چالش‌ها و چشم‌اندازهای‌صنعت بتن کشور
دکتر فامیلی رییس انجمن بتن ایران در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد به مناسبت برگزاری سیزدهمین همایش روز ملی بتن و هفتمین کنفرانس ملی بتن، مطالبی را در خصوص اهداف نامگذاری این روز و چالش‌ها و چشم‌اندازهای صنعت بتن کشور مطرح نمود.

رییس انجمن بتن ایران هدف اصلی از برگزاری روز بتن را آشنا نمودن عموم مردم با خواص و ویژگی‌های بتن عنوان کرد و افزود: بتن به عنوان برترین مصالح ساختمانی در کلیه کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با اشاره به این موضوع که عموم مردم با خواص بتن آشنایی ندارند، اظهار کرد: ما امروزه نتوانسته ایم به نحو احسن از بتن استفاده کنیم. در صورتی که کشورهای پیشرفته توانسته‌اند مقاومت‌های بسیار بالایی از بتن را به دست آورند. به طور مثال آن‌ها از مقاومت 1200 کیلوگرم بر مترمربع در ساختمان استفاده می‌کنند، ولی ما در ساختمان‌هایمان با مقاومت 300 کیلوگرم بر مترمربع نیز مشکل داریم.

دکتر فامیلی گفت: بر همین اساس انجمن بتن روزی را به بتن اختصاص داد تا بتواند خواص بتن را بیشتر و بهتر به مردم بشناساند. وی یادآور شد: امسال سیزدهمین سال برگزاری روز بتن است. در سال‌های نخست برگزاری همایش روز بتن با انتقادهایی مواجه بودیم که چرا مسائل علمی کمتر مطرح می‌شود.

رییس انجمن بتن در پاسخ به این انتقادها تاکید کرد: در سال‌های نخست هدف ما این بود که عموم را با خواص بتن آشنا کنیم و مسائل تخصصی را در کنفرانس‌های علمی مطرح کنیم. بنابراین یک روز را کنار روز بتن برای برگزاری کنفرانس ملی بتن در نظر گرفتیم؛ که در این روز دانشجویان، اساتید و پژوهشگران، مقاله‌ها و پژوهش‌هایی راکه در رابطه با بتن انجام دادند در این کنفرانس ارائه نمایند. هر سال 15 مهر ماه روز کنفرانس ملی را در کنار روز بتن برگزار می‌کنیم. با توجه به تعداد بالای دانشجوی کارشناسی ارشد و دکترا، هر سال تعداد زیادی مقاله برای ارائه در روز بتن دریافت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: انجمن بتن با دانشگاه و دانشجویان در تماس است. در برنامه آموزشی دانشگاه‌ها یک واحد درس تکنولوژی بتن تدریس می‌شود که برای دانشجویان کافی نیست. این مساله موجب شد که ما در کنار روز بتن، مسابقات دانشجویی را برگزار نماییم تا دانشجویان بهتر و بیشتر با خواص بتن آشنا شوند. این اقدام یک پروژه بسیار موفقیت آمیز بود، زیرا افرادی که امروزه در این مسابقات شرکت کرده‌اند به عنوان مهندسین توانمند در صنعت بتن فعالیت می‌کنند.

دکتر فامیلی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های روز بتن، تقدیر از طرح‌های برتر بتنی است. این اقدام برای تشویق سازندگان و کارفرمایانی است که توانستند پروژه‌های شاخصی را در کشور اجرا کنند. بنابراین کمیته‌ای به سرپرستی جناب آقای دکتر زاهدی و تعدادی از کارشناسان برای داوری تشکیل شده است که پروژه‌های متعددی که در کشور اجرا شده را بر اساس شاخص‌های مختلفی که در نظر گرفته شده بررسی می‌کنند و از بین آن‌ها برترین‌ها انتخاب می‌شوند. امسال نیز 4 طرح برتر در روز ملی بتن معرفی خواهد شد.

رییس انجمن بتن ایران عنوان کرد: در مجموع صنعت بتن کشور را باید به دو گروه تقسیم بندی کنیم. آن‌هایی که در دانشگاه و پژوهشگاه فعالیت می‌کنند، به مرزهای دانش نزدیک شده‌اند و این موضوع را تعداد مقالات بسیار ارزنده‌ای که اساتید و پژوهشگران ما نوشته‌اند، نشان می‌دهد. از طرف دیگر صنعت بتن طی ده سال گذشته پیشرفت‌های شایانی داشته ولی باز هم جا دارد بیش از این تلاش و پیشرفت کنیم و خودمان را به مرز‌های دانش ومرزهای دانشگاهی نزدیک کنیم. به همین دلیل امسال برای این که تعامل بهتری بین دانشگاه و صنعت برقرار شود، روز 16 مهرماه (روز بتن) میزگردی برگزار می‌کنیم و از صاحب نظران، وزارت علوم، صنعت بتن و دانشگاه‌ها درخواست کردیم که تشریف بیاورند و در این میزگرد شرکت کنند. در اینجا مسائل و مشکلات و چالش‌هایی که در زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه وجود دارد را مطرح می‌کنیم. امید که بتوانیم این فاصله را از بین برده و ارتباط نزدیکی بین دانشگاه و صنعت برقرار نماییم.دکتر فامیلی در خصوص تکنولوژی و نوع مصالحی که در صنعت بتن ایران در مقایسه با کشور‌های پیشرفته دنیا کار می‌شود، اظهار کرد: مصالح در همه جا یکی است. برای ساخت بتن شما 5 نوع ماده احتیاج دارید، شن، ماسه، سیمان، آب و مواد افزودنی. تمام این مواد را خوشبختانه با کیفیت خوب در ایران داریم. اکثر سیمان‌های تولیدی کشور استاندارد شده و کیفیت خوبی دارند. شن و ماسه هم با کیفیت استاندارد وجود دارد، تنها مشکلی که داریم در بخش اجراست.

وی افزود: در اجرای کار مشکل داریم، برای این که خیلی از موارد افراد غیر متخصص در این زمینه فعالیت می‌کنند. باید کار ساختمان سازی به دست افراد متخصص انجام شود. ناظرین ما آن طور که باید و شاید آموزش کافی ندیده‌اند و این مشکل را ایجاد کرده‌اند تا از لحاظ اجرا ضعیف باشیم. از لحاظ مصالح مشکلی نداریم، فقط برای بهره برداری از این مصالح و تولید بتن با کیفیت مشکل داریم و مشکل مهمتری که در کشور داریم، کنترل کیفیت بتن است.

کنترل کیفیت باید توسط کسانی صورت بگیرد که در این زمینه تخصص کافی دارند، متأسفانه در چند سال گذشته در مورد این مسئله اغماض شده و کنترل کیفیت به دست آزمایشگاه‌هایی سپرده شده که الزاماً (البته بعضی از آن‌ها) کیفیت و تخصص کافی ندارند و بعضی مواقع نتایج آزمایش‌ها را می‌فروشند یا کارهای دیگری انجام می‌دهند که شایسته مهندسین ما نیست و این موضوع به کیفیت بتن صدمه می‌زند.

امیدواریم در انتخابات هیات مدیره جدیدی که در سازمان نظام مهندسی برگزار می‌شود، افرادی انتخاب شوند تا بتوانند این قوانین را اصلاح نموده و نظارت آن طور که در شأن مهندسی کشور است، انجام شود تا بتوانیم از بتن به عنوان برترین مصالح ساختمانی بهتر بهره بگیریم.

وی تاکید کرد: متأسفانه انجمن بتن ایران هیچ گونه نقش و قدرت اجرایی ندارد. بنده بارها در جلسات سازمان نظام مهندسی استان تهران خواهش کرده ام که کمیته بتن تشکیل شود و از پتانسیل بسیار قوی انجمن بتن استفاده کنند. برای این که کیفیت بتن را در کشور ارتقا دهیم و به سطح کشور‌های پیشرفته برسانیم، باید تعامل نزدیک تری بین سازمان نظام مهندسی تهران و شهرستان‌ها با انجمن بتن به وجود بیاید.
وی افزود:ما در خیلی از موارد عقب هستیم و آن طور که باید و شاید نتوانستیم از پیشرفت‌هایی که در کشورهای دیگر حاصل شده استفاده کنیم. مهندسین ما باید از طرف سازمان نظام مهندسی به کشورهای پیشرفته مسافرت کنند و با تکنولوژی‌های روز دنیا آشنا شوند.
دکتر فامیلی در خصوص وضعیت ساختمان انجمن اعلام کرد: ساختمان خانه انجمن بتن از دو برج تشکیل شده، یک برج‌اش هفت طبقه است و یکی شش طبقه و بین این دو برج سالن اجتماعات وجود دارد. در حال حاضر 9 طبقه از این 13 طبقه را ساخته ایم و الان هم دست کمک به طرف همه خیرین دراز می‌کنیم که کمک کنند تا بتوانیم این 4 طبقه را هم بسازیم. افتخار می‌کنم بگویم از معدود انجمن‌هایی هستیم که برای خودش ساختمان دارد وامیدواریم این ساختمان در آینده نزدیک مورد استفاده قرار بگیرد و مهندسین و کارشناسان ما بتوانند پایگاهی برای توسعه فعالیت‌های خودشان داشته باشند.