مشکی رنگ عشق نیست!

گروه ورزش: درگذشت هادی نوروزی یک شوک بسیار تلخ برای جامعه فوتبال ایران بود که همه اهالی این حوزه را به‌شدت متاثر کرد. غیر از برگزاری دو بزرگداشت باشکوه برای هادی در تهران و بابل، سیل پیام‌های همدردی از سوی افراد مختلف به سمت خانواده نوروزی سرازیر شد که نشان‌دهنده عمق اندوهی است که این روزها همه ما با آن مواجه هستیم.

در یونان، کریم انصاری‌فر بعد از به‌ثمر رساندن نخستین گلش برای تیمی که در آن بازی می‌کند، عدد ۲۴ نوشته شده روی زیرپیراهنی‌اش را مقابل دوربین‌ها به نمایش گذاشت تا گلش را به کاپیتان فقید پرسپولیس تقدیم کرده باشد. ارسلان مطهری هم در بازی امیدهای ایران و عربستان همین کار را کرد و با نشان دادن عدد ۲۴ با انگشتان دستش، یاد و خاطره هادی را زنده نگه داشت. به نظر می‌رسد این اتفاق در بازی تیم ملی بزرگسالان با عمان هم تکرار خواهد شد و البته باید منتظر موج جدیدی از تقدیم گل‌ها، با از سرگیری مسابقات لیگ برتر باشیم. با این وجود، اجرای طرح‌های سمبلیک به یاد کاپیتان کوچ‌کرده سرخ‌ها به همین موارد محدود نمی‌شود و گویا برنامه‌های دیگری هم در راه است. از آن جمله، به احتمال فراوان باشگاه پرسپولیس با درخواست خانواده نوروزی برای بایگانی شدن شماره ۲۴ قرمزها موافقت خواهد کرد، ضمن اینکه زمزمه‌های زیادی در مورد استفاده از پیراهن سیاه در مسابقات ادامه فصل، در اطراف این باشگاه به گوش می‌رسد.

لباس مشکی برای دو تیم

تنها با گذشت دقایقی از درگذشت هادی نوروزی، هواداران پرسپولیس در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی خواهان مشکی‌پوش شدن تیم‌شان تا آخر فصل شدند. پرسپولیسی‌ها اخیرا از لباس‌های‌شان برای فصل جاری رونمایی کرده‌اند که بر این اساس، پیراهن‌های اول، دوم و سوم آنها به ترتیب قرمز، سفید و سیاه خواهد بود. حالا با توجه به واقعه‌ای که رخ داده، هواداران خواهان استفاده از لباس سوم باشگاه در ادامه مسابقات این فصل شده‌اند. این‌طور که به نظر می‌رسد، مدیران باشگاه نیز با این تقاضا موافقند؛ هرچند هنوز مشخص نیست سیاهپوش شدن پرسپولیس فقط تا ۴۰ روز بعد از درگذشت هادی ادامه خواهد داشت یا این رسم تا پایان فصل حفظ می‌شود. نکته جالب اما اینجا است که دیروز اعلام شد یک باشگاه دیگر هم بازی رسمی بعدی‌اش را با پیراهن مشکی برگزار خواهد کرد.

مدیران نفت تهران، تیمی که نوروزی یک نیم‌فصل در آن عضویت داشت، قصد دارند برای بازی روز ۱۷ مهرماه با دیانای باقرشهر که درچارچوب مسابقات جام حذفی برگزار می‌شود، از لباس سیاه استفاده کنند. در بخشی از بیانیه‌ای که به همین منظور روی سایت رسمی باشگاه قرار گرفته، آمده: «درست است که هادی نوروزی فقط یک نیم فصل پیراهن نفت تهران را برتن کرد اما تاثیرگذاری او از نظر فنی و اخلاقی به شکلی بود که فقط خاطراتی خوب از خود در این تیم به جا گذاشته است. به منظور گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد هادی نوروزی، کادرفنی و بازیکنان نفت تهران با پیراهن‌های مشکی که منقش به عکس هم‌بازی سابقشان است پا به میدان خواهند گذاشت و کادرفنی تا پایان بازی این لباس‌ها را برتن خواهد داشت. همچنین قرار است تعداد ۶۰ عدد از پیراهن‌های تیم نفت تهران که منقش به تصویر هادی نوروزی است به تماشاگران حاضر در ورزشگاه اهدا شود.»

کمی جدی‌تر لطفا!

در اینکه ادای احترام به یک ستاره درگذشته می‌تواند رفتاری قابل ستایش و تحسین‌برانگیز باشد اصلا تردیدی نیست، اما کاش مدیران باشگاه‌ها در کنار اقدامات نمادین نظیر استفاده از روبان و پیراهن مشکی،‌ به وظایف جدی‌تر خودشان هم عمل می‌کردند. به‌عنوان مثال در حال حاضر عدم تسویه‌حساب مالی با بازیکنان فوتبال تقریبا به یک رسم فراگیر در ایران تبدیل شده است. خیلی‌ها معتقدند فوتبالیست‌ها بخش زیادی از ارقام ذکر شده در قراردادهای‌شان را دریافت نمی‌کنند؛ به این ترتیب که یا مبالغ چشمگیری به‌عنوان جریمه از آنها کسر می‌شود یا با طلبکار ماندن از باشگاه و نیز تغییرات پیاپی مدیریتی، پرونده آنها مشمول مرور زمان شده و حق‌شان از بین می‌رود. در حال حاضر اتفاقی که برای هادی نوروزی رخ داده، باعث شده تا موضوع مطالبات مالی هنگفت او از پرسپولیس و حتی باشگاه نفت تهران رسانه‌ای شود. واقعا آیا احترام‌آمیزتر نبود اگر این دو باشگاه بزرگ به جای سوگواری امروز، دیروز دستمزد این بازیکن را می‌دادند و به ساخته شدن زندگی او و خانواده‌اش کمک می‌کردند؟ آیا حتما باید برای یک بازیکن، اتفاقی رخ بدهد تا موضوع حق و حقوق او جدی گرفته شود؟ عجیب اینکه مدیرعامل باشگاه نفت تهران مدعی شده قرار بود اوایل هفته جاری ملاقاتی با هادی داشته باشد و ترتیب پرداخت طلب او را بدهد، اما این اتفاق تلخ رخ داده است!

تلطیف نگاه مردم

در طول سال‌های اخیر نگاه‌های بدبینانه زیادی نسبت به فوتبالیست‌ها و پول‌هایی که می‌گیرند وجود داشته است. شاید باور بخش قابل‌توجهی از افکار عمومی این بود که دستمزد بازیکنان بیش از حد بالا و تا حدود زیادی بیهوده است، به خصوص در سه سال اخیر، اقدام سازمان لیگ به انتشار رسمی رقم قراردادها باعث شد تا این سوءظن تقویت شود. حالا اما بعد از درگذشت ناگهانی نوروزی که خیلی‌ها آن را ناشی از استرس و مسوولیت دشوار کاپیتانی پرسپولیس می‌دانند، حداقل بخشی از این نگاه تعدیل و تلطیف شده است. قطعا هنوز هم در این حوزه ناهنجاری‌های زیادی وجود دارد و بسیاری از بازیکنان بیش از استحقاق‌شان پول می‌گیرند، اما حالا حداقل می‌فهمیم این بها، گاهی می‌تواند پول خون یک ستاره باشد.

طلب یک میلیارد و 300 میلیونی نوروزی

کاپیتان فقید پرسپولیس مطالبات قابل‌توجهی از این تیم دارد؛ طلبی که سایت تابناک آن را حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تخمین می‌زند. بخشی از گزارش این رسانه را که به اظهارات میثم بائو مستند است، بخوانید: «بائو گفته هادی نوروزی نزدیک به یک میلیارد تومان از پرسپولیس طلب دارد اما او مطمئن است که سال گذشته ۳۰۰ میلیون تومان هم از این تیم نگرفت. این بازیکن مازندرانی تاکید کرد که این طلب به جامانده از ۸ سال تلاش هادی در پرسپولیس است.»