دومین همایش ملی نماد اعتماد الکترونیک در مشهد برگزار می‌شود
دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اصلاح شبکه توزیع و کاهش هزینه‌های این شبکه را از اهداف برگزاری دومین همایش ملی نماد اعتماد الکترونیک دانست.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در نشست خبری دومین همایش نماد اعتماد الکترونیک در مشهد که در سالن اجتماعات انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی برگزار شد، گفت: در هنگام تدوین راهبردهای اجرایی و برنامه عملیاتی سال 94 سازمان صنعت استان، چند راهبرد برای حوزه تجارت و بازرگانی مشخص کردیم که یکی از این راهبردها توسعه تجارت الکترونیک است. تجارت الکترونیک مفهوم بسیار گسترده‌ای است و قدمت این فرآیند در دنیا بسیار بیشتر از کشور ماست.علی غفوری‌مقدم افزود: تجارت الکترونیک یک شیوه نوین در فضای کسب‌وکار و تجارت است و همه مخاطبان از صاحبان کسب‌وکارهای الکترونیکی تا مصرف‌کنندگان به این فضا روی آورده‌اند و علاقمند به استفاده از آن هستند و اکنون سازمان صنعت و معدن در راستای سیاست‌های وزارتخانه و راهبردهای تدوین شده خود، به این موضوع مهم توجه کرده است.

غفوری‌مقدم اظهار کرد: در ابتدای سال‌جاری شاخص تعداد شرکت‌های دارای نماد الکترونیک را به عنوان شاخص اولیه بررسی کرده و برای ارتقاء آن برنامه‌ ریزی کردیم، ارتقاء کمی این شاخص به معنای افزایش تعداد شرکت‌های دارای نماد الکترونیک و ارتقاء کیفی به معنای افزایش عملیات اجرایی و آشنایی مردم با فضای تجارت الکترونیک است. وی ادامه داد: برای اجرایی شدن این اهداف برنامه‌هایی پیش‌بینی کردیم که یکی از آنها، برگزاری همایش و کارگاه آموزشی در حوزه نماد الکترونیک است. معاون امور بازرگانی سازمان صنعت استان گفت: ما معتقدیم که شبکه توزیع در استان دارای گستردگی غیرقابل قبول و غیرمنطقی است و در سطح توزیع، رشد نامناسب و شتابانی مشاهده می‌شود که لازم است اصلاح لازم صورت گیرد و استفاده از فناوری‌های روز و تجارت الکترونیک به اصلاح ایرادات این شبکه کمک می‌کند. غفوری‌مقدم اضافه کرد:

در شبکه توزیع از حلقه تولید محصول تا حلقه نهایی یعنی مصرف‌کننده هزینه‌های زیادی به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود و ما از طریق تجارت الکترونیک به دنبال کاهش این هزینه‌ها هستیم و لازم است در کنار آموزش، کار فرهنگ‌سازی نیز انجام دهیم و یکی از برنامه‌های همایش در راستای فرهنگ‌سازی است.معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت استان گفت: در حال حاضر 682 شرکت در استان دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند و همچنین 3000 شرکت متقاضی دریافت این نماد هستند که قرار است طی برگزاری غرفه دو روزه در نمایشگاه کامپیوتر در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، تعدادی از این متقاضیان که مراحل اخذ نماد اعتماد را طی کردند، به آن‌ها اعطا شود. وی افزود: شرکت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک موظف به پاسخ‌گویی به مصرف کننده هستند.

۶۰ درصد جرایم الکترونیک، جرایم اقتصادی و مالی است
جانشین پلیس فتای خراسان رضوی نیز گفت: جرایم سایبری و الکترونیکی جزء جرایم نوین است، این جرایم محصول تکنولوژی هستند و ضعف اطلاعات در اولویت دلایل بروز جریان سایبری قرار دارد و ۶۰ درصد جرایم الکترونیک، جرایم اقتصادی و مالی هستند.سرهنگ قنبری با اشاره به سهولت وقوع جرم در فضای مجازی، اظهار کرد: به همین دلیل شاهد مهاجرت روز افزون مجرمان به فضای مجازی هستیم که در این راستا اطلاع‌رسانی به دلیل نبود امنیت بسیار مهم است. وی افزود: متاسفانه در فضای تجارت الکترونیک آمارهای مربوط به جرایم شناور هستند. دو دسته افراد در حوزه این نوع تجارت ورود پیدا می‌کنند؛ دسته اول افراد متخصص به آی‌تی هستد که به بازاریابی آشنا نیستند و دسته دوم بازاریانی هستند که تخصص در زمینه آی‌تی ندارند و به همین دلیل این شرکت‌ها پس از مدتی فعالیت خود را متوقف می‌کنند.

کاهش احتمال وقوع جرم در فروشگاههای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک
در ادامه دبیر اجرایی این همایش و دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی گفت: انجمن مدیران صنایع به دلیل مسئولیت اجتماعی خود اطلاع‌رسانی‌هایی انجام می‌دهد و به دنبال بالا بردن سطح آگاهی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان است و در همین راستا نسبت به برگزاری این همایش اقدام می‌کنیم.

امیرمهدی مرادی افزود: نماد اعتماد الکترونیک یک استاندارد برای فروشگاه اینترنتی است و در صورت اینکه محصول ارائه شده این فروشگاه با ادعای آن مطابقت نداشته باشد، می‌توان از طریق پلیس فتا و مسئولان مرتبط موضوع را پیگیری کرد به همین دلیل احتمال وقوع جرم در فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک کاهش می‌یابد.مرادی یادآور شد: شرکتی که دارای نماد اعتماد الکترونیک است باید همه قوانین از جمله پرداخت مالیات را رعایت کند و خدماتی که ارائه می‌دهند خارج از سیستم نیست، توصیه ما هم به مردم این است که از طریق این شرکت‌ها خرید خود را انجام دهند تا قیمت واقعی محصولات را بپردازند. وی ادامه داد: هنوز عده‌ زیادی از افراد وارد مقوله فروش اینترنتی نشده اند، با توجه به این که این فروش فرصت‌های زیادی برای کشور به وجود می‌آورد افراد زیادی خواهند توانست از این فضا استفاده کنند و دریافت نماد الکترونیکی می‌تواند اعتماد را برای این شرکت‌ها جذب کند.