کریدور جدید  چین-اکتائو- انزلی

دنیای اقتصاد، رشت: یادداشت تفاهم‌نامه همکاری برای فعال‌سازی کریدور چین- آکتائو- انزلی و توسعه همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و همچنین حمل‌ونقل، بنادر و خدمات ترانزیتی در حوزه خزر بین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، رئیس منطقه ویژه اقتصادی آکتائو قزاقستان و رئیس بندر تجاری بین‌المللی آکتائو منعقد شد.

رضا مسرور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این مراسم با اشاره به ماموریت ابلاغی به این سازمان از سوی رئیس‌جمهوری برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای حاشیه خزر همچون قزاقستان، درباره برنامه‌های این سازمان به‌منظور فعال‌سازی کریدور چین- آکتائو- انزلی اعلام کرد: این منطقه در حال توسعه زیرساخت‌های ریلی و بندری خود بوده و در کنار محدوده بندری فعلی، در حال احداث بزرگ‌ترین بندر ایران در دریای خزر با نام کاسپین نیز است.

وی با بیان اینکه این سازمان برای فعالسازی کریدور چین- آکتائو- انزلی جلسات مختلفی را با مقامات، سفرا و بازرگانان کشورهای این مسیر برگزار کرده است، افزود:

جلساتی را با سفیر چین در ایران و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده و صادرکننده چینی برگزار کرده‌ایم و امسال در اجلاس بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی منطقه خزر که به میزبانی این منطقه برگزار شد، به معرفی این مسیر اقدام کردیم زیرا راه‌اندازی این کریدور می‌تواند در ایجاد درآمد ارزی و رونق تجاری آکتائو و افزایش مبادلات با ایران موثر باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به قرار گرفتن این منطقه در مسیر دو کریدور مهم چین، آکتائو، انزلی و کریدور نوستراک اظهار کرد: حمل‌ونقل کالا از این کریدورها از نظر زمان و هزینه از سایر مسیر‌ها کمتر است و قزاقستان می‌تواند از مسیر این کریدورها علاوه‌بر ترانزیت کالاهای کشور چین، کالای خود را به کشور‌های آسیای جنوب شرقی و خلیج‌فارس و هندوستان و پاکستان صادر کند و از مسیر انزلی به بازارهای جهانی راه یابد.

مسرور در پایان با اشاره به اینکه تنها کمتر از دو درصد از تجارت خارجی قزاقستان با ایران است، اظهار امیدواری کرد: با انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک برای فعالسازی این کریدور استراتژیک و عزم مسوولان دو کشور برای گسترش همکاریهای تجاری و اقتصادی و ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی همچون بورس اختصاصی کالا در این منطقه شاهد افزایش مبادلات تجاری دو کشور باشیم.

آلیک آیداربایف، استاندار مانگستائو نیز با اشاره به روابط عمیق قزاقستان با ایران اظهار کرد: با گسترش ارتباطات دو کشور می‌توانیم از موقعیت خاص انزلی و آکتائو برای افزایش تبادل کالا بین بنادر ایران و قزاقستان استفاده کنیم.

وی با تشکر از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی برای فعالسازی این مسیر تصریح کرد: متاسفانه به‌رغم ظرفیت‌های فراوان این کریدور تاکنون در خصوص استفاده از ظرفیت این مسیر، فعالیت‌های زیادی صورت نگرفته و امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه شاهد فعالسازی این کریدور سودمند برای هر دو کشور باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های این کشور برای تبدیل قزاقستان به رابط تجاری چین با کشورهای غرب آسیا و اروپا افزود: قزاقستان در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای توسعه زیرساخت‌های ریلی و حمل‌ونقلی و بندری این مسیر انجام داده است و این طرح‌های توسعه‌ای به تقویت مراودات تجاری با ایران و چین نیز کمک می‌کند.

آیداربایف با اشاره به علاقه‌مندی این کشور برای فعالسازی این مسیر با توجه به دورنمای خوب این کریدور گفت: این جلسه یک فرصت تاریخی برای توسعه همکاری‌ها است و رئیس‌جمهوری ما بر توسعه همکاری‌ها با ایران تاکید دارد و ایران را یک شریک خوب برای قزاقستان می‌داند، همچنین سیاست‌های ابلاغی رئیس‌جهمور ما تقویت مسیر شرق به غرب قزاقستان است و ما علاوه‌بر توسعه ظرفیت بنادر آکتائو در مرز چین نیز سه ترمینال تجاری احداث کردیم.

وی با اشاره به برنامه‌های این استان برای تعدیل تعرفه‌ها و عوارض گمرکی مسیر افزود: با توجه به ظرفیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، توسعه همکاری‌های منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه آکتائو برای رشد همکاری‌های اقتصادی دو کشور مهم است، همچنین همکاری‌های شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی قزاقستان و کشتیرانی دریای خزر می‌تواند در تسهیل این تبادلات تجاری موثر باشد.

استاندار مانگستائو در ادامه از علاقه‌مندی فعالان اقتصادی این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و با اشاره به سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخشی از مسیر این کریدور برای احیای جاده ابریشم خواستار سرمایه‌گذاری مشترک سرمایه‌گذاران ایرانی، چینی و قزاقی برای تسریع در فعالسازی این کریدور شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از این تفاهنامه که با حضور استاندار و معاونان استاندار استان مانگستائو قزاقستان، سرکنسول ایران در آکتائو، مدیران سازمان، مدیرعامل کشتیرانی خزر و بازرگانان قزاقستان منعقد شد، آمده است: با توجه به اهمیت شهرهای انزلی و آکتائو در زمینه فعالسازی کریدور تجاری چین، قزاقستان، ایران و نقش این کریدور در زمینه تبادلات تجاری، طرفین اقدامات مشترک برای افزایش سطح ترانزیت، صادرت و انتقال کالا، افزایش امنیت و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و همچنین تسریع در بارگیری و تخلیه کالاها کشتی‌های این مسیر با همکاری سازمان مرتبط دو کشور انجام دهند.