وداع، زیر سایه ابهام

گروه ورزش: خداحافظی محرم نویدکیا از فوتبال، اتفاقی بود که بدون تردید بسیاری از هواداران فوتبال در اصفهان را ناخشنود کرد. محرم که از ابتدای مسابقات این فصل بنا به دلایل نامشخص در تمرینات و نیز مسابقات سپاهان حاضر نمی‌شد، سرانجام تصمیم گرفت با انتشار یک نامه کوتاه برای همیشه به فعالیتش در این باشگاه خاتمه بدهد. او در این مدت چنان خودش را از دسترس دیگران دور کرده بود که حتی برادرش رسول هم در مورد وضعیت وی ابراز بی‌اطلاعی می‌کرد. از سوی دیگر هواداران سپاهان هم که هیچ تمایلی به جدایی محرم نداشتند، با تصویر او در ورزشگاه حاضر می‌شدند تا باشگاه را برای بازگرداندن وی تحت فشار قرار بدهند. حالا اما با اعلام خداحافظی محرم، این پرونده وارد فاز جدیدی شده است.

ادامه ابهامات

ماجرای تعامل نویدکیا با سپاهان در فصل جاری، از همان ابتدا با ابهامات زیادی گره خورد. در شرایطی که خود این بازیکن و مسوولان سپاهان حاضر نبودند اطلاعات شفافی در مورد چرایی قهر و غیبت وی ارائه بدهند، شایعات زیادی در این مورد منتشر شد. مثلا برخی عقیده داشتند پس از آنکه باشگاه سپاهان یکی از بازیکنان را که دوست نزدیک محرم هم بود از فهرستش کنار گذاشت، این مساله باعث دلخوری نویدکیا شد. شایعه دیگری هم وجود داشت مبنی بر اینکه دستمزد بالای حسین فرکی و عدم تمایل او به کاستن از رقم قراردادش با باشگاه باعث ایجاد کدورت بین سرمربی و کاپیتان سپاهان شده است. این در حالی است که فرکی قسم می‌خورد از دلیل واقعی قهر نویدکیا مطلع نیست. حالا اما، نامه خداحافظی محرم نه تنها هیچ‌کدام از این ابهامات را برطرف نکرده، بلکه نقاط تاریک جدیدتری هم به وجود آورده است. محرم در نامه‌اش می‌نویسد در دوره‌ای «حضور» در سپاهان را مفید می‌دانسته و حالا به این نتیجه رسیده که «عدم حضور» در این تیم می‌تواند به سپاهان کمک کند. این شبیه همان توجیهی است که پیش‌تر فرهاد مجیدی برای ترک استقلال در میانه راه از آن استفاده کرده بود؛ از همان دست تفسیرهایی که بعید است بتواند کسی را متقاعد کند. نکته عجیب دیگر در مورد نامه محرم، این است که او به صراحت ننوشته به‌طور کلی از دنیای مستطیل سبز خداحافظی کرده یا آماده بازی در تیمی غیر از سپاهان است؟!

موج بی‌خبری در سپاهان

از زمان اعلام خداحافظی نویدکیا با سپاهان تا لحظه تنظیم این مطلب، تقریبا همه مدیران باشگاه از چرایی و چگونگی این اتفاق ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. باقریان، مدیرعامل سپاهان گفته باید موضوع را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار بدهد و فرکی هم مدعی شده سپاهان خانه محرم است و وی علاقه‌ای به جدایی این بازیکن ندارد. در این میان تنها تابش، قائم‌مقام باشگاه به هواداران قول داده محرم را برگرداند که البته او هم در این مورد توضیح بیشتری ارائه نداده است! به‌طور کلی اینطور به نظر می‌رسد که معمای نویدکیا در سپاهان به این راحتی‌ها حل نخواهد شد.

نمره منفی بزرگ برای سپاهان

ماجرای نویدکیا از آنجا اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند که در مجموعه‌ای همچون سپاهان رخ داده است. در حقیقت طی سال‌های اخیر همیشه از سپاهان به‌عنوان یکی از معدود باشگاه‌های منظم و ساختارمند فوتبال ایران یاد می‌شده که همین مساله تایید و تحسین مداوم کارشناسان را برای تیم اصفهانی در پی می‌آورده است. حالا اما ورق برگشته و پرونده پیچیده نویدکیا، اصفهانی‌ها را با چالشی بی‌نظیر در یک دهه گذشته مواجه کرده است. به درستی مشخص نیست نویدکیا چگونه قراردادی با سپاهان دارد که تحت هیچ شرایطی از ضمانت اجرایی برخوردار نیست. به ماجرای محرم، باید داستان عجیب احسان حاج‌صفی را هم اضافه کرد؛ بازیکنی که با تیم اصفهانی قرارداد داشت، اما به استناد یک تبصره عجیب، موفق شد پیشنهاد فرانکفورت در دسته دوم فوتبال باشگاهی آلمان را بپذیرد و راهی این تیم شود. بدیهی است که اگر چنین اتفاقی در پرسپولیس یا استقلال رخ می‌داد، مدیران این دو باشگاه با یک جنجال بزرگ رسانه‌ای علیه خودشان مواجه می‌شدند.

دست بسته فرکی

سپاهان فصل گذشته به شکل عجیبی مقام قهرمانی لیگ برتر را به دست آورد. با این حال به نظر می‌رسد حسین فرکی برای تکرار این عنوان در فصل جدید، با مشکلات زیادی دست به گریبان است. از یکسو جدایی حاج‌صفی و نویدکیا باعث شده طلایی‌پوشان از دو بازیکن خلاق و محوری محروم شوند و از سوی دیگر هنوز مشکل مجوز بازی شیمبا و پادوانی حل نشده است. فرکی روی این دو بازیکن برزیلی حساب خاصی باز کرده بود، اما همه چیز به شکل عجیبی گره خورد تا این دو بازیکن برای مدتی نامعلوم از حضور در میادین محروم باشند. باید دید سپاهان بدون این نفرات مهم، در ادامه فصل چه خواهد کرد؟