عمان - ایران در محاق

گروه ورزش: تیم ملی کشورمان در چهارمین دیدار خود در مسابقات مقدماتی جام جهانی روسیه، فردا باید به مصاف عمان برود. شاگردان کی‌روش بعد از توقف غیرمنتظره برابر ترکمنستان در مسابقه نخست، موفق شدند دو پیروزی پرگل برابر گوام و هند به دست بیاورند و در مسیر صعود قرار بگیرند. حالا بازی با عمان و البته مسابقه دوستانه حیثیتی با ژاپن در راه است؛ دیدارهایی آنقدر مهم که ما به خاطرشان یک هفته لیگ را زودتر از همه دنیا تعطیل کردیم و کی‌روش و بازیکنان را به اردوی امارات فرستادیم. حالا اما در آستانه بازی با عمان، از صداوسیما خبر می‌رسد ممکن است این بازی در هیچ شبکه‌ای روی آنتن نرود.

مشکلات شدید مالی

مصائب مالی صداوسیما، پایان ناپذیر به نظر می‌رسد. همین دو هفته پیش بود که عادل فردوسی‌پور مدعی شد سازمان متبوعش تنها ۵۰ میلیون دلار بدهی خارجی دارد که ادامه کار را برای این مجموعه دشوار کرده است. عادل روی آنتن زنده برنامه نود از دولت و مجلس خواست که دست به دست هم بدهند و این مشکل را برطرف کنند. با این وجود ظاهرا هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نداده؛ تا آنجا که ممکن است دیدار ایران و عمان پخش نشود و یک چالش جدی جدید به وجود بیاید. این خبری است که دبیر شورای سیاست‌گذاری ورزش صداوسیما به خبرگزاری تسنیم می‌دهد: «برای پخش دیدار خارج از خانه ایران با هند و ترکمنستان هم مشکل داشتیم، اما به هر طریقی که شده این دو بازی را پخش کردیم. با این حال در آستانه دیدار با عمان دچار مشکل هستیم و احتمال پخش نشدن این مسابقه وجود دارد. تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا حق پخش این مسابقه را خریداری کنیم و مردم مطمئن باشند ذره‌ای کوتاهی نخواهیم کرد اما مشکلات مالی صداوسیما آنقدر زیاد است که احتمال پخش نشدن دیدار عمان و ایران وجود دارد. با این شرایط برای پخش بازی گوآم و ایران هم دچار مشکل خواهیم شد.» حسین ذکایی در تشریح مشکلات مالی سازمان اضافه می‌کند: « بدهی بیش از ۵۰ میلیون دلاری سازمان صداوسیما، ما را برای پخش رویدادهای بزرگ مثل المپیک، یورو و مقدماتی جام جهانی با چالش‌های جدی مواجه می‌کند. همچنان منتظر هستیم دولت، پرداخت بودجه صداو سیما را تسریع ببخشد تا بتوانیم خواسته بحق مردم علاقه‌مند به فوتبال برای تماشای مسابقات تیم ملی کشورشان را برآورده کنیم.»

اینجا نمی‌شود «نه» گفت

اینطور به نظر می‌رسد که فدراسیون فوتبال بعد از ناکامی در دریافت حق پخش مسابقات فوتبال از صداوسیما، تصمیم گرفته هیچ منبع درآمد دیگری را از دست ندهد؛ به خصوص اگر پای یک مورد مشابه و جایگزین در میان باشد! ذکایی در بخشی از توضیخاتش در مورد احتمال عدم پخش بازی ایران و عمان می‌گوید: «فدراسیون فوتبال بدون اطلاع صداوسیما حق پخش ۴مسابقه خانگی ایران در این مسابقات را به یک شرکت خارجی فروخته است. اگر این اتفاق نمی‌افتاد ما می‌توانستیم در ازای دادن حق پخش بازی‌های خانگی‌مان، حق پخش دیدارهای خارج از خانه را بگیریم. در واقع می‌شد به‌صورت تعاملی و تبادلی کار را پیش برد.» حالا اما بازی عوض شده و این تلویزیون است که باید برای پخش مسابقه و راضی نگه داشتن مخاطبانش، تن به مذاکره با شرکت‌های خارجی بدهد. بر خلاف فدراسیون فوتبال ایران که به راحتی می‌توان به آن جواب منفی داد، اینجا «نه» گفتن فقط یک نتیجه خواهد داشت؛ روی آنتن نرفتن بازی و شکایت میلیون‌ها مخاطب از رسانه ملی!

به یاد شب جنجالی 90

پخش نشدن یک بازی مهم ملی، البته اتفاق جدیدی در تلویزیون ایران نیست. اواخر تابستان ۹۱ وقتی تیم ملی کشورمان در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ تن به یک شکست عجیب برابر لبنان داد، هیچ‌کس نتوانست فرآیند ثبت این ناکامی را تماشا کند، چرا که بازی از تلویزیون پخش نشد! این مساله در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد و باعث شد کار به برنامه نود بکشد. اعتراضات مردمی وسیع بود و در نهایت عادل از مشاور حقوقی سازمان صداوسیما دعوت کرد تا شخصا با حضور در نود جواب هواداران فوتبال را بدهد. غلامرضا رفیعی آن شب گفت تلویزیون امکان پخش هر رقمی را برای خرید امتیاز پخش مسابقات مختلف ندارد و چون معتقد است این هزینه‌ها از بیت‌المال و جیب مردم تامین می‌شود، بنابراین باید در صرف آن وسواس به خرج داد! واضح بود که این توضیحات، کسی را متقاعد نخواهد کرد و به همین دلیل از زمان پخش نود، واکنش‌های منفی به سخنان آقای مشاور حقوقی آغاز شد. حالا هم انگار جام‌جم در شرایط مشابهی قرار گرفته است؛ آنجا که برای روی آنتن بردن بازی ایران با عمان و گوام با مشکلات جدی مواجه شده و وضع عجیبی را تجربه می‌کند.

امیدهای ناامید

تیم ملی بزرگسالان البته آخرین قربانی فوتبالی فقر در تلویزیون است؛ چه اینکه همین چند ماه پیش مسابقه مهم نفت و الاهلی امارات در لیگ قهرمانان آسیا روی آنتن نرفت که همین مساله اعتراضات تند علیرضا منصوریان را به دنبال آورد. این در حالی است که مسابقات در حال برگزاری تیم ملی امید کشورمان در تورنمنت غرب آسیا هم جایی روی آنتن تلویزیون ندارند و کسی نمی‌تواند کیفیت نمایش‌های شاگردان خاکپور و مایلی‌کهن را تماشا کند.

جذب آگهی به قیمت سریال!

در شرایطی که شائبه‌ها در مورد پخش نشدن بازی ایران و عمان به اوج رسیده، پخش این مسابقه در کنداکتور شبکه سوم سیما گنجانده شده است. در حال حاضر در جدول پخش برنامه‌های شبکه سوم برای روز پنجشنبه، پخش بازی ایران و عمان در ساعت ۱۸ به چشم می‌خورد. جالب اینکه به‌طور همزمان، سایت بازرگانی صداوسیما هم با صدور اطلاعیه‌ای، جذب آگهی برای این بازی را آغاز کرده است. تعرفه آگهی‌های بازی ایران و عمان کمی بیشتر از تعرفه آگهی‌ها برای سریال شبانه «آمین» در شبکه سوم است!