تجاری‌سازی 20 گونه نیشکر در خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان از تجاری‌سازی ۲۰ گونه نیشکر در این شرکت خبر داد.

نسیم صادقی افزود: در ۱۸ سال اخیر ۳۰۰ هزار بذر تولیدی شرکت، بذر کوبایی و دیگر مناطق در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی کشت و پایش شده که نتیجه آن تولید ۱۰۰ نوع نیشکر بوده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد تاکنون ۲۰ نوع نیشکر تجاری شده که همگی با شرایط آب و هوایی و اقلیم خوزستان سازگاری کامل دارند.

صادقی سال زراعی گذشته را سالی پرفراز و نشیب اعلام کرد و افزود: با وجود خشکسالی، سال زراعی ۹۴-۹۳ سال خوبی از نظر کشت و کار بود و فضای زراعی امسال نیز تا کنون مطلوب بوده که نتیجه آن در میزان برداشت مشخص خواهد شد.

وی به برداشت چهار میلیون و ۸۴۵ هزار تن نیشکر و تولید ۵۰۶ هزار و ۹۴۶ تن شکر خام با ضریب استحصال ۴۶/ ۱۰ تن در هکتار در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال زراعی گذشته اشاره کرد و گفت: میزان تولید شکر در این شرکت ۳۸ درصد از کل تولید شکر در کشور است.

پیش‌بینی تولید 575 هزار تن شکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان افزود: برای امسال تولید ۵۶۱هزار تن شکر از مزارع نیشکر استان پیش‌بینی شده است که امکان افزایش این رقم تا ۵۷۵هزار تن وجود دارد. وی گفت: با تولید سال زراعی گذشته و نیز خرید ۱۵ هزار تن شکر از کارخانه‌ها نیاز کشور به شکر تامین شد و تنها شرکتی که در بورس کالا شکر عرضه می‌کند شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان است. صادقی افزود: در سال زراعی گذشته همچنین ۳۲میلیون لیتر الکل، ۷۷۶۵ تن خمیرمایه، ۳۵۸۰۰ تن خوراک دام و ۶۱ هزار متر مکعب ام.دی.اف در این شرکت تولید شد که این ارقام در سال زراعی امسال به ترتیب ۳۳میلیون لیتر، ۸۵۰۰ تن، ۵۰هزار تن و ۹۹هزار متر مکعب پیش‌بینی می‌شود.

صادرات الکل و خمیرمایه وی اضافه کرد: از مجموع الکل تولیدی سال زراعی ۹۴-۹۳، ۱۱میلیون لیتر به ترکیه، عراق و افغانستان و ۵۵درصد خمیر مایه تولیدی به لبنان، عراق، مصر، تاجیکستان، سوریه و افغانستان صادر شد.

صادقی در ادامه به بدهی ۲۰هزار میلیارد ریالی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: با وجود این بدهی سنگین و تقسیطی که صورت گرفته هیچ گونه قسط معوقه نداریم و بین مجموعه‌های نیشکری پس از ۲۰سال از زمان بهره‌برداری و پس از ۱۵ سال شرکت به تعادل مالی رسید و تا حدودی سوددهی داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان افزود: مشکل اساسی خوزستان اشتغال است که با آن می‌تواند به بالندگی برسد زیرا با ایجاد اشتغال شرایطی فراهم می‌شود تا این استان زنده و پویا شود که شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به دنبال اشتغال پایدار و حفظ نیروها است.

وی گفت: این شرکت اکنون ۱۷هزار نفر نیروی ثابت دارد که در فصل‌های مختلف تعداد آنها متغیر است.

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران همچنین گفت: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی از آذر گذشته به مدت ۹ماه شکری وارد کشور نشد و این نگاه مثبتی بود که وزارتخانه به تولیدکنندگان داخلی داشت.

وی افزود: دولت مصوب کرد که واردات شکر به تولیدکنندگان داخلی واگذار شود که تمام اینها تعهدات خود را انجام دادند و با قیمت توافقی که از سوی دولت تعیین شد در بازار شکر تعادل ایجاد شده است.

صادقی ادامه داد: شهریور امسال شرکت بازرگانی دولتی ۳۰۰هزار تن شکر در بازار عرضه کرد و معادل آن به تولیدکننده‌ها اجازه واردات داد که سهم شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از میزان شکر عرضه شده در بازار ۱۰۵هزار تن بود و به همین میزان شکر از طریق شرکت وارد کشور و در بین کارخانه‌های تصفیه‌کننده شکر در دیگر استان‌ها توزیع شد.