گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام روز گذشته با رکود ادامه‌دار خود همراه بود هر چند که در ساعت پایانی بازار با شرایط متعادل‌تری مواجه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان بازار در‌گیر رکود بود اما این روند در ساعت پایانی بازار رو به کاهش نهاد تا احتمال رخداد یک بازگشت کوتاه‌مدت برای روز دوشنبه محتمل‌تر شود. در بازار دیروز در خارج از بازار قرائت گزارش کمیسیون برجام در مجلس شورای اسلامی دارای اهمیت بود. این گزارش حاوی نکاتی در مورد برخی از بنگاه‌های درون بورس بود.

در مهم‌ترین‌ موضوع، گزارش تاکید داشت با بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون معلوم شد که تحریم سوئیفت درخصوص نهادهای خارج ‌شده از لیست انسداد دارایی‌ها مرتفع شده و این محدودیت از نهادهای اصلی کشور مثل بانک مرکزی، بانک ملت، بانک تجارت و برخی دیگر بانک‌ها در روز اجرا رفع خواهد شد که موضوع بسیار مثبتی ارزیابی می‌شود؛ ولی زیرساخت قانونی تحریم سوئیفت تا روز انتقال ـ هشت سال پس از تصویب قطعنامه 2231 - باقی خواهد ماند و در تاریخ مذکور نیز صرفا تعلیق ـ و نه لغو ـ صورت خواهد گرفت.

در همین حال دیروز بیرون از بازار نیز خبرهای مهمی در جریان بود. انتشار آمار تولیدات صنعت خودرو که نشان دهنده افت شدید تولیدات در شهریور ماه بود وضعیت این صنعت را بحرانی نشان داد. براساس آمار منتشره ایران خودرو 8/ 55 و سایپا 5/ 37 درصد در شهریور ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل کمتر تولید کرده‌اند. در همین حال دیروز انتشار نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهوری در مورد اقتصاد و بازار سرمایه نیز دارای اهمیت بالایی بود.

در گروه واسطه‌گری مالی دیروز شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران (سهامی عام) براساس گزارش شفاف‌سازی درخصوص نحوه خرید، هدف از خرید شرکت نماد اندیش آرین را به این شرح اعلام کرده است: در راستای اصلاحات ساختاری در سرمایه‌گذاری شرکت و مطابق با اهداف شرکت مادر و مشارکت و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پربازده و سودآور، این شرکت اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت نماد اندیش آرین با حوزه فعالیت در گروه ماشین‌های اداری کرد.

در گروه سیمانی، سیمان شرق که مجبور به تغییر سود ۴ ریالی هر سهم به زیان ۳۲ ریالی هر سهم برای سال مالی 94 شد، دیروز با انتشار گزارشی به تشریح دلایل این مساله به ویژه طرح موضوع رکود اقتصادی پرداخت.

در گروه فلزی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از احتمال کاهش قیمت مس در بازار جهانی با توجه به ادامه‌دار بودن رکود جهانی خبر داد و گفت: قیمت مس ایران نیز تحت تاثیر رکود بازار جهانی کاهش پیدا کرده و روی 5000 دلار مانده و ممکن است پایین‌تر هم بیاید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اظهار کرد: تجارت مس کاتد در دنیا در رکود کامل است، چراکه مصرف کشور چین کاهش پیدا کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی اما با نشانه‌هایی از احتمال یک بازگشت کوچک بود که در آن شاخص با افت 53.69 واحدی به 61 هزار و 163واحد رسید. ارزش معاملات نیز در بورس به 80 میلیارد تومان و فرابورس به 176 میلیارد تومان بالغ شد.