همکاری شرکت آلمانی درنمایشگاه گردشگری

گروه گردشگری: نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در حالی از ۲۷ تا ۳۰ بهمن در تهران برگزار می‌شود که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امیدوار است امسال با توجه به شرایط پیش آمده پس از تحریم، استقبال کشورهای خارجی از آن بیش از سال‌های قبل باشد تا بُعد بین‌المللی بودن نمایشگاه حفظ شده و زیر سوال نرود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نمایشگاه امسال با تِم خانه ایرانی و با شعار «مهمان ما باشید» در بیش از ۲۶ هزار مترمربع برگزار می‌شود‌ تا برای نهمین سال پیاپی و البته فارغ از مباحث سیاسی، تلاشی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور صورت بگیرد؛ چیزی که به گفته مسوولان برگزاری نمایشگاه، یکی از موانع اصلی و مهم حضور کشورهای دیگر در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری ایران در سال‌های گذشته بوده است.

معرفی 1200 فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نشست خبری که برای آغاز رسمی فعالیت نمایشگاه امسال و رونمایی از پوستر آن برگزار شد، درباره بین‌المللی بودن این نمایشگاه گفت: «امسال نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته برگزار می‌شود اما سازمان میراث فرهنگی، ۲ سال است که به این موضوع ورود کرده؛ چراکه در سال‌های گذشته تنها به‌عنوان ناظر حضور داشته است.»

علی‌باقر زرگران نعمتی اضافه کرد: «سال گذشته تاکید بیشتری بر گردشگری داخلی داشتیم اما امسال سعی می‌شود رایزنی‌های بین‌المللی بیشتری برای حضور کشورها صورت گیرد. در دیدارهایی که با سفرا در داخل ایران داریم نیز این نمایشگاه را به‌عنوان مهم‌ترین رویداد گردشگری کشور معرفی می‌کنیم و تاکنون هم از این مساله بازخورد مثبتی گرفته‌ایم. از مجری نمایشگاه نیز خواسته‌ایم بُعد بین‌المللی را برون‌سپاری کند که در همین راستا با یک شرکت آلمانی برای برگزاری نمایشگاه وارد همکاری شده است.»

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات سازمان میراث فرهنگی درباره سیاست‌گذاری این سازمان در زمینه فعالیت نمایشگاه برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی و توجیه اقتصادی آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساماندهی و ساخت سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی به‌عنوان یکی از معضلات پایه‌ای گردشگری کشور توضیح داد که این حوزه مربوط به معاونت سرمایه‌گذاری سازمان است اما تا جایی که می‌دانیم حدود ۱۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در قالب بسته‌های پیشنهادی، آماده شده و در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.

نعمتی در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر نبودن ایده‌های نو در معرفی ظرفیت‌های عشایری کشور در این نمایشگاه‌ها طی سال‌های گذشته گفت: «ما همیشه به دنبال کارهای بزرگ و ایجاد تحول عظیم هستیم؛ در حالی که سایر کشورها به روند و امتداد کار توجه دارند و آنچه قبلا انجام شده را ادامه می‌دهند. ما همیشه انتظار داریم دنبال کاری باشیم که هیچ کس انجام نداده است. بهتر است ما نیز این نگاه را دنبال کنیم.»

او ادامه داد: «با همین نگاه، تلاش کرده‌ایم که امسال، همان نمایشگاه پیشین را از نظر کمی و کیفی تقویت و با علم به نقایص نمایشگاه سال قبل، آنها را برطرف کنیم که از جمله آنها، زمان برگزاری نمایشگاه است. سال پیش، نمایشگاه در سه روز تعطیلی تهران برگزار شد اما امسال با شناسایی این ضعف، زمان مناسب‌تری را برای نمایشگاه در نظر گرفته‌ایم.»

افزایش فضای نمایشگاه و تاکید بر علم‌محوری

مدیرعامل شرکت بازرگانی نمایشگاه‌بین‌المللی تهران که به‌عنوان مجری نمایشگاه در این نشست خبری حضور داشت، نیز درباره ویژگی‌های نمایشگاه امسال نسبت به سال‌ گذشته گفت: «سال گذشته این نمایشگاه در هفت سالن و در فضایی به متراژ ۲۶ هزار مترمربع برگزار شد که امسال با توجه به تعدد و تراکم نمایشگاه‌ها سعی می‌شود یک سالن و ۱۲ درصد به فضای سال قبل اضافه شود. همچنین تاکید نمایشگاه امسال بر تقویت بنیه علمی است. در همین راستا، سه کارگاه آموزشی «گردشگری حلال‌»، «سلامت»‌ و «فرصت‌های سرمایه‌گذاری» در روزهای ۲۸ ‌،۲۹ و ۳۰ بهمن ماه برگزار خواهد شد.» به گفته فرهاد امینیان، در نمایشگاه امسال، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی و هتل‌ها، فعالان گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و گردشگری زیارتی، تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد، انتشارات و نرم‌افزارهای گردشگری، بانک‌ها و بیمه‌ها، شرکت‌های حمل‌و‌نقل و مناطق ویژه نمونه گردشگری به طور مشخص شرکت‌ می‌کنند.

او تاکید کرد که در نمایشگاه امسال خانه ایرانی تم اصلی است؛ بنابراین در دکوراسیون به این مساله پرداخته خواهد شد و بخش ویژه‌ای نیز به صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد. این درحالی است که به گفته برخی شرکت‌کنندگان نمایشگاه سال پیش، تم کاروانسرا که در نظر گرفته شده بود به درستی اجرا نشد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران ادامه داد: «دو روز از این نمایشگاه برای مخاطبان تخصصی و دو روز پایانی برای مخاطبان عمومی است اما این تقسیم‌بندی دلیلی بر مانع شدن برای حضور عامه مردم در روزهای تخصصی نیست. تبلیغات ما به گونه‌ای است که در دو روز نخست کسانی را که طالب استفاده از خدمات تخصصی گردشگری هستند، جذب کنیم.»

امینیان همچنین با اشاره به ۲ میلیارد تومان اعتباری که برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: «بخشی از این هزینه‌ها به صورت خودگردان تامین خواهد شد. به همین دلیل سیاست سازمان بر جذب تبلیغات و حامیان مالی بیشتری است.»

او هزینه خرید هر متر غرفه را برای خارجی‌ها ۲۰۰ یورو و برای ایرانی‌ها ۸۵ هزار تومان اعلام کرد که البته با هزینه‌های ارزش افزوده نیز جمع خواهد شد.

مجری نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که برنامه مجری برای تبلیغات این نمایشگاه با توجه به ضعف‌هایی که در هشت دوره گذشته وجود داشته و آن را به نمایشگاهی منفعل و غیرمردمی تبدیل کرده است چیست، گفت: «سال گذشته برخلاف این تصور، تبلیغات محیطی انجام شد؛ ۱۱ بیلبورد شهری نصب و ۳۵ نوبت تیزر تبلیغاتی از تلویزیون پخش شد، اما امسال تلاش می‌شود با جذب حامیان مالی بیشتر این تبلیغات را افزایش دهیم.» امینیان درباره نحوه برگزاری نمایشگاه به صورت کلی در کشور گفت: «نمایشگاه‌ها در ایران همیشه تحت تاثیر جریان‌های سیاسی و بین‌المللی بوده و هست در حالی که در دنیا و کشورهای صنعتی، این امر یک فرآیند مستقل است.

به همین دلیل در سال‌های گذشته این نمایشگاه در تحریم و به سختی برگزار شده است. در شرایطی که کشوری همچون ژاپن تمام نمایشگاه‌های ما را تحریم کرده بود چگونه می‌توانیم انتظار تاثیرگذاری یا حضور بین‌المللی داشته باشیم؟» او درباره حاصل حضور نمایندگان خارجی در نمایشگاه سال گذشته نیز بیان کرد: «متاسفانه به صورت جزئی اطلاعاتی در اختیار ما نیست؛ چراکه شرکت‌کنندگان تمایل ندارند نظر مالی خود را با وجود رقبا اعلام کنند.» وی با بیان اینکه دعوت از کشورهای دیگر، فرآیند خاص خود را دارد، افزود: «ما از ۱۰۰ کشور دعوت می‌کنیم اما تعداد محدودی شرکت می‌کنند. سال پیش نیز ۱۳ کشور در این نمایشگاه حضور داشتند و تنها دو رایزنی فرهنگی در نمایشگاه صورت گرفت که یکی مربوط به ترکیه و دیگری با کشور تونس بود.»

امینیان یادآور شد: «امسال علاوه بر ارتباطاتی که پارتنر خارجی، یعنی شرکت آلمانی که با ما همکاری می‌کند، برقرار کرده، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز به طور مستقل با برخی کشورها جلساتی برای دعوت به این نمایشگاه داشته است. در عین حال معتقدیم حضور رایزن‌های فرهنگی در چنین رویدادهایی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه زمینه‌ساز حضور کمپانی‌ها می‌شود.» او درباره هویت شرکت خارجی که قرار است در برگزاری این نمایشگاه با ایران همکاری کند، گفت: «این شرکت آلمانی منحصرا فعالیت‌های گردشگری انجام می‌دهد و در حوزه خاورمیانه، آسیای دور و آفریقا فعالیت می‌کند که قرار شده است رایزنی‌های بخش بین‌المللی این نمایشگاه را بر عهده بگیرد.»

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود با دعوت از هیات‌های خارجی این رویداد را پررنگ‌تر کنیم، افزود: «تشکل‌های گردشگری داخلی در این‌باره بسیار می‌توانند کمک کنند، اما متاسفانه تاکنون هیچ کمکی نکرده‌اند.» امینیان همچنین خاطرنشان کرد: «بزرگ‌ترین سالن نمایش امسال یعنی همان سالن ۳۸ با ۵۰ درصد اضافه مساحت نسبت به سال گذشته، یعنی حدود ۷۰ متر برای هر استان اختصاص دارد تا آنها ظرفیت بیشتری از جاذبه‌های گردشگری خود را معرفی کنند.»

رونمایی از پوستر نمایشگاه

در پایان این نشست نیز پوستر نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته با تصویری از خانه بروجردی‌ها و فرش ایرانی رونمایی شد‌.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته از ۲۷ تا ۳۰ بهمن، از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعداز ظهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.