ندا لهردی: صنعت تکنولوژی در سال‌های اخیر بزرگ‌ترین صحنه نمایش استعداد‌ها و ویژگی‌های هندی‌ها بوده است. تحصیلات عالی، تخصص‌های فنی، توانایی کار در شرایط سخت و مهارت‌های مدیریتی همه آن چیزهایی هستند که به مدیران هندی کمک می‌کنند تا به تدریج به جایگاه بهتر و بهتری در سراسر دنیا دست پیدا کنند.

بررسی‌های مختلف در این زمینه نشان می‌دهد که در حال حاضر 12 مدیرعامل هندی در بالاترین پست‌ها در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی قرار دارند که مجموع حجم گردش مالی آنها به بیش از 400 میلیارد دلار می‌رسد.
در میان این مدیران ارشد هندی، اما بیشتر آنها در بخش تکنولوژی و سیلیکون ولی فعالیت می‌کنند؛ با نام‌های شناخته شده و در شرکت‌های بزرگ. تحقیقات انجام شده از سوی دانشگاه نیوهمپشایر جنوبی در این مورد نشان می‌دهد که مدیران هندی به خاطرترکیب متناقضی از تواضع شخصی و واقعی با تمایل شدید به پیشرفت در مشاغل‌شان، بسیار موفق‌تر از مدیران دیگر هستند. با این اوصاف بد نیست با مدیران هندی دنیای تکنولوژی آشنا شویم.

ساندار پیچای مدیرعامل شرکت Google





لری پیج مدیرعامل پیشین گوگل بعد از معرفی پیچای به‌عنوان مدیرعامل بعدی، در وبلاگ خودش می‌گوید: «حس می‌کنم بسیار خوشبختم که شخصی با استعداد ذاتی مانند ساندار را دارم که می‌تواند گوگل را در دوره گذار به خوبی مدیریت کند.

من زمان زیادی با او همکار بوده‌ام و تا جایی که توانستم به او برای مدیریت بهتر شرکت کمک کردم و همچنان هم این کار را خواهم کرد. پیچای واقعا از اکتبر سال گذشته به سرعت رشد کرده است و به خوبی مسوولیت تجارت اینترنت و محصولات ما را به عهده گرفته است.

من و سرگی بسیار از روند پیشرفت او هیجان‌زده هستیم.» پیچای که تا پیش از این مدیر بخش محصولات گوگل بود و به خاطر مدیریت روند تولید محصولاتی مانند گوگل کروم، گوگل مپس و اندروید شناخته می‌شد، حالا در ۴۳ سالگی به سمت مدیرعاملی گوگل انتخاب شده است. این در حالی است که بعد از تغییرات بزرگی که در گوگل اتفاق افتاد و این شرکت به زیرمجموعه‌ای از شرکت مادر «آلفابت» تبدیل شد، حالا گوگل مسوولیت رسیدگی به پروژه‌هایی مانند موتور جست‌وجوی گوگل، تبلیغات، سرویس نقشه، اپلیکیشن‌ها، سیستم عامل اندروید و YouTube را به عهده دارد. پیچای که در سال ۲۰۰۴ به گوگل پیوسته در دانشگاه‌های استفورد و پنسیلوانیا تحصیل کرده است.

ساتیا نادلا مدیرعامل شرکت Microsoft




یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های موفقیت مدیران هندی در دنیای تکنولوژی در غول نرم‌افزاری دنیا اتفاق افتاده است.
نادلا بعد از دو دهه کار در شرکت مایکروسافت با تبدیل شدن به اولین هندی در راس بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان، تاریخ‌ساز شد. حالا او به‌عنوان پردرآمدترین مدیرعامل در تمام ایالات متحده آمریکا، پذیرفته است که رسیدن به این سمت حتی در رویاهایش هم نبوده است.

مایکروسافت درباره نادلا در وبلاگش نوشته است: «او بعد از پیوستن به مایکروسافت در سال ۱۹۹۲، به سرعت در این شرکت به‌عنوان یک رهبر و پیشرو شناخته شد که توانست نبض تکنولوژی و تجارت را دنبال کرده و بعضی تغییرات اساسی را در عرضه بزرگ‌ترین محصولات مایکروسافت ایجاد کند.» مجله فوربس در جدیدترین رتبه‌بندی خودش نادلا را در فهرست ۷۲ نفره قدرتمندترین افراد جهان آورده است. او الفبای تکنولوژی را در شهر خودش یعنی حیدرآباد آموخت و سپس در رشته علوم کامپیوتری از دانشگاه ویسکانسین فارغ التحصیل شد تا در نهایت به دانشگاه شیکاگو برود. او قبل از پیوستن به مایکروسافت یکی از کارمندان بخش تکنولوژی شرکت Sun Microsystems بود.

سانجای کومار مدیرعامل شرکت Global Foundries





او که از شهر Bihar هندوستان آمده است، حالا مدیرعامل اولین کارخانه تمام وقت تولید قطعات نیمه‌رسانای جهان است که در واقع زیر مجموعه شرکت بزرگ AMD است. کومار که در حال حاضر یکی از پردرآمدترین مدیران ایالات متحده است، در گذشته مدیرعامل بخش تجارت ابزارهای موبایل شرکت Motorola بوده است. پیش از آن هم او به‌عنوان مدیر ارشد عملیات در شرکت Qualcomm فعالیت می‌کرده است. سانجای کومار مدرک دکترای مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه Strathclyde در اسکاتلند گرفته است.

شانتانو ناراین مدیرعامل شرکت Adobe





او هم مانند ساتیا نادلا از شهر حیدرآباد هندوستان آمده است و حالا سکان مدیریت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری جهان یعنی Adobe را در اختیار دارد. ناراین ۹ سال بعد از پیوستن به شرکت Adobe در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب و معرفی شد.

او هم یکی از پردرآمدترین مدیران آمریکا است و اغلب به خاطر مهارت‌های مدیریتی، دیدگاه تکنولوژیک و مهارت‌های عملیاتی‌اش مورد تحسین قرار می‌گیرد. او در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه کالیفرنیا و رشته علوم کامپیوتری در دانشگاه Bowling Green State فارغ‌التحصیل شده است.

نیکش آرورا مدیرعامل شرکت SoftBank Internet and Media Inc





او یکی از با استعدادترین کارمندان شرکت گوگل بود که سال گذشته میلادی به‌عنوان معاون به شرکت SftBank پیوست، سپس به سرعت مدیرعامل این شرکت شد. او به‌عنوان مدیرعامل این شرکت وظیفه نظارت بر فعالیت‌های مربوط به اینترنت، مخابرات، رسانه و سرمایه‌گذاری جهانی را به عهده دارد. او پیش از پیوستن به گوگل، یک متخصص مخابراتی در شرکت Putnam Investments بود و در سال ۲۰۰۰ استارت‌آپ محتوای موبایلی خود را راه‌اندازی کرد.

سانجای مهروترا مدیرعامل شرکت SanDisk





او یکی از موسسان، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت SanDisk است که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده حافظه‌های فلش در جهان به حساب می‌آید. او از سال ۲۰۰۶ در این شرکت با سمت مدیرعاملی فعالیت می‌کند. شرکت SanDisk با مدیریت او توانست تمرکز بیشتری بر تولید هارد درایوهای SSD کرده و رشد خوبی در بخش استراتژی‌های موبایل و کامپیوتر داشته باشد. او در رشته علوم کامپیوتری در دانشگاه کالیفرنیا تحصیل کرده و مدرک کارشناسی ارشد خود را در این رشته از دانشگاه استنفورد گرفته است.

راجیو سوری رئیس و مدیرعامل شرکت Nokia





او با بیش از ۲۵ سال تجربه کار در سطح بین‌المللی، توانایی مدیریت روند رشد و عرضه تکنولوژی‌های موثر بر زندگی مردم را دارد. او متخصص شبکه‌های موبایل، تحلیلگر حوزه Big Data، رایانش ابری یا کلاد و مدل‌های تجاری اینترنت است. او در حال حاضر مدیرعامل بخش شبکه و راهکارهای تجاری شرکت نوکیا است و مسوولیت عبور دادن این شرکت از شکست‌های بزرگی که در سال‌های اخیر تجربه کرده است، را بر عهده دارد. او مدرک مهندسی الکترونیک و مخابرات خود را از دانشگاه Manipal در هند گرفته است.

جورج کوریان مدیرعامل شرکت NetApp
شرکت بزرگ فعال در عرصه مدیریت اطلاعات و ذخیره‌سازی کامپیوتری NetApp هم یک مدیرعامل هندی دارد.





کوریان که در سال 2011 به این شرکت پیوست، در ابتدا مسوولیت راهکارهای مدیریت سرمایه‌گذاری و عملیات مربوط به محصولات را بر عهده داشت و سپس در ماه ژوئن سال جاری میلادی به‌عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب و معرفی شد. او پیش از این به‌عنوان مدیر بخش راهکارهای شبکه در شرکت Cisco Systems فعالیت می‌کرد. او همچنین در شرکت‌های Akamai Technologies و Oracle Corporation هم کار کرده است. جورج کوریان که از شهر بنگلور هندوستان آمده است، مدرک مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه پرینکتون و مدرک مدیریت بازرگانی خود را از دانشگاه استنفورد گرفته است.