یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



تعدیل افت بورس با رشد بزرگان
روز گذشته، شاخص کل بورس با افت ۵۴ واحدی (معادل ۱/ ۰ درصدی) در ۶۱ هزار و ۱۶۴ واحد متوقف شد. در حالی که شاخص کل هم‌وزن (وزن یکسان نمادها در اثرگذاری بر این نماگر) با افت بیش از ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. شاخص کل نزول تا سطح ۶۱۰۶۰ واحد را در طی معاملات تجربه کرد، اما رشد قیمتی نمادهای بزرگ موجب تعدیل افت شاخص شد («فولاد»، «تاپیکو» و «همراه» در میان نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص مشاهده می‌شوند). همچنان فضای منفی در کل بازار تاکید پراکنده شده است. با این حال، مجلس در حال بررسی نهایی طرح برجام است، در این شرایط، قرار گرفتن برجام در مسیر اجرایی، امیدواری به رفع تحریم‌های بین‌المللی را افزایش داده است، این موضوع در کنار ریزش‌های اخیر قیمتی بورس تهران به‌عنوان سدی در برابر افت بیشتر سهام ارزیابی می‌شود.


بازار ارز



افت آرام دلار با سیگنال برجام
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به قیمت ۳۴۵۵ تومان معامله شد. اخبار منتشرشده درخصوص بررسی نهایی طرح برجام در مجلس و همچنین انتظار برای اجرایی شدن این طرح قیمت دلار را در ساعات ابتدایی معاملات نزولی کرد. هیجان ایجادشده ناشی از اخبار مزبور در بازار ارز، افزایش عرضه از سوی معامله‌گران و همچنین کاهش قیمت معاملات فردایی دلار را به دنبال داشت. این عوامل افت قیمت دلار تا سطح ۳۴۴۰ تومان را رقم زد. پیش‌تر به روند افزایش تقاضای ارز در ماه‌های اخیر پس از حصول توافق هسته‌ای و همچنین تقاضای آربیتراژی (تفاوت قیمت بازار داخل و کشورهای همسایه) اشاره شد. بر این اساس و مطابق با انتظارات شناسایی کف قیمتی، افزایش تقاضا از سوی فعالان بازار ارز را به دنبال داشت. این موضوع موجب تعدیل افت قیمت دلار در معاملات روز گذشته شد.


بازار سکه



تداوم واکنش سرد سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی به قیمت ۹۲۱ هزار تومان معامله شد. با وجود تعطیلی بازار جهانی (ثبات قیمت اونس)، دلار در ساعات ابتدایی معاملات افت قیمتی ۲۰ تومانی را تجربه کرد (عامل فشار به قیمت سکه). در ادامه معاملات گرچه قیمت دلار از کف روزانه فاصله گرفت، اما سکه در قیمت‌های قبلی باقی ماند. روز شنبه نیز، شاهد کم‌واکنشی سکه نسبت به رشد اونس بودیم که موجب پیدایش حباب منفی(کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) در قیمت سکه شد، روز گذشته نیز، واکنش سرد سکه به بازگشت قیمتی دلار تعمیق حباب منفی سکه را رقم زد. در این خصوص، پس از نوسانات شدید قیمتی در دو ماه ابتدایی تابستان، از اوایل شهریور با واکنش کند سکه نسبت به بازارهای اثرگذار، سکه ثبات قیمتی در بازه ۹۲۵-۹۱۰ هزار تومانی را تجربه کرده است.


بازار طلای جهانی



رشد طلا در سایه تردید فدرال رزرو
اونس طلا با افت هفتگی ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۴/ ۱۱۳۸ دلار معامله شد. با وجود روند نزولی قیمت اونس در معاملات هفته گذشته (نزول به کمترین قیمت (۱۱۰۶ دلار) از زمان آخرین جلسه فدرال رزرو در سپتامبر)، روز جمعه رشد کمتر از انتظار آمار اشتغال‌زایی آمریکا، شاخص دلار را به کمترین میزان در دو هفته اخیر رساند که باعث رشد قیمت اونس شد. با این حال، تحلیلگران BMO Capital Markets معتقدند، آمار اشتغال نمی‌تواند به تنهایی تغییری بنیادین در بازار اونس ایجاد کند و برای تعیین وضعیت اقتصاد آمریکا داده‌های بیشتری مورد نیاز است. آمار اشتغال همراه با کاهش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای(ISM) احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری را کاهش داده است و نگاه برخی از کارشناسان در مورد زمان افزایش نرخ سود از سوی فدرال رزرو را به سمت سال ۲۰۱۶ برده است.

بازار اوراق مسکن



عقبگرد ۳۰ ماهه «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با ریزش ۵ درصدی به قیمت ۶۲ هزار و ۷۰ تومان معامله شدند (ریزش به کمترین قیمت از پایان سال ۹۲). پیش‌تر به کاهش تقاضای «تسه»ها همراه با جذب سرمایه‌های متقاضی وام در محل صندوق سپرده یکم بانک مسکن اشاره شده بود. همچنین، بررسی نرخ سود بانکی در جلسه این هفته شورای پول و اعتبار نیز مشابه با ماه‌های ابتدایی سال، فشار قیمتی را تشدید کرده است. با توجه به رابطه مستقیم سود وام با قیمت اوراق، در جهت تعدیل سود وام فعلی کاهش قیمت اوراق رقم خورد. عامل مهم دیگر انتشار اخباری مبنی بر بررسی افزایش سقف وام مسکن از سوی بانک مرکزی با ارائه اوراق جدید است که تقاضا برای اوراق فعلی را کاهش می‌دهد؛ در این شرایط، همچنان کاهش سود واقعی وام می‌تواند از افت بیشتر قیمت اوراق فعلی حمایت کند.

بازار نفت




تداوم حرکت کم نوسان نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۴/ ۰ درصدی مواجه شد. روز جمعه، گزارش بیکرهیوز از کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا (۲۶ مورد در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر) قیمت نفت را صعودی کرد. بر این اساس، تعداد دکل‌ها به کمترین میزان در ۵ سال گذشته رسید (فشار قیمت‌ها بر تولیدات شیل). عوامل ژئوپلیتیک (ناآرامی‌های سوریه) نیز از روز چهارشنبه از قیمت نفت حمایت کرد. با این حال، همچنان با فشار عوامل بنیادین، نفت نوسانات اندکی در کانال ۴۰ دلاری تجربه می‌کند. چشم‌انداز مازاد عرضه با تداوم تولیدات سنگین روسیه و عربستان همچنان به چشم می‌خورد. از سمت تقاضا نیز، انتشار گزارش‌های نامناسب اقتصاد چین (کاهش شاخص مدیران کارخانه‌ای PMI) و همچنین آمریکا (انتشار آمار اشتغال کمتر از انتظارات و کاهش شاخص مدیران کارخانه‌ای ISM) نگرانی‌های سمت تقاضا را تشدید کرده است (عامل فشار بر قیمت نفت).