رسوایی «سوئیچ احتراق» در جنرال موتورز

منبع: بلومبرگ

بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی در شرکت جنرال موتورز می‌گویند که پس از آنکه بحران فراخوانی خودروها توسط این شرکت که بیش از سه میلیارد دلار در طول چهار هفته به ارزش سهامداران آسیب زد از بین برود، به آینده سهام خود امیدوارند.

مری بارا، مدیر ارشد اجرایی این شرکت، از کسانی که زندگی خود را در تصادف‌های ناشی از نقص سوییچ احتراق از دست داده‌اند عذرخواهی کرد و قول داد تحقیقات جامعی صورت گیرد تا مشخص شود که چرا با وجود آگاهی برخی افراد جنرال موتورز از نقص سوییچ‌ها، از سال ۲۰۰۱ زمان زیادی برای رفع این عیب‌ها طول کشید.

هفته اول آوریل ۲۰۱۴ بارا که از ماه ژانویه همین سال به‌‌عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شده بود، به سوالات صریحی در طول جلسات مجلس نمایندگان آمریکا و سنا پاسخ داد. کنگره و وزارت دادگستری نیز در مورد آنچه پیش از فراخوان ۵۹/ ۲ میلیون خودروی کوچک در فوریه و مارس توسط این خودروساز روی داده بود، تحقیق کردند.

متیو موران یک مدیر صندوق سرمایه‌گذاری در کنتاکی که ۱۱ میلیارد دلار سرمایه دارد و مالک ۱۸۳ هزار سهم از جنرال موتورز بود، می‌گوید: «در حالی‌که این امر موجب کاهش اندکی در فروش شد، افت سهام شدید بود.»

از ۷ مارس که بحران بالا گرفت و شرکت فراخوان خودروها را گسترده کرده و وزارت دادگستری تحقیق خود را آغاز کرد، تا ۴ آوریل ۲۰۱۴ قیمت سهام جنرال‌موتورز (که در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۲ درصد افزایش یافته بود و رکورد سود را در آمریکای شمالی به‌دست آورد) ۶/ ۷ درصد کاهش یافت. در همین حال، ارزش سهام شرکت فورد ۳/ ۳ درصد افزایش یافت. جنرال موتورز ۸/ ۰ درصد از ارزش خود را نیز در ساعت ۱۰:۰۵ روز ۷ آوریل ۲۰۱۴ در بازار نیویورک نیز از دست داد و بهای هر سهم آن به ۵۲/ ۳۴ دلار رسید.

موران از کار بارا راضی بوده و خود را نسبت به توانایی‌های او در رهبری شرکت خوشبین می‌بیند. موران و شرمرهون (که هر دو سهامدار جنرال موتورز هستند) به آنچه در شرکت تویوتا اتفاق افتاده است، اشاره می‌کنند که به‌ دنبال شکایت‌های ناگهانی در مورد شتاب گرفتن غیرعمدی، شروع به فراخوانی بیش از ۱۰ میلیون خودرو کرد. در حالی که درآمد شرکت تویوتا در میان این فراخوان‌‌ها در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ طی بحران جهانی افت کرد، پس از گذشت آن دوره افزایش یافت. با توجه به اطلاعاتی که بلومبرگ در دست دارد، تحلیلگران انتظار رکورد فروش را برای تویوتا سیتی، که دفتر اصلی این خودروساز ژاپنی در آن واقع شده است، در سال ۲۰۱۵ پیش‌بینی می‌کنند. تویوتا نیز تخلف خود را در مورد گمراه کردن مشتریان پذیرفته و با پرداخت ۲/ ۱ میلیارد دلار غرامت برای اتمام تفحص آمریکا از تلاش آن برای پنهان کردن نقص‌ها موافقت کرده است.

بحران کوتاه‌مدت

جردن اسمیت یک سرپرست مدیریتی در شرکت مشاوران سرمایه‌گذاری در مریلند که بیش از ۲۰۰ هزار سهم جنرال موتورز را از تاریخ ۳۱ دسامبر در اختیار دارد می‌گوید: «من از اینکه چگونه با این معضل برخورد کردند، تحت تاثیر قرار گرفتم. برای هر مدیر عامل جدیدی که وارد کار شود موقعیت بسیار خطرناک است.» او می‌گوید که ماه‌ها است هیچ اثری از بهبود در وضع فروش دیده نمی‌شود و در کوتاه‌مدت مشکل در بدترین حالت قرار گرفته است.

چالش در آن سوی آب‌ها

بخشی از کاهش سهام مربوط به چالش‌های موجود در آن سوی آب‌ها و ضعف در برخی خط تولیدهای جنرال موتورز بود. این خودروساز در جست‌وجوی نقطه سر به سر در اروپا است (که از سال ۱۹۹۹ در آن بیش از ۱۸ میلیارد دلار را از دست داده است). با این حال، خرید و فروش خودرو جنرال موتورز آمریکا در ماه مارس ۱/ ۴ درصد افزایش یافت، که بیش از حد انتظارات تحلیلگران بود. حتی پس از ماجراهای اخیر، جنرال موتورز بر اساس نسبت قیمت به درآمد بیش از بسیاری از همتایان خود معامله انجام داده بود. تا تاریخ ۴ آوریل ۲۰۱۴ نسبت قیمت به فروش و قیمت به دارایی‌ها بیش از۵۰ درصد بالاتر از قوانین پس از ورشکستگی بوده‌اند. این شرکت پس از یک ورشکستگی در سال ۲۰۰۹ تحت حمایت دولت قرار گرفت.

فرصت خرید

علاوه بر این، دو شرکت که از سهامداران عمده جنرال موتورز بوده‌اند با زیان بسیاری روبرو شده‌اند. یکی از این شرکت‌ها ۲/ ۱۴۰ میلیون سهم یا حدود ۸/ ۸ درصد سهام را از دسامبر ۲۰۱۱ بر عهده داشته و دیگر سهامدار عمده که دولت کانادا است ۱/ ۱۱۰ میلیون سهم یا ۶/ ۵ درصد را پس از فروش ۳۰ میلیونی سهم در سپتامبر سال ۲۰۱۱ در اختیار داشت. جری جردن رئیس یک شرکت مدیریتی می‌گوید که بحران فراخوان خودروها فرصتی برای خرید فراهم کرده بود. به طور متوسط تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که ۱۲ ماه پس از افشای این نقص، قیمت سهام این شرکت به ۸۸/ ۴۴ دلار می‌رسد. جردن گفت: «سهام در این مدت ضعیف عمل کرده، اما به مراتب بدتر از دیگر تولیدکنندگان جهانی خودرو عمل نکرده است.» شرکت جردن که بالغ بر ۹۵۰ میلیون دلار سرمایه دارد مالک ۹۹۰ هزار سهم جنرال‌موتورز است.