انتظار رکورد شکنی در حراج ملی

در دومین حراج ملی هنرهای سنتی کشور آثار هنرمندان برجسته‌ای چون محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو، کمال‌الدین بهزاد، قوللر آغاسی، میرعماد، هروی و میرزاآقا امامی به فروش می‌رسد. از این رو پیش‌بینی می‌شود در این حراج که روز جمعه ۱۷ مهر در تهران برگزار می‌شود، رکورد فروش دوره پیشین این رویداد شکسته شود. در نخستین حراج ملی ۴۴ اثر شاخص هنری با مبلغ ۶ میلیارد تومان به فروش رفت.

در دومین دوره حراج ملی، بیشتر نگاه‌ها به سوی گران‌ترین آثار است. برای نمونه اثر سوخت‌چرم میرزاآقا امامی ۷۵۰ میلیون تومان قیمت پایه دارد. پیش‌بینی می‌شود قیمت پیشنهادی برای خرید این اثر به بالای یک میلیارد تومان برسد. وی استاد هنرمندان برجسته‌ای چون محمود فرشچیان بود. در حراج گذشته «بزم شاهانه» میرزا آقا امامی ۱۵۰ میلیون تومان فروش رفت.

یک اثر مینیاتور استاد محمود فرشچیان نیز ۳۵۰ میلیون تومان قیمت پایه دارد. تابلوی نقاشی آیدین آغداشلو ۱۵۰ میلیون تومان و یک اثر مینیاتور کمال‌الدین بهزاد نیز ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در این حراج دو اثر از حسین قوللر آغاسی با قیمت‌های پایه ۵۰ و ۸۰ میلیون تومان عرضه شده است. همچنین یک اثر از فتح‌الله قوللر آغاسی نیز ۷۰ میلیون تومان قیمت‌ دارد. در نخستین حراج ملی یکی از آثار حسین قوللر آغاسی با قیمت پایه ۵۰ میلیون تومان در نهایت ۱۷۵ میلیون تومان فروخته شد.

میرعماد و میرعلی هروی نیز هر کدام یک اثر در این حراج دارند که تابلوی خوشنویسی میرعماد ۴۰ میلیون تومان و تابلوی خوشنویسی میرعلی هروی ۳۰ میلیون تومان قیمت پایه دارند.در صورتی که قیمت‌های پیشنهادی کمتر از این مبالغ باشد، اثر فروخته نمی‌شود. همچنین در این حراج ۶۰ کارشناس و مجموعه‌دار خارجی برای آشنایی با هنر ایرانی و خرید آثار، شرکت می‌کنند.