دنیای اقتصاد، ساری: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه گردشگری فرصت فوق‌العاده‌ای برای استان خواهد بود، گفت: مازندران در حوزه زیر ساخت‌های گردشگری از استان‌های برتر است. دلاور بزرگ نیا در نشستی خبری با اعلام اینکه جاذبه‌های گردشگری استان باید به خوبی معرفی شود، تصریح کرد: فرصت‌های فرهنگی زیر جاذبه‌های طبیعت استان پنهان شده و باید جاذبه‌های قبل و بعد اسلام در این استان به‌خوبی به گردشگران شناسانده شود. بزرگ‌نیا با بیان اینکه در برنامه سوم توسعه بخشی از وظایف شهرداری‌ها حفظ ظرفیت‌های کالبدی و ایجاد آن در شهر است، افزود: خوشبختانه برخی از شهرداری‌های استان در حفظ آثار تاریخی شهری گام‌های خوبی برداشته‌اند.

وی به ۲۰۷ طرح نیمه تمام گردشگری استان اشاره و اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی برای اتمام هر چه سریع‌تر این طرح‌ها اقدام شود. بزرگ‌نیا با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در گردشگری زمانبر است، گفت: نگاه به حوزه گردشگری باید متفاوت‌تر از دیگر حوزه‌ها باشد و بانک‌ها نیز از این بخش استقبال بیشتری داشته باشند. وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید نگاه ویژه‌ای به گردشگری سلامت شده است، افزود: کلنگ ساخت سایت موزه گوهرتپه زده شده و اقدامات خوبی در این بخش در استان در حال انجام است.

بزرگ‌نیا از ثبت ۶۰۰ بنای تاریخی استان خبر داد و افزود: در حفظ و مرمت آثار تاریخی همکاری‌های لازم را به عمل خواهیم آورد. بزرگ‌نیا با بیان اینکه آمار حفاری‌های غیرمجاز در استان بالا است، اذعان کرد: در چند ماه اخیر ۶۰۰ سکه تعیین شده ادوار مختلف تاریخی از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی کشف و ضبط شد. وی با اشاره به اینکه توجه به حوزه گردشگری بهترین راه برای حفظ آثار تاریخی است، افزود: اجرای آمایش سرزمینی بسیاری از دغدغه‌های استان را در حوزه گردشگری کاهش خواهد داد.

بزرگ‌نیا به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی با مشارکت شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: با واگذاری ساختمان موزه به اداره کل میراث فرهنگی تکمیل موزه هر چه سریعتر انجام خواهد شد. وی با اعلام اینکه سرمایه‌گذاری در گردشگری بسیار مهم است، اظهار کرد: اولویت نخست با سرمایه‌گذاران داخلی و ایرانیان مقیم خارج بوده و در نهایت از سرمایه‌گذاران خارجی نیز در این حوزه استقبال خواهیم کرد.

بزرگ‌نیا بیان کرد: با توجه به پراکندگی آثار تاریخی در مازندران برای هر ۱۲ اثر تاریخی این استان یک مامور حفاظتی مشغول به فعالیت است.