حاشیه امن فروش محصولات جانبی

دنیای اقتصاد: اگرچه بازار محصولات کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال در تابستان گذشته روزهای گرمی را پشت سر نگذاشت اما برخی از محصولات خریداری شده در این بازار نشان می‌دهد که نیاز بازار به این محصولات کم نشده است. اگرچه در راستای همین امر بسیاری از شرکت‌ها که در حال خرید و فروش هستند همچنان با معضل بزرگ رکود دست و پنجه نرم می‌کنند.

بازار ایران در سال‌های نه‌چندان دور شرکت‌های بزرگ و کوچکی از تولید محصولات داخلی در اختیار داشت که با فروش مناسبی هم همراه بود این وضعیت اما در سال‌های اخیر به دلیل بالارفتن نرخ ارز و بالارفتن قیمت قطعات مورد نیاز برای تولید و ناتوانی در نقل و انتقالات بین‌المللی پولی شرکت‌های نوپا را دچار مشکل کرد. هرچند هنوز هم بازار تحت تاثیر این مشکلات است و فعالان این بازار از اوضاع کاهش فروش گلایه دارند اما بررسی نوسانات بازار دیجیتال نشان می‌دهد که تحرک در بازار همچنان محسوس است.

به گفته فعالان، آمار فروش این دست از تجهیزات و قطعات به صورت کلی بیشتر از فروش فروشگاهی و جزئی است و در دیگر سو وضعیت فروش محصولات مهم‌تر همچون پی‌سی، تبلت و لپ‌تاپ مناسب نیست.

اما همین اندک تحرک نشان از این دارد که بسیاری از مصرف‌کنندگان در صدد تهیه محصولات جانبی داخلی با کیفیت مطلوب هستند که از نظر قیمت نیز بتواند آنها را راضی نگه دارد. آخرین آمار فروش از محصولات ماوس و کیبورد از بازار فعالان آی‌تی در ایران در شهریور ماه گذشته نشان می‌دهد بیشترین فروش متعلق به شرکت‌های فراسو، فورتک، لاجیتک، اکس‌پی و آکرون بوده است.

در این باره حمید بابادی نیا، کارشناس بازار سخت‌افزار معتقد است که با بهتر شدن اوضاع بازار داخلی تحت تاثیر ثابت بودن نرخ ارز و سرمایه گذاری بیشتر می‌تواند اوضاعی به مراتب بهتر پیدا کند.

او به « دنیای اقتصاد» می‌گوید که بسیاری از شرکت‌های کوچک داخلی پیش از این درحالی‌که با فعالیت بیشتر خودی نشان داده بودند با تبدیل شدن به برند بومی سعی در هویت پیدا کردن در بازار کامپیوتر ایران داشتند اما همین شرکت‌ها امروز به دلیل چالش‌های مختلف نمی‌توانند به بالا رفتن فروش مطمئن باشند.

از دیگر سو علیرضا پورنقشبند، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران معتقد است که برداشته شدن تحریم‌ها به بازار آی‌تی نمی‌تواند کمک کند چراکه اصولا لغو تحریم‌ها مشمول شرکت‌های حوزه تکنولوژی و آی‌تی در ایران نمی‌شود. به گفته او به «دنیای اقتصاد» بسیاری از کارشناسان این حوزه با غفلت از چنین موضوعی به بهتر شدن آینده بازار شرکت‌های آی‌تی اشاره می‌کنند این درحالی است که تا توافقی در زمینه لغو فروش تجهیزات آی‌تی به ایران صورت نگیرد، نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی پیش‌بینی کرد.