گروه بازرگانی: رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در نشستی خبری از احتمال اتخاذ تصمیمات مهمی برای اقتصاد کشور در جلسه شورای پول و اعتبار که در هفته جاری برگزار می‌شود، خبر داد.

محمدرضا رضوی در نشست خبری « اولین همایش بین‌المللی سیاست‌های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال» که روز گذشته در موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد، از برگزاری این همایش در 18 و 19 مهرماه خبر داد.

وی هدف اصلی برگزاری این همایش را تبادل نظر درمورد الگوهای برتر بین‌المللی و استفاده از آنها در راستای تدوین سیاست‌های تجاری و صنعتی و لحاظ کردن آنها در برنامه ششم توسعه عنوان کرد و افزود: باید اولویت‌هایمان را در حوزه صنعت، معدن و تجارت تغییر بدهیم و سیاست‌های استراتژیک در دستورکار قرار دهیم.

رضوی به بیان محورهای اصلی این برنامه پرداخت و تصریح کرد: مهم‌ترین محورهای این همایش شامل چشم‌انداز آینده صنعت و تجارت در جهان و جایگاه بالقوه کشور، بررسی تجارب موفق در سیاست‌های صنعتی و تجاری جهان و امکان الگوگیری از آنها، تجربه توسعه اقتصادی با محوریت نفت و اثرات آن بر مسیر صنعتی‌سازی صادرات محور و اشتغال‌زا، تجارب اولیه در ایران در زمینه سیاست‌های هدف‌گیری صنعتی و ساختارهای تشویقی مرتبط همچنین تدابیر کنونی اقتصاد کلان دولت و ارتباط آن با سیاست‌های صنعتی و تجاری خواهد بود.

به گفته وی در این همایش علاوه بر حضور مقامات و چهره‌های شاخص داخلی و بین‌المللی، 6 میزگرد تخصصی نیز با همکاری دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های مرتبط با موضوع و با دعوت از تشکل‌ها و شرکت‌های بین‌المللی به منظور استفاده از تجربه کشورهای موفق برگزار می‌شود.

وی گفت: در این همایش همچنین افرادی برجسته از جمله جاستین لین، اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی، زکریا عبدالرشید، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات اقتصادی مالزی و بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه صنعت و تجارت حضور خواهند داشت.

وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود کنترل تورم افسارگسیخته را دستاورد بسیار مهم دولت یازدهم برشمرد و افزود: گام مهم‌تری که باید برای تکمیل این کار برداشته شود، تحرک‌بخشی به بخش‌های مولد اقتصاد است.

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: عمده صادرات و صنعت‌ کشور متکی به منابع طبیعی، از جمله پتروشیمی، فولاد و مس قرار گرفته که باید تغییر رویکرد دهیم.

وی معتقد است برای تکمیل خروج از رکود باید سیاست‌های مناسب اعتباری و ایجاد ظرفیت در بخش صنعت و معدن کشور اتخاذ شود که البته در دستور کار دولت هم قرار دارد.

رضوی گفت: منابع گسترده‌ای هم در اختیار دولت نبوده که به بخش صنعت و اقتصاد کشور تزریق کند و البته سه‌شنبه هفته جاری قرار است در شورای پول و اعتبار تصمیمات مهمی برای اقتصاد کشور اتخاذ شود.