بومی‌سازی ورق‌های فولادی مخازن CNG

عزیز قنواتی

مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان

با وجود منابع بی‌شمار گاز و نگاه ویژه کشور جهت افزایش به‌کارگیری گاز فشرده طبیعی (CNG) در سبد سوخت مصرفی، امروزه مصرف گاز در صنایع گوناگون کاربردهای ویژه‌ای پیدا کرده است. یکی از پرکاربردترین روش‌های مصرف گاز فشرده طبیعی، به‌کارگیری آن جهت سوخت مصرفی خودروها است که مخازن فلزی نگهدارنده این گاز نقش کلیدی در فرآیند مصرف آن دارند.

مواد اولیه بسیاری از صنایع پایین‌دستی به صنعت فولاد وابسته است. ورق فولادی عریض کاربردهای متنوعی در صنایع لوله‌سازی، مخازن تحت فشار، کشتی‌سازی و سازه‌های خاص ساختمانی دارد و مواد اولیه موردنیاز جهت ساخت مخازن گاز فشرده طبیعی (CNG) که همانا ورق‌های فولادی با استحکام بالا است در کشورهای محدودی در دنیا قادر به تولید آن هستند.

بی‌شک توجه به جنبه‌های ایمنی حین ساخت آن مخازن تحت فشار از اهمیت فراوانی برخوردار است. با توجه به رسالت شرکت‌های فولاد و ضرورت ایفای نقش موثر در عرصه توسعه همه جانبه این مرز و بوم و نیز سیاست‌های کشور در زمینه خودکفایی، شرکت‌های تولیدکننده مخازن سی ان جی برای نخستین بار طی سال‌های اخیر در کشور اقدام به تامین مواد اولیه موردنیاز ساخت مخازن گاز طبیعی فشرده (CNG) تحت استاندارد کیفی EN۱۰۰۸۳-۳ کردند. بر این اساس کلیه مراحل طراحی، تولید، نورد و عملیات حرارتی ورق‌های فولادی فوق با استفاده از مواد اولیه و دانش متخصصان داخلی صنعت فولاد صورت پذیرفته است.

خواص مکانیکی مطلوب، استحکام کششی و مقاومت بسیار بالای ورق‌های تولیدی با درجه فولادی ۳۴CrMo۴ از جمله ویژگی‌های بارز این محصولات به شمار می‌آید. این ورق‌های عریض و استحکام بالای فولادی آنها که با اتکا بر نیروی انسانی متخصص، تجهیزات مدرن نورد و عملیات حرارتی ورق و همچنین بهره‌گیری از آزمایشگاه مرجع خود ساخته شده است، قادر به تامین مواد اولیه برای صنایع لوله‌سازی، مخازن عظیم نگهداری و تحت فشار نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع کشتی‌سازی و سازه‌ها و سکوهای دریایی، پل‌سازی و سازه‌های خاص ساختمانی با گریدهای متنوع و ضخامت ۸ الی ۱۵۰ میلیمتر، عرض ۱/ ۱ تا ۵/ ۴ متر و طول ۵/ ۲ تا ۲۴ متر و نیز عملیات حرارتی ورق‌ها به صورت Quench-Temper وNormalizing است. تاکنون در راستای خودکفایی مواد اولیه در کشور طرح‌های استراتژیک بسیاری انجام و سپس به مرحله تولید درآمده است که امیدواریم با تلاش تمامی صنایع و همکاری دولت گام‌های بلندتری در این زمینه برداریم.