دنیای اقتصاد، اصفهان: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: عمده توجه وزارتخانه‌های دولت به واحدهای بزرگ تولیدی است و حمایت کمتری از واحدهای کوچک و متوسط می‌شود.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در نشست مشترک هیات امنای شهرک‌های صنعتی اصفهان افزود: کشورهای توسعه‌یافته برای واحدهای کوچک و متوسط حمایت‌های ویژه‌ای در نظر می‌گیرند زیرا این بخش، اشتغال‌زایی بسیاری برای جامعه ایجاد می‌کند. وی خواستار اصلاح نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به بنگاه‌های کوچک و متوسط شد و گفت: بیش از ۶۰۰ معدن اصفهان در شرایط نامناسبی به سر می‌برند ولی دولت تنها به واحدهای بزرگ معدنی توجه می‌کند.

سهل‌آبادی در ادامه نبود امکانات اولیه از جمله انرژی برای واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی را نیازمند توجه مسوولان دانست و گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی نیازمند به برق پر قدرت هستند که تاکنون اقدامی به این منظور صورت نگرفته است. وی خواستار مشارکت تشکل‌های اقتصادی در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت،معدن و تجارت برای صنایع شد و گفت: اتاق بازرگانی، خانه صنعت و کانون کارفرمایان به‌عنوان سه رکن اصلی بخش خصوصی می‌توانند در تدوین سیاست‌های راهبردی دولت نقش موثری داشته باشد. رئیس اتاق اصفهان با اشاره به سفر هیات‌های خارجی متعدد به اصفهان گفت:

اصفهان از بهترین مناطق برای سرمایه‌گذاری خارجی است. محمد جوادبگی، مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان نیز در این جلسه گفت: شهرک‌های صنعتی برای مقابله با دیوان‌سالاری مضاعف و شفاف‌سازی ماموریت‌ها رویکرد جدیدی را آغاز کرده است. وی خواستار استقرار سامانه اطلاع‌رسانی بین شهرک‌های صنعتی استان شد و گفت: در این سامانه محصولات و خدمات موردنیاز شهرک‌ها ارائه می‌شود و این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی زمان و هزینه برای صنعتگران، در توسعه صادرات محصولات صنعتی نیز نقش موثری خواهد داشت. بگی همچنین خواستار عضویت دو نماینده از تشکل‌های اقتصادی استان در کمیته حقوقی شرکت شهرک‌های صنعتی شد و گفت: حضور نمایندگان بخش خصوصی در کنار بخش دولتی می‌تواند به جامع شدن تصمیمات کمیته کمک کند. وی از ضرورت برخورد قانونی با افرادی که سال‌های گذشته زمین در شهرک‌های صنعتی استان دریافت کرده‌اند و تاکنون هیچ اقدامی در ساخت واحد صنعتی نکرده‌اند، خبر داد و گفت: در برخی از شهرک‌ها زمین‌هایی از سال ۶۹ واگذار شده، اما هنوز مالک اقدام به ساخت واحد صنعتی در آن نکرده است.

بگی خاطرنشان کرد: هر واگذاری در شهرک‌های صنعتی توسعه‌یافته باید به‌صورت مزایده انجام شود و بخشی از درآمد حاصله در اختیار انجمن و هیات امنای شهرک قرار گیرد. مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان، کمبود آب را از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی شهرک‌ها برشمرد.

محمدرضا برکتین، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این نشست گفت: بخش خصوصی بیش از آنکه از تحریم‌های کشورهای خارجی آسیب ببیند از تحریم‌های داخلی آسیب دیده است. وی خواستار انسجام یافتن بخش خصوصی برای پیگیری مشکلات شد و گفت: تشکل‌گرایی واحدهای تولیدی می‌تواند آنان را در رسیدن به اهدافشان یاری کند. محمد زینلی‌پور، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در این نشست گفت: بخش خصوصی استان از فرصت پیش روی اقتصاد ایران در تعامل با شرکت‌های خارجی باید نهایت استفاده را ببرد.