مترجم: هوتسا عسکری نسب

منبع:Entrepreneur

عملکرد بعضی از مدیران به گونه‌ای است که نمی‌توان آنان را به راحتی فراموش کرد و همیشه در اذهان باقی می‌مانند. در حالی که برخی از مدیران به دلیل تاثیرات منفی که در زندگی عده‌ای داشته‌اند، فراموش نمی‌شوند، هستند کارفرمایانی که زندگی افراد را دستخوش تغییرات مثبت کرده‌اند و به همین سبب همیشه در خاطرات باقی می‌مانند. زمانی که از افراد درباره بهترین و بدترین رئیسی که تا به حال داشته‌اند، سوال می‌شود، به ناچار ویژگی‌های ذاتی و خدادادی را (مانند هوش، برونگرایی، جذابیت و...) نادیده می‌گیرند و به جای آن بر خصوصیاتی که تحت کنترل مدیر است (نظیر علاقه‌مندی به کار، بینش و صداقت) تمرکز می‌کنند.

چنین مدیرانی از هوش هیجانی بالا برخوردار هستند و کار کردن با آنها لذت‌بخش و عالی است_ اطلاعات به دست آمده از تحقیق TalentSmart که بر روی بیش از یک میلیون نفر صورت گرفته است نشان می‌دهد مدیران با هوش هیجانی بالا تا حد زیادی کارها را بهتر از افرادی انجام می‌دهند که فاقد هوش هیجانی هستند. مدیران عالی، از توانایی‌های کارمندان بیشتر از خودشان اطلاع داشته و برای درک این قابلیت‌ها به آنان کمک زیادی می‌کنند. مدیران، آرزوهای بزرگی در سر می‌پرورانند و به کارمندان خود برای رسیدن به اهدافشان کمک می‌کنند. با بررسی دقیق‌تر در خصوصیات منحصر به فرد مدیران تاثیرگذار، می‌توانید مهارت‌های ارزشمند را فرا بگیرید و از این طریق برای همکاران الهام‌بخش باشید و در حرفه خود به فرد فراموش‌نشدنی تبدیل شوید. این مقاله به بررسی رایج‌ترین و معنادارترین ویژگی‌های مدیران به یادماندنی می‌پردازد.

۱. علاقه‌مندی: مدیر سازمان، مهم‌ترین عامل و دلیل برای بی‌انگیزگی کارکنان به شمار می‌رود. اگر مدیر علاقه‌ای به کار نداشته باشد، چرا دیگران باید به کار علاقه‌نشان دهند؟ مدیران به یاد ماندنی، علاقه‌مند و معتقد به کارهایی هستند که انجام می‌دهند، کارها را با لذت توام می‌کنند و همین خصوصیت فردی است که باعث می‌شود دیگران از مصاحبت و همکاری با آنها لذت ببرند.

۲. شفافیت: مدیران صادق در تمام شرایط شخصیت واقعی خود را نشان می‌دهند، هرگز به این دلیل که اشتباهات خود را بپوشانند به دروغ متوسل نمی‌شوند و به دیگران وعده‌های توخالی نمی‌دهند، کارمندان هم به راحتی متوجه انگیزه مدیران می‌شوند در ضمن وقت زیادی صرف نمی‌کنند تا کارهایی که مدیران قصد دارند در آینده انجام دهند را پیش‌بینی کنند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که این مساله به کارمندان انتقال یابد به این معنا که کارمندان برای بیان نظریات خود احساس آزادی می‌کنند و چیزی برای مخفی کردن ندارند و به جای ندادن اطلاعات و مخفی‌کاری برای کسب قدرت بیشتر، اطلاعات و دانش خود را سخاوتمندانه در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

۳. پیش‌بینی: بعضی از مدیران، موقعیت کارمندان خود را بدون کوچک‌ترین فکری به خطر می‌اندازند اما در عوض مدیران متفکر پیش از اینکه کارمندان در معرض خطر قرار بگیرند، به آنها آگاهی داده، راهنمایی‌شان می‌کنند و موانع موجود را که حتی از ابتدا سر راه وجود داشته، بر می‌دارند. همچنین بعضی اوقات به رفع و رجوع مشکلاتی می‌پردازند که کارمندان حتی نمی‌دانند مرتکب شده‌اند و اگر زمانی کاری در این زمینه از دستشان بر نیاید، خود را در برابر مشکلات، سپر می‌کنند.

۴. بینش: مدیران موفق مانند شطرنج‌بازان هستند و نه چکرزبازان. چکرز یا دام گونه‌ای بازی فکری با تخته است این بازی معمولا با مهره‌های تخته نرد و روی صفحه شطرنج انجام می‌شود. بین این دو بازی اختلاف اساسی وجود دارد. در بازی چکرز، نقش تمام مهره‌ها اساسا شبیه به یکدیگر هستند که این یک نمونه ضعیفی از مدیریت است. زیرا هیچ تفاوتی میان افراد در سازمان وجود ندارد و اشخاص احساس بی‌هویتی دارند. از سوی دیگر، در بازی شطرنج هر مهره‌دارای نقش، توانایی و محدودیت‌های منحصر به فرد است. کارفرمایان به یادماندنی مانند استادان بزرگ شطرنج هستند و تشخیص می‌دهند هر یک از اعضای گروه دارای چه خصوصیات خاصی است برای مثال از نقاط قوت، ضعف، علایق و تنفرهای اشخاص اطلاع کافی دارند و با استفاده از چنین اطلاعاتی می‌توانند توقع حداکثر کارآیی را از افراد داشته باشند.

۵. مأمن در شرایط بحرانی: مدیران فراموش نشدنی حتی در زمان آشوب و بر هم ریختگی کارها، آرامش خود را حفظ کرده و تحت فشار کار زیاد هم رفتاری کنترلی دارند. کارمندانی که با مدیران فراموش نشدنی کار کرده‌اند اغلب از خونسردی که مدیران در شرایط دشوار از خود نشان می‌دهند، در تعجب هستند.

۶. انسانیت: مدیران به یاد ماندنی، به معنی واقعی کلمه مهربان هستند و هیچ ترسی هم از نشان دادن این خصوصیت ندارند، افرادی محترم و دارای شخصیتی گرم هستند به‌طوری‌که به‌راحتی می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد، همچنین می‌دانند تمامی افراد دارای احساسات هستند و هیچ واهمه‌ای از آشکار کردن احساسات خود ندارند. پس در ابتدا به عنوان یک انسان سپس به‌عنوان مدیر با اعضای گروه ارتباط برقرار می‌کنند. از طرفی دیگر، می‌دانند چگونه در شرایط متفاوت و دشوار احساسات خود را کنترل کنند.

۷. فروتنی: آنها به هیچ وجه احساس حسادت نمی‌کنند یا به دنبال شناخته شدن نیستند. کار آنها واقعا یک تلاش گروهی است و همه اعضای گروه در صورت دستیابی به اهداف، احساس رضایت خاطر پیدا می‌کنند. از آنجا که چنین مدیرانی معتقد نیستند نسبت به افراد دیگر برتری دارند به راحتی اشتباهات خود را می‌پذیرند بنابراین هر فردی می‌تواند از آنها مطالب جدیدی بیاموزد. فروتنی آنها لحنی از تواضع و قدرتی را به وجود می‌آورد که هر شخصی می‌تواند از آنها پیروی کند.

درنتیجه، بسیاری از مدیران به یاد ماندنی، دست از فکر کردن درباره اینکه مردم چه کارهایی می‌توانستند برای آنها انجام دهند بر می‌دارند بلکه بیشتر بر این موضوع تمرکز می‌کنند که خود به عنوان مدیر چه کاری می‌توانند برای کمک به موفقیت کارمندان انجام دهند. الهام‌بخشی، آموزش، حمایت، برطرف کردن موانع و انسانیت تماما خصوصیاتی هستند که اگر به عنوان مدیر به کار ببرید مسلما به مدیری فراموش نشدنی تبدیل می‌شوید که کارمندان همیشه از شما به نکویی یاد خواهند کرد و همیشه در خاطره‌ها باقی می‌مانید.