تصویب کلیات و جزئیات  طرح برجام در کمیسیون امنیت ملی
گروه خبر: کلیات و جزئیات طرح یک فوریتی مجلس درباره برجام دیروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب شد. این طرحی است که با عنوان «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» و با قید یک فوریت، دو روز پیش از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید.


به گفته احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس سخن می‌گفت سه مورد جزئی از این 8 بند مورد اصلاح قرار گرفت و بقیه بندهای آن تصویب شد و در نهایت طرح یک فوریتی به تصویب این کمیسیون رسید. این طرح یک فوریتی با یک ماده واحده، 9 بند و 2 تبصره به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارجاع داده شده بود. با تصویب کلیات و جزییات این طرح در کمیسیون امنیت ملی که به‌صورت فوری انجام شد، نوبت به بررسی آن در صحن علنی می‌رسد؛ موضوعی که با توجه به در دستور کار قرار گرفتن استیضاح وزیر راه در جلسه علنی امروز، احتمالا به اولین جلسه علنی مجلس در هفته آینده موکول می‌شود.


الزام دولت به رفع ایرادات برجام

با وجود آنکه طرح یک فوریتی نمایندگان در انتظار قرار گرفتن در دستور کار صحن علنی است، برخی نمایندگان مجلس که از منتقدان برجام به شمار می‌آیند، طرحی دیگر را با قید دو فوریت به هیات‌رئیسه ارائه کرده‌اند؛ طرحی که این بار امضای ۲۴ نماینده پای آن درج شده است و برای الزام دولت به رفع ایرادات برجام نگاشته شده است. حسین‌علی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر به خبرگزاری فارس گفت: تعدادی از نمایندگان طرحی را با عنوان الزام دولت به رفع اشکالات و ایرادات برجام قبل از ارجاع تدوین و به هیات‌رئیسه تقدیم کردند که این طرح به امضای ۲۴ نفر از نمایندگان رسیده است. در میان اسامی امضاکنندگان این طرح نام حمید رسایی، نصرالله پژمان‌فر، سیدمحمود نبویان، محمداسماعیل کوثری، محمدمهدی زاهدی، ابراهیم کارخانه‌ای، مهدی کوچک‌زاده، بهرام بیرانوند، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مرتضی آقاتهرانی، حسین طلا، زهره طبیب‌زاده نوری، بیژن نوباوه وطن و جواد کریمی قدوسی دیده می‌شود.


انحراف در کمیسیون برجام

موضوع بررسی برجام که این روزها داغ‌ترین موضوعی است که در صحن بهارستان مطرح می‌شود، حالا ابعاد جدیدی یافته است؛ پس از آنکه گزارش کمیسیون برجام از بررسی مجلسی ها از برنامه جامع اقدام مشترک در صحن علنی قرائت شد، پنج نماینده عضو این کمیسیون در اقدامی، مخالفت خود را با گزارش کمیسیون اعلام و بیانیه‌ای صادر کردند. عباسعلی منصوری آرانی یکی از این نمایندگان دیروز به «ایلنا» توضیح داد: از سه‌شنبه متوجه انحراف در روند کار کمیسیون شدم. پیش از تهیه این گزارش پیش‌بینی می‌کردیم که نهایتا ۶۰ درصد آن در مخالفت با برجام باشد، اما آنچه امروز درصحن قرائت شد تماما در مخالفت با برجام بود.علاءالدین بروجردی، غلامرضا تاجگردون، عباسعلی منصوری آرانی، مسعود پزشکیان و منصور حقیقت پور پنج نماینده عضو کمیسیون ویژه برجام هستند که با انتشار بیانیه‌ای جداگانه، به تشریح دستاوردهای برنامه جامع اقدام مشترک پرداختند. به باور این نمایندگان در گزارش کمیسیون ویژه دستاوردها به‌صورتی کمرنگ ذکر شد.بر اساس آنچه منصوری آرانی درباره گزارش کمیسیون برجام به «ایلنا» گفت: گزارشی که قرائت شد ارتباطی به گزارش کمیته‌ها نداشت و نمی‌دانم چه کسی این گزارش را تهیه کرده است. موضوع گزارش مورد انتقاد برخی دیگر از نمایندگان هم واقع شد. ازجمله موید حسینی صدر، عضو فراکسیون رهروان ولایت که در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: 50 درصد گزارش کمیسیون برجام حرف سعید جلیلی است. به گفته موید حسینی صدر، سعید جلیلی در دوره مسوولیت خود در پرونده هسته‌ای ایران از عهده این کار بر نیامد و امتحان خود را پس داد؛ بنابراین اینکه کمیسیون برجام دوباره از وی دعوت کند و همان حرف‌های او را در گزارش نهایی بیاورد و آن صحبت‌ها 50 درصد گزارش را تشکیل دهد، چه معنایی دارد؟!

سعید جلیلی به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امینت ملی به مدت 6 سال از سال 86 تا 92 مسوولیت مذاکرات هسته‌ای ایران را برعهده داشت.