گروه دیپلماسی: پرونده تحویل موشک‌های اس 300 روسی در حال بسته شدن است. باوجود بدقولی مکرر روسیه برای تحویل این سامانه دفاعی چندی پیش طی مذاکرات انجام شده، قرار بر آن شد که این موشک‌ها را به ایران تحویل دهند. البته مسکو تحویل اس 300 را منوط به لغو شکایت ایران کرد. روز گذشته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از پس گرفتن شکایت ایران از روسیه به دلیل توافق صورت‌گرفته، خبر داد.

عوض حیدرپور شهرضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با میزان، با تکذیب خبر جایگزین کردن هواپیماهای سوخو به جای موشک‌های اس 300 برای ایران از سوی روسیه، گفت: «اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این مورد با مسوولان مربوطه جلسه‌ای داشتند که در آن به این صورت توضیح داده شد که مجوز لازم برای تحویل موشک اس 300 به ایران صادر شده و علی القاعده باید این کار انجام شود؛ اما آنچه مسلم است تحویل این موشک‌ها در لیست تحریم‌ها قرار داشته بنابراین بعد از تعیین تکلیف برجام و لغو تحریم‌ها، موشک‌های اس 300 به ایران تحویل داده می‌شود.»


حیدرپور افزود: «ما باید در این مورد منتظر بمانیم تا توافق‌نامه هسته‌ای عملیاتی شود؛ اما به‌طور قطع شواهد نشان می‌دهد که اراده لازم در مسوولان روسیه برای تحویل موشک اس ۳۰۰ به ایران وجود دارد؛ ضمن‌اینکه شکایتی که ایران از روسیه در این رابطه دنبال می‌کرد به دلیل توافق صورت‌گرفته لغو شده است.» نماینده مردم شهرضا درمجلس شورای اسلامی در مورد موضوع تحویل هواپیماهای سوخو به ایران توضیح داد: «تحویل هواپیماهای سوخو به ایران بنابر درخواست‌های قبلی ما مطابق با نیاز کشور صورت می‌گیرد و ارتباطی با موشک‌های اس ۳۰۰ ندارد؛ ضمن اینکه مقامات روسیه علاقه‌مند بودند جدای از فرآیند تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ موضوع فروش هواپیماهای سوخو به ایران را نهایی کرده و عملیاتی کنند.» پیش‌تر روسیه ارسال سامانه موشکی اس۳۰۰ به ایران را منوط به پس گرفتن پیگرد حقوقی این مورد از سوی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود. به دنبال امتناع از صدور اس۳۰۰ به ایران، وزارت دفاع ایران به دادگاه حکمیت بین‌المللی ژنو شکایت برد که دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده شکایت ایران از روسیه به دلیل فسخ قرارداد یک‌طرفه سامانه موشکی اس ٣٠٠، روسیه را به پرداخت ۴ میلیارد دلار محکوم کرده بود.