دنیای اقتصاد- سیاه‌جامگان، طعم نوستالژی بهترین ابومسلم تاریخ فوتبال استان را با چاشنی فرهاد کاظمی برای فوتبالی‌های خراسان تداعی می‌کند. کسی‌که در نفس‌های تازه لیگ، سومین انتخاب مدیران مشکی‌پوش نام می‌گیرد تا پیش از آن‌که مانند بسیاری از تیم‌ها دیر بجنبد، در همان هفته هفتم به دنبال چاره بگردد و رنگ پشیمانی از تعلل را به خود نبیند.

مرد جوان آذری
شلیک استارت حضور سیاه‌جامگان در لیگ برتر فوتبال ایران بر پیشانی خود، نام مربی جوانی از دیار آذربایجان را داشت. رسول خطیبی که اغلب ارتباطی دوستانه با بازیکنان تیمش دارد بسیاری از آنان را از تبریز با خود به شرق کشور آورد و آنقدر در این میان خوش‌نام بود که عده‌ای از جوانان مانند امید سینگ با دیدن اسم خطیبی در صدر کادر فنی، راهی تیم نوپای خراسان شدند.
اما همکاری این مربی جوان با مشکی‌پوشان تنها چهار هفته دوام آورد؛ شکست مقابل تیم همشهری‌اش چند ساعت بعد استعفای خطیبی را به دنیال داشت؛ استعفایی که دامنه شایعات درگوشی از درگیری‌های لفظی خطیبی با داوران شروع شد و تا ناراضی بودن مسئولان باشگاه و گله از برخی بازیکنان همشهری سرمربی کشیده شد؛ با این حال سیاه‌جامگان و سرمربی مستعفی کنترل شایعات را به دست گرفتند و بارعایت اخلاق دوطرفه و آرزوی موفقیت برای مشکی‌پوشان از طرف خطیبی، با کم‌ترین حاشیه تیم به سعید رمضانی تقدیم شد.

رمضانی و سودای موفقیت تیم
سعید رمضانی، یکی از همراه سیاه‌جامگان از روزهای نخست تیمی که بسیار زودهنگام مربی خود را از دست داده بود، دراختیار گرفت؛ داماد ناصرخان حجازی با مدرک A مربی‌گری آسیا و البته تجربه‌ای کم، دو بازی را روی نیمکت مشکی‌ها نشست و با دو باخت و یک پیروزی و قلبی که برای تیمش می‌تپید از سرمربی‌گری کنار گذاشته شد؛ رمضانی معتقد بود که به نفع سیاه جامگان است که در این مقطع نیمکت را ترک کند. وی از مربیانی گفت که با وجود داشتن تیم، پیشنهاداتی را به مدیران باشگاه می‌دهند که جای او را در تیم جوان تصاحب کنند. او با انتقاد از چنین رفتاری از جانب همکارانش، انتخاب را به هیأت مدیره سیاه‌جامگان سپرد.

این بار هم جوّی دوستانه، هم‌اندیشی مسئولان باشگاه و رمضانی را درپی داشت و او که نامش همواره در کنار این تیم خراسانی بوده، مدیریت و یا قائم مقامی را همچنان گزینه‌ی پیشنهادی محمدرضا عباسی، مدیرعامل سیاه‌جامگان می‌دید. رمضانی بیشتر از آن که سودای مربی‌گری داشته باشد، امیدوار به موفقیت باشگاه، از آمدن فرهاد کاظمی استقبال گرمی کرد.
حالا فرهاد کاظمی ساکش را بسته تا راهی سیاه‌جامگان مشهد شود؛ نام‌های زیادی برای نشستن بر روی تیم پرطرفدار خراسان پیش از کاظمی به میان آمد، از فیروز کریمی تا امیر قلعه‌نویی، مربیانی که هرکدام اسم و رسم و خواسته‌های خود را از باشگاه داشتند؛ اما سرانجام قرعه به نام فرهاد کاظمی افتاد که هم با فوتبال خراسان آشنایی دارد و هم این که مربی روزهای سخت تیم‌هاست.
کاظمی حالا قراردادش را با باشگاه به ثبت رسانده است.

کاظمی از انتخاب تا قرارداد
در گام سوم، مدیران سیاه‌جامگان به شدت به دنبال جلب نظر فرهاد کاظمی، سرمربی سابق راه‌آهن برای پذیرش هدایت این تیم بودند. او راه‌آهن بحران‌زده را از سقوطی دردناک در لیگ چهاردهم نجات داد و فصلی موفق را با تیم خود شروع کرده بود اما در اقدامی عجیب پس از کسب شکست استقلال اهواز در جام حذفی، به علت اختلافات درون باشگاهی، کنار گذاشته شد.

کاظمی به واسطه مهارت‌های خاص مربی‌گری و نقشی سوپرمن‌گونه برای تیم‌هایی که به یک منجی نیاز دارند، مورد توجه سیاه‌جامگان قرار گرفت و در این بین، شروطی را که پیش روی سیاه‌جامگان قرار داد، یکی یکی از سوی محمدرضا عباسی تیک تایید را گرفت تا بتواند با خیالی آسوده تصمیم نهایی را بگیرد.
او که اولین قهرمانی یک تیم غیرتهرانی را در لیگ برتر با سپاهان در پرونده خود دارد، دست باشگاه‌های زیادی را گرفت و به لیگ برتر آورد و یا مصرانه از سقوطشان جلوگیری کرد.
در نهایت این مربی با سابقه، پیشنهاد مشکی پوشان را پذیرفت و راهی سرزمین آفتاب شد تا قراردادش را در هیأت فوتبال رسمیت بخشد.

بازگشت سوپرمن
فرهادکاظمی در دوره اول لیگ حرفه‌ای سرمربی ابومسلم بود و نتایجی چشمگیر را در کارنامه فوتبال مشهد نوشت.
ابومسلم مشهد در اولین سال لیگ خلیج فارس، به همراه کاظمی بر پله پنجم لیگ برتر نشست.

اما این مربی بهترین برد تاریخ لیگ برتر را هم با نام خود عجین کرد؛ ابومسلمی که با نتیجه 2-9 استقلال رشت را به بازی گرفت و رکوردی را ثبت کرد که همچنان شکستنش سخت می‌نماید.
یکی دیگر از رکوردهای حضور کاظمی در خراسان به گل‌های زده تیمش در لیگ برمی‌گردد؛ او با خط حمله جنگنده خود، عنایتی، فضلی و رزاقی، ۴۰ گل را در سبد مسابقات گذاشت و عنوان بهترین خط حمله را بالاتر از تیم‌های اول تا چهارم در اختیار خود گرفت.

در همان سال آقای گل لیگ برتر از آن بازیکن ابومسلم و کاظمی شد، رضا عنایتی با ۱۷ گل در ۲۶ بازی در فصل ۸۱-۸۰ بهترین گلزن فصل شد و حالا باگذشت ۱۴ سال امکان درخشش در سیاه‌جامگان را در کنار یکدیگر دوباره محک خواهند زد.

در سال 88 تیم ابومسلم چنان بی‌جان بود که کاری از دست کاظمی برنیامد و این تیم پرطرفدار به کما رفت؛ اما فوتبال خراسان همچنان کاظمی را با موفقیت‌هایش به یاد می‌آورد و حالا در سومین حضور او در مشهد، امید دارد که این تیم جوان به همراه پدیده، دیگر نماینده خراسان، حضوری سبز و درخشان در لیگ برتر داشته باشند.