امیر شاملو: در هفته‌های اخیر خبرهای مربوط به رسوایی شرکت فولکس واگن، یکی از خودروسازان معتبر جهانی، تیترهای بسیاری از خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص داد. این رسوایی که به دلیل افشای تقلب این شرکت و نقض استانداردهای زیست محیطی ایالات متحده رخ داد موجب به خطر افتادن اعتبار این خودروساز، استعفای مدیرعامل این شرکت و ملزم کردن این شرکت به رفع عیب برخی از مدل‌های این خودرو در بازار شد.

طبق استانداردهای سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، خودروهای دیزلی که در بازار این کشور فروخته می‌شوند باید حد آلایندگی مشخصی داشته باشند، اما شرکت فولکس واگن نرم‌افزار خاصی در این خودرو تعبیه کرده بود که به هنگام آزمون و سنجش آلودگی هوا در آزمایشگاه‌ها، میزان آلایندگی را کمتر از میزان واقعی آن در حالت عادی نشان دهد. اکنون با افشای چنین تقلبی، وضعیت این خودروساز به رسانه‌ها کشیده شده است. پای کشورهای اروپایی نیز کم‌کم به این ماجرا باز می‌شود و آنها نیز همچون ایالات متحده به آزمایش این خودروها پرداخته‌اند. گویی بحران در حال شدت گرفتن است و مرزهای این رسوایی به خارج از محدوده ایالات متحده گسترده شده است. خطر اعلام جرم و صدور تعقیب کیفری علیه این شرکت و ادعای پرداخت جریمه سنگین به دلیل نقض آشکار قوانین و کاهش سهام این شرکت، در کنار از دست دادن اعتبار، چالشی جدی پیش‌ روی فولکس واگن به وجود آورده است.

با وجود ابعاد گسترده این تقلب، نخستین‌بار نیست که چنین وقایعی در صنعت خودروسازی رخ می‌دهد. پیش از این نیز شرکت‌های بزرگی مانند فورد، دایملر، تاکاتا، تویوتا و جنرال موتورز دچار چنین حاشیه‌هایی شده بودند. در این پرونده به بررسی چند رسوایی بزرگ صورت گرفته در صنعت خودرو می‌پردازیم.