاع دهند تا این موارد کیفیت خدمات آنها را تحت تاثیر قرار نداده و باعث قضاوت کارفرمایان و مشتریان آنها درآینده نشود.
ب- مهندسان نباید در پروژه‌های مشترک بین چند کارفرما یا مشتری، خدمت رسانی نمایند، مگر آنکه طرفین آگاهی کامل داشته و رضایت خود را شفاف اعلام کنند.
ج- مهندسان هرگز نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم از پیمانکاران، کارفرمایان، مشتریان، عوامل خود یا دیگر شرکا درخواست انعام، حق الزحمه اضافی، پاداش و.. نمایند.
ه- مهندسان باید در صورت ایمان و باور به موفق نبودن نتیجه یک پروژه، مطالعات خود را به طور کامل در اختیار کارفرمایان یا مشتریان خود قرار داده و توصیه‌های لازم را بکنند.
و- مهندسان نباید اطلاعات محرمانه‌ای را که در مسئولیت‌های خود به دست می‌آورند و با منافع مشتریان، کارفرمایان و مردم در تضاد است به عنوان وسیله‌ای برای سود شخصی به کار ببرند.
5- ایجاد اعتبار براساس شایستگی‌های حرفه ای، شخصی و تخصصی و پرهیز از رقابت ناعادلانه

الف- مهندسان نباید به طور مستقیم یا غیرمستقیم درخواست هرگونه کمک سیاسی، پاداش، تضمین یا اخذ کرسی‌های حقوقی منحصر به فرد از طریق آژانس‌های کاریابی نمایند.
ب- مهندسان باید نسبت به انعقاد قراردادهای حرفه‌ای منصفانه و براساس شایستگی و صلاحیت و برای خدمات حرفه‌ای مورد نیاز اقدام کنند.
ج- مهندسان فقط به طور مشروط و تنها تحت شرایطی که در آن قضاوت حرفه‌ای آنها به خطر نیافتد می‌توانند درخواست و پیشنهاد کارمزد کنند .
د- مهندسان اجازه تحریف و ارائه اطلاعات نادرست از مدارک دانشگاهی یا تجارب حرفه‌ای خود را ندارند.

ه- مهندسان باید اعتبار مناسب برای کار مهندسی و کسانی که با آنها همکاری دارند را به دست آورند. در صورت امکان، آنها باید نام شخص یا اشخاص مسئول در طرحها، و نام کسانی را که نوآوری داشته یا در موفقیت‌ها سهیم بوده اند ذکر نمایند.
و- مهندسان در صورتی می‌توانند خدمات حرفه‌ای خود را تبلیغ کنند که در آن از شیوه‌های موهن و گمراه کننده استفاده نشده و با شأن و منزلت حرفه‌ای آنان مغایرت نداشته باشد.
ز- مهندسان نباید با بداندیشی یا به دروغ، به طور مستقیم یا غیرمستقیم به شهرت حرفه ای، آینده شغلی، کسب و کار و اشتغال مهندسان همکار خود آسیب برسانند یا به طور مداوم از ایشان انتقاد کنند.
ح- مهندسان نباید بدون رضایت کارفرمایان خود از تجهیزات، لوازم و امکانات محل کار کارفرمایان برای انجام کارهای شخصی استفاده کنند.

6- تلاش برای بالا بردن شأن و منزلت حرفه مهندسی در راستای کسب افتخار و پرهیز از تقلب، فساد و دریافت رشوه
الف-مهندسان نباید آگاهانه در کسب و کار یا فعالیت‌های حرفه‌ای خود از شیوه‌های تقلب، فریبکاری و غیر اخلاقی استفاده کنند.
ب- مهندسان باید درکنترل و صرف هزینه‌ها کاملاً دقت داشته باشند و همواره در ترویج استفاده موثر از منابع موجود به نفع مردم، کارفرمایان و مشتریان بکوشند.
ج- مهندسان همواره باید در تمام فعالیت‌های مهندسی و ساخت و سازی که در آنها دخالت دارند، بدون توجه به رشوه، تقلب و فساد رفتار کنند.

د- مهندسان باید در جاهایی که پرداخت انعام یا دادن رشوه نهادینه شده است، برای حفظ ارزشهای اخلاقی به طور ویژه از خود مراقبت کنند.
ه- مهندسان باید برای شفاف سازی درمدیریت و اجرای پروژه‌ها تلاش کنند. شفافیت شامل افشای نام، آدرس ها، اهداف و هزینه‌های پرداخت شده برای همه عوامل پروژه است.
ز- مهندسان فعال در مبارزه با رشوه، تقلب و فساد در تمام قراردادها باید با گواهی نامه‌های مشخص تشویق شوند.
7- تلاش مستمر برای برای بالا بردن سطح دانش و تجارب حرفه‌ای و عوامل زیر مجموعه خود در تمام مراحل زندگی

الف- مهندسان باید در تمام مراحل کاری، اطلاعات تخصصی خود را با شرکت در دوره‌های عملی، آموزشی، مطالعه کتاب‌های فنی و حضور در جلسات حرفه‌ای و سمینارها به روز نگه دارند.
ب- مهندسان باید در کوتاه ترین زمان ممکن کارکنان فنی و مهندسی خود را برای شرکت درآزمونهای تخصصی مرتبط تشویق کنند.
ج- مهندسان باید کارکنان مهندسی خود را برای حضور و ارائه مقالات در مجامع و انجمن‌های فنی و مهندسی تشویق نمایند.

د- مهندسان همواره باید از اصل رضایت در روابط دو جانبه میان کارفرمایان و کارمندان با توجه به شرایط و ضوابط اشتغال و دامنه حقوق و مزایای جانبی، حمایت کنند.