گروه جهان: پلیس اسرائیل دسترسی فلسطینیانی که ساکن بیت‌المقدس نیستند به شهر قدیمی بیت‌المقدس را به مدت دو روز مسدود کرد. این اقدام در پی دو حمله از سوی فلسطینیان صورت می‌گیرد که باعث کشته شدن دو اسرائیلی شد. به گزارش الجزیره، یکشنبه صبح یک مرد فلسطینی پس از فرو کردن چاقویی در پهلوی یک اسرائیلی در بیت‌المقدس از سوی پلیس کشته شد. اوایل صبح شنبه هم دو مرد اسرائیلی و یک زن و کودک اسرائیلی در شهر قدیمی بیت‌المقدس مورد حمله فلسطینیان قرار گرفته و کشته شدند. الجزیره می‌نویسد: «جوان فلسطینی که عامل این قتل به حساب می‌آید مهند حلبی 19 ساله است که ساکن البیره در اراضی غربی اشغالی، 15 کیلومتری بیت‌المقدس است.» پلیس اسرائیل می‌گوید محدودیت‌ها برای فلسطینیان ممکن است بیش از دو روز هم به طول انجامد.

صائب عریقات، دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO) به الجزیره می‌گوید: تحرکات اخیر فلسطینی‌ها علیه اسرائیل واکنشی است به «چرخه سیستماتیک خشونت از سوی اسرائیل، اشغالگری‌هایش و ساخت شهرک‌ها.» عریقات با متهم کردن رهبران این رژیم افزود: «اقدامات اسرائیلی‌ها نشانه‌ای است از اینکه نتانیاهو می‌کوشد تا از مسوولیت‌های خود برای پایان دادن به این ستیز شانه خالی کند و تلاش دارد تا ساخت غیرقانونی شهرک‌های یهودی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را مشروعیت بخشد.»


این مقام فلسطینی با تشبیه نتانیاهو به آریل شارون می‌گوید: نتانیاهو تلاش دارد تا از عملیات نظامی شارون در سال ۲۰۰۲ با عنوان «سپر دفاعی» کپی‌برداری کند و تلاش دارد تا «سپر دفاعی» خود را علیه فلسطینیان به‌کار بگیرد. او معتقد است دکترین نتانیاهو آغاز انتفاضه سوم است اما به‌صورتی که فلسطینیان را مقصر جلوه دهد. نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌نویسد: «مهند حلبی» به‌عنوان دانشجوی رشته حقوق عامدانه پای در راهی گذاشته که ممکن است جرقه انتفاضه سوم را مشتعل سازد. این گزارش به نقل از فیس‌بوک حلبی می‌افزاید: «انتفاضه سوم شروع شده است.» حلبی در پست فیس‌بوکی خود می‌نویسد: رهبران و بازدید‌کنندگان یهودی دائما مسلمانان را تحقیر می‌کنند. این وضعیت قابل تحمل نیست. او می‌نویسد: «فکر نمی‌کنم مردم این تحقیرها را تحمل کنند. مردم طغیان خواهند کرد و در واقع، ما برخاسته‌ایم.»


گزارش نیویورک‌تایمز حاکی است که سنگ‌پراکنی‌ها از سوی فلسطینی‌ها علیه نیروهای اسرائیلی جریان دارد. از سوی دیگر، در صورت درگیری میان طرفین، فلسطینی‌ها به شکل دیگری از درگیری روی می‌آورند. این درگیری جدید حمله با سلاح سرد به سوی طرف اسرائیلی است. این حمله ناگهانی است و هنگام عبور از کنار فرد اسرائیلی ناگهان چاقویی به پهلوی او فرو می‌رود. رهبران فلسطینی از جمله صائب عریقات معتقدند این اقدام فلسطینی‌ها دفاعی است و صرفا به‌عنوان واکنشی از سوی آنها علیه اشغالگران قدس صورت می‌گیرد. با تشکیل کابینه امنیتی اسرائیل، آنها خواستار افزایش محدودیت و اقدام قاطعانه در برابر فلسطینی‌ها شدند. بسیاری از مقام‌های صهیونیست از جمله اسحاق هرزوگ خواستار شدت عمل کابینه نتانیاهو در برابر اقدامات فلسطینی‌ها شده‌اند.با این حال، گمانه‌زنی‌ها در مورد اقدامات طرفین در حال افزایش است.


از یکسو، خانواده حلبی می‌گویند او مدتی بود در پست‌های فیس‌بوکی به‌گونه‌ای مطلب می‌نوشت که گویی روزهای آخر عمرش است. آنها می‌گویند مهند مدتی بود نسبت به تحولات پیرامونش «مظنون» شده بود. اگرچه او عضو هیچ گروه سیاسی نبود و هیچ وابستگی سیاسی هم نداشت اما نسبت به رفتار نیروهای اسرائیلی با شهروندان فلسطینی بسیار خشمگین بود. در واقع، وقتی شهروندان فلسطینی نسبت به رفتار و تحقیر صهیونیست‌ها احساس سرخوردگی می‌کنند دست به اقدام انتحاری می‌زنند. این اقدام انتحاری البته به معنای بمب بستن به خود نیست بلکه فرو کردن ناگهانی چاقو به پهلوی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد که در میان اکثر فلسطینی‌ها به‌عنوان شکل جدیدی از دفاع به‌کار می‌رود. از سوی دیگر، نیویورک‌تایمز تلویحا می‌نویسد اسرائیل به دلیل نگرانی از ناامنی در مرزهایش با سوریه و حضور نظامی روس‌ها به دنبال نشان دادن «زهر شصت» است و بنابراین احتمال دارد درگیری نظامی تمام‌عیاری برای سرکوب گروه‌های فلسطینی راه اندازد تا به این وسیله آمادگی رزمی خود را به رخ نیروهای روسی- سوری در شام بکشد.