گروه بنگاه‌ها- فاطمه حاج‌علی: با توجه به وارداتی بودن مواد اولیه مخازن CNG که شامل لوله‌های بدون درز و ورق‌های فولادی کرم مولیبدن‌دار است، فرآیند تولید مخزن دچار وقفه‌ها و آسیب‌هایی می‌شود که اصلی‌ترین این آسیب‌ها عبارت است از: ارزبری بالای ورق و لوله وارداتی، طولانی بودن زمان سفارش‌گذاری تا تحویل آن و تحمیل هزینه‌های جانبی از جمله حمل و نقل، همچنین هزینه گمرک و دیگر مشکلات فنی و اقتصادی مرتبط با وارداتی بودن مواد اولیه. در چنین شرایطی باید با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و یاری گرفتن از متخصصان داخلی در جهت بومی‌سازی مواد اولیه اقدام کرد.

در همین راستا شرکت‌های تولید مخازن CNG مطالعات خود را در راستای تولید ورق‌های مورد استفاده در صنعت CNG آغاز کردند و موفق به تهیه و تولید اولین محموله ورق ساخت داخل برای تهیه مخازن بدون درز شدند. با توجه به اینکه مخازن CNG جزو قطعات ایمنی خودرو محسوب می‌شوند، باید الزامات استانداردهای ملی و بین‌المللی مربوط به خود نظیر ISO ۱۱۴۳۹، ECE-R۱۱۰ و ISIRI ۷۵۸ را برآورده سازند و کلیه آزمون‌ها و الزامات را گذرانده و پس از اخذ تاییدیه‌های مربوطه، تولید انبوه مخازن با ورق‌های تولید داخل آغاز شود و سپس محصولات تولید شده وارد بازار شود. تطابق خواص مورد نظر با استانداردها از طریق بازرسی‌های دقیق حین تولید، انجام تست روی تمامی ‌مخازن در هنگام تولید، انجام آزمون روی نمونه‌های تصادفی و انتخاب از بچ‌های تولیدی توسط تجهیزات پیشرفته و تحت نظارت بازرس‌های مورد تایید صلاحیت و همچنین نظارت اداره کل استاندارد، صورت می‌پذیرد.

شرکت‌های تولیدکننده مخازن سی ان جی باید تلاش خود را در راه بومی‌سازی و تکیه بر منابع داخلی بالا برده و در افزایش کیفیت مخازن و رشد و تعالی صنایع داخلی نقش اساسی‌تری را ایفا کنند. براین اساس از طریق رصد بازار و نیازهای مشتریان، محصول پیشنهادی را به طوری که امکان‌سنجی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن توسط بخش مهندسی توسعه صورت گرفته باشد تهیه شود و در صورت تایید به عنوان یک پروژه کارآمد و سودآور در قالب یک پروژه به مرحله اجرا درآید. همچنین باید امکان صادرات، جذب سرمایه‌های خارجی و کسب بازار مصرف خارجی از دیگر اهداف شرکت‌های سی ان جی باشد. در همین راستا نظر سه نفر از مدیران عامل شرکت‌های ساخت مخازن CNG را در رابطه با تولید این مخازن با کیفیت بالا و برداشتن گام در جهت بومی‌سازی و خودکفایی این محصول در ذیل می‌آید: