دنیای اقتصاد، رشت: کاردار انگلستان در دیدار با استاندار گیلان از اعلام آمادگی شرکت‌های انگلیسی برای توسعه مناسبات با طرف‌های تجاری در گیلان خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان، جی شارما گفت: انگلستان قصد دارد ارتباط خود با ایران را نزدیک‌تر کند و شناخت بیشتر از توانمندی‌های استان‌ها، ابزاری مناسب برای این هدف است.

وی تاکید کرد: در همین زمینه پس از ارتقای سطح مناسبات دیپلماتیک بین انگلستان و ایران، گیلان اولین استانی است که به آن سفر می‌کنم.

استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به فضای مناسب بین‌المللی که بعد از توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ به وجود آمده است، گفت: فضای مثبتی که پس از این توافق ایجاد شده، بستر مناسبی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری فراهم کرده است.

محمدعلی نجفی با اظهار خرسندی از این سفر به‌عنوان نخستین سفر کاردار انگلیس به استان‌ها پس از بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های ایران و انگلستان در تهران و لندن اعلام کرد: گیلان به‌عنوان استانی که توانمندی‌های منحصربه‌فردی دارد با تدابیر دولت، فراهم کردن زیرساخت‌های اصلی گسترش این روابط نظیر تکمیل راه‌آهن و توسعه بنادر را در دستور کار خود قرارداده است.

وی ادامه داد: شرایط ایجاد شده پس از توافق هسته‌ای گسترش مناسبات همه‌جانبه با کشورهای دیگر را فراهم می‌کند و گیلان نیز برای بهره بردن از این شرایط جدید برنامه‌ریزی کرده است. استاندار همچنین با اشاره به علاقه‌مندی گیلان در همکاری‌های مشترک در محیط زیست، آب و فاضلاب، کشاورزی، چای و گردشگری گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها آماده است و شرکت‌های انگلیسی می‌توانند به شرط انتقال تکنولوژی‌های نوین در گیلان سرمایه‌گذاری کنند.

نجفی به وجود تنها منطقه آزاد دریای خزر و شمال کشور در گیلان اشاره و خاطرنشان کرد: انگلستان در مناسبات اقتصادی به گیلان فقط به جمعیت این استان توجه نکند بلکه پیشینه قوی گیلان در ارتباط با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و استان‌های جنوبی روسیه با جمعیت بیش از ۳۵۰میلیون نفری را نیز بررسی کند.