همه مردان پدیده و سیاه‌جامگان
دنیای اقتصاد، علیرضا هاشمی - دو تیم مشهدی حاضر در لیگ برتر، با استفاده موازی از نیروی جوانی و تجربه سعی در موفقیت و حفظ خود در لیگ برتر داشته‌اند، پدیده‌ای‌ها تاکنون و در هفت هفته انجام شده مسابقات، از 18 بازیکن و سیاه‌جامگان نیز از 21 بازیکن استفاده کرده‌اند.

پدیده؛ نیمی از گذشته و نیمی از امسال
سفید و سرخ‌پوشان مشهدی، تا پایان هفته هفتم لیگ پانزدهم از ۱۸ بازیکن در بازی‌های خود استفاده کرده‌اند که ۱۲ نفر از آن‌ها بالای ۳۰۰ بار برای این تیم توپ زده‌اند. از ۶۳۰ دقیقه موجود، مجتبی روشنگر و میثم نقی‌زاده تنها بازیکنانی هستند که تمام دقایق را برای این تیم در زمین حاضر بوده‌اند و می‌توان گفت دروازه‌بان و هافبک دفاعی این تیم از باثبات‌ترین بازیکنانی بودند که در لیگ فعلی برای پدیده توپ زده‌اند. البته یونس شاکری با ۶۲۸ دقیقه، ابوالحسن جعفری با ۶۲۵ دقیقه و محمدرضا ناصحی با ۶۰۹ دقیقه نیز از بازیکنانی بودند که دقایق بالایی را برای پدیده در میدان حاضر بودند. البته این تیم، پنج بازیکن زیر ۱۰۰ دقیقه نیز در لیست خود دارد.

پدیده امسال با اضافه کردن چند بازیکن باتجربه همچون حسین بادامکی، سعی در تلفیق تجربه و جوانی داشته و تاحدودی در این موضوع نیز موفق بوده است. دقیقا ۹ نفر از ۱۸ بازیکنی که برای این تیم در لیگ پانزدهم به میدان رفته‌اند بازیکنانی هستند که از فصل گذشته در این تیم بوده‌اند و ۹ نفر نیز به تازگی و در فصل نقل و انتقالات به جمع آن‌ها اضافه شدند که با توجه به مربی‌گری رضا مهاجری سرمربی این تیم در فصل گذشته و در تیم سیاه‌جامگان، چند نفر از بازیکنان تازه جذب‌شده این تیم فصل گذشته را در دیگر تیم مشهدی حضور داشته‌اند. مجتبی روشنگر، یونس شاکری، محمدرضا ناصحی، ایگور پراهیچ، میلاد غریبی، معین عباسیان، حسین مهربان، محمدعلی مردانی و مسعود نظرزاده بازیکنانی بودند که فصل قبل را نیز در میان پدیده‌ای‌ها بودند و حسین بادامکی، محسن یوسفی، ابوالحسن جعفری، کریم احمدی، مهدی خیری، محمدحسین مرادمند، محمد خمیسی و مهرداد رضایی نیز بازیکنانی بودند که در فصل نقل و انتقالات به این تیم پیوسته‌اند که در این میان احمدی، خمیسی و رضایی فصل قبل را در دیگر تیم مشهدی یعنی سیاه‌جامگان حضور داشتند.

محمدحسین مرادمند، مدافع تیم ملی امید از سپاهان، ابوالحسن جعفری و محسن یوسفی از تیم ملوان بندرانزلی، مهدی خیری از ذوب‌آهن و حسین بادامکی نیز از تیم صبا، امسال لباس تیم پدیده را به تن کردند، نکته جالب توجه در مورد کاپیتان این تیم اینکه، بادامکی دو فصل پیش نیز به مدت یک نیم فصل عضو همین تیم بود و سپس به عضویت صبا درآمد.

در فاز هجومی این تیم و در قسمت گل‌های زده برای این تیم مشهدی، خریدهای امسالشان تاثیر بیشتری داشته است و تنها نام یک بازیکن از یاران فصل گذشته این تیم به چشم می‌خورد و چهار گلزن بعدی در همین فصل به این تیم اضافه شده‌اند. محمدحسین مرادمند، حسین بادامکی، محسن یوسفی و مهدی خیری، این‌ها بازیکنانی هستند که در این فصل توانستند چهاربار دروازه حریفان را باز کنند و یونس شاکری، بازیکن سال‌های قبل این تیم نیز یکبار توانست برای مشهدی‌ها گلزنی کند.

سه بازیکن در این فصل توانستند برای یاران پدیده پاس گل ارسال کنند، حسین بادامکی، محسن یوسفی و یونس شاکری این سه بازیکن بودند، آمار مربوط به گل‌ها و پاس‌های پدیده در این لیگ نشان می‌دهد بازیکنانی که رضا مهاجری و پدیده‌ای‌ها در این فصل به جمع خود آوردند برای آن‌ها کارآمد بودند و توانستند اثرگذاری مثبتی برای تیمشان داشته باشند. حسین بادامکی و محسن یوسفی را با به ثمر رساندن یک گل و ارسال دو پاس گل، می‌توان ارزشمندترین بازیکنان پدیده در لیگ فعلی دانست، ضمن اینکه مجتبی روشنگر، گلر این تیم نیز یکی از دروازه‌بانان موفق لیگ بوده و در هفت بازی خود سه بار توانسته است دروازه تیمش را بسته نگه دارد، وی با دریافت شش گل در هفت دیدار، میانگین ۱۰۵ دقیقه را به ازای هر گل خورده از خود برجا گذاشت.

مربیان مختلف و استفاده از بازیکنان بیشتر
سیاه‌جامگانی‌ها نیز که اخیرا سومین مربی این فصل خود را بر مسند کار نشانده‌اند، تاکنون از ۲۱ بازیکن در بازی‌های این فصل استفاده کرده‌اند، بازیکنانی که ۱۲ نفر از آن‌ها بالای ۳۰۰ دقیقه برای این تیم به میدان رفته‌اند و البته در طرف مقابل آن‌ها فقط دو بازیکن دارند که زیر ۱۰۰ دقیقه برای آن‌ها بازی کرده و این نشان می‌دهد این تیم سعی کرده بازیکنی را به خدمت بگیرد تا بتواند از وی استفاده کامل کند.

این تیم مشهدی برخلاف رقیب همشهری‌شان، تعداد کمتری از بازیکنان فصل پیش را در خود نگاه داشتند و بیشتر سعی کردند از بازیکنان جدیدی که به عضویت این تیم درآوردند، استفاده کنند. البته در این میان بازیکنان باتجربه‌ای همچون رضاعنایتی، میثم حسینی و یا محسن فروزان بازیکنانی هستند که با تجربه بالا به این تیم پیوستند و دراین راستا محسن فروزان و سیدمیثم حسینی را می‌توان رکوردداران زمانی بازی در لیگ امسال برای این تیم دانست، هر دو بازیکن در همه ۶۳۰ دقیقه بازی‌های این تیم در لیگ پانزدهم حضور داشتند.

بهروز افشار، رضا شربتی، حسین زامهران، امیرحسین صدیقی، سالار افراسیابی و سعید واسعی بازیکنانی هستند که از فصل پیش در همین تیم مانده‌اند و امسال نیز برای آن‌ها به میدان رفتند و فروزان و عنایتی، از تیم استقلال، حسینی از تیم‌های پرسپولیس و راه‌آهن، کامدار و دلیر از تیم تراکتورسازی، نقی‌زاده از تیم گسترش فولاد، یوانوویچ از تیم پدیده، میری از تیم پارسه، تیزرو از تیم داماش گیلان، سینگ از تیم استقلال اهواز، مهدی‌پور از تیم صبا، احمدی ، رهبر و مرادی از تیم شهرداری تبریز بازیکنانی بودند که امسال به جمع سیاه‌جامگان اضافه شدند و در لیگ جدید برای آن‌ها به میدان رفتند.

حسین زامهران، رضا عنایتی و علی رضا نقی‌زاده سه بازیکنی بودند که برای این تیم در لیگ پانزدهم گلزنی کردند و البته محسن دلیر و رضا عنایتی نیز در بازی‌ها برای هم‌بازی یانشان پاس گل ارسال کردند. محسن فروزان دروازه‌بان تازه به مشهد آمده این تیم نیز در این فصل توانسته است عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش بگذارد، وی در سه بازی توانست پنالتی بازیکنان حریف را مهار کند و سه بار دروازه تیمش را بسته نگهدارد. وی در ۶۳۰ دقیقه‌ای که برای تیمش به میدان رفت دوبار نیز دروازه خود را بسته نگاه داشت، تا یکی از دروازه‌بانان پرامتیاز لیگ در بازی‌های امسال باشد. وی میانگین ۱۰۵ دقیقه را برجا گذاشت.

البته در پایان باید این نکته قابل‌ذکر عنوان شود که این آمار و صحبت‌هایی که راجع به این دو تیم مطرح شد صرفا راجع به بازیکنانی بود که در زمین حضورداشتند و برای پدیده و سیاه‌جامگان به میدان رفتند و بازی کردند.