مهر تایید مجلس بر کارنامه راه و مسکن دولت عکس: آکو سالمی، دنیای اقتصاد
زینب موسوی: سومین استیضاح از کابینه حسن روحانی ناکام ماند؛ استیضاحی که می‌توان آن را بی‌اقبال‌ترین استیضاح در یک دهه گذشته خواند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم دیروز در شرایطی برای گرفتن اعتماد دوباره از مجلسی‌ها به بهارستان رفت که علاوه‌بر اندک بودن تعداد امضا‌کنندگان استیضاح، تعداد موافقان ابقای او در پارلمان بسیار بیشتر از مخالفانش بود.




این وزیر کابینه روحانی توانست بیش از دو برابر مخالفان خود در مجلس، رای موافق به‌دست آورد تا بر این اساس بتواند بار دیگر به‌عنوان وزیر به ساختمان شهید دادمان وزارت راه بازگردد. این بار حتی دست‌پر‌تر از زمانی که برای حضور در دولت روحانی، از مجلس نهم رای اعتماد گرفت، رای آورد؛ او دیروز در حالی موافقت 175 نماینده را در مقابل آرای مخالف 72 نفر به‌دست آورد که در مرداد 92، با رای مثبت 159 نماینده، راه وزارت راه و شهرسازی را در پیش گرفته بود. حالا می‌توان گفت رای اعتماد دوباره 70 درصد از نمایندگان به آخوندی حکایت از آن دارد که شماری از مخالفان وزیر شدنش در دولت حسن روحانی، به عملکرد او رای مثبت داده و به جرگه موافقان وزیر ماندنش پیوستند و باقی مخالفان در اقلیت ماندند. این موضوعی است که محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس در دفاع دیروز خود از آخوندی آن را پیش‌بینی کرده بود.پیش از آخوندی، علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش نیز توانست رای اعتماد دوباره‌ای از بهارستان بگیرد. در این میان تنها رضا فرجی‌دانا اولین وزیر علوم دولت روحانی با مخالفت نمایندگان از ماندن در جایگاه وزارت بازماند.


دفاع تمام‌قد باهنر

محمد‌رضا باهنر، نایب رئیس مجلس دیروز بر خلاف عادت‌همیشه‌اش به تریبون نمایندگان آمد و خارج از جایگاه هیات‌رئیسه مجلس به دفاع از عملکرد عباس آخوندی پرداخت. او درباره مسکن مهر که یکی از اصلی‌ترین محورهای استیضاح آخوندی بود، با تاکید بر اینکه تنها از طرف مسکن مهر حدود ۱۰ واحد درصد تورم به کشور تحمیل شده است، توضیح داد: یعنی ۱۷ میلیون خانوار کشور، ۱۰درصد تورم اضافی را تحمل کردند. یعنی متاسفانه قدرت خرید خانواده مستضعف و محروم دهک ۵ به پایین جامعه به‌دلیل مسکن مهر، ۱۰ واحد درصد کاهش پیدا کرد. باهنر گفت:«می‌شود پول به ملت داد مثلا هدفمندی یارانه‌ها ۴۵ هزارتومان می‌ریزیم در جیب ملت، اما بابت تورم ۶۰ هزار تومان از جیب دیگرشان برمی‌داریم.» نایب رئیس مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تا به حال به مسکن مهر متعهد بوده است،تاکید کرد: وزیر زمانی وزارت راه و شهرسازی را تحویل گرفته است که نزدیک به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داشته است. او با یادآوری سابقه دیرینه حضور خود در مجلس شورای اسلامی گفت: شهادت می‌دهم که دکتر آخوندی یکی از وزرای فهیم، مدیر، مدبر، پرکار و استراتژیک کشور است.


کار ضدفساد آخوندی

پس از اظهارات موافقان استیضاح که مخالف ادامه حضور آخوندی در وزرات راه بودند، نوبت به عباس آخوندی رسید. او که عقیده داشت این استیضاح جای تامل دارد با بیان اینکه به گواه اعضای کمیسیون عمران توضیحات من در جلسات این کمیسیون قانع‌کننده بود، گفت: منابع مالی که قرار بود به این وزارتخانه در سال جاری از سوی سازمان مدیریت برای پروژه‌های عمرانی تخصیص یابد 6 هزار میلیارد تومان بود که تاکنون کمتر از هزار میلیارد تومان پرداخت شده البته ما الان 120 هزار میلیارد تومان قرارداد داریم که با اقداماتی توانسته‌ایم پروژه‌های عمرانی را فعال نگه داریم. آخوندی تاکید کرد: در شرایط فعلی اقتصادی ما توانسته‌ایم چند هزار میلیارد تومان در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنیم.او در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با نظام مهندسی نیز از کار بزرگ و ضدفساد خود سخن گفت و توضیح داد: داستان نظام مهندسی آن بود که عده‌ای هم در وزارت مسکن و شهرسازی و هم در شهرداری بودند و هم از طرفی کار را می‌گرفتند و این عین قانون است که نباید این کار صورت بگیرد.این اظهارات آخوندی به موضوع انتخابات نظام مهندسی و بخشنامه وی مبنی‌بر منع ورود دولتی‌ها به این انتخابات بازمی‌گردد. به گفته وزیر راه، این کار ضد فساد بود و در جهت خوشنامی و ارتقای کیفیت خدمات مهندسی و اعتبار مهندسی صورت گرفت.آخوندی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با حوزه مسکن مهر تاکید کرد: از ابتدا خودم را متعهد به تمام قراردادها دانسته و می‌دانم و اکنون نیز متعهدم که تک‌تک واحدها را به اتمام برسانم و هیچ‌گاه از این تعهد سرپیچی نکردم. این تعهد نه تنها در واحدهای مسکونی، بلکه مسائلی که به وزارتخانه ما مربوط نبوده است و برای ماه مهر امسال 151 واحد مدرسه را افتتاح کردیم که افرادی که ساکن مسکن مهر هستند، مشکل مدرسه نداشته باشند. غیرممکن است که من یک واحد را بدون تاسیسات زیربنایی تحویل کسی بدهم چرا که خودم را جانشین کسی می‌دانم که می‌خواهد در آن مسکن مهر زندگی کند.


حاشیه‌های استیضاح

استیضاح دیروز از حواشی خالی نبود؛ در میانه جلسه استیضاح بود که خبرگزاری تسنیم از پیامک بیژن زنگنه، وزیر نفت به برخی موافقان استیضاح آخوندی مبنی‌بر همراهی نکردن با استیضاح خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد از سوی اکبر نعمت‌اللهی، سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شد.جلسه استیضاح عباس آخوندی با استقبال گرم نمایندگان از اعضای هیات دولت آغاز شد؛ آنجا که وزیر راه به همراه معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر بهداشت، وزیر کشاورزی، وزیر اقتصاد، وزیر اطلاعات، وزیر آموزش و پرورش و نیز رئیس سازمان انرژی اتمی وارد پارلمان شد. این جلسه اما با آغاز اظهارات مخالفان وزیر راه رسمیت یافت؛ گرچه اقلیت مخالفان آخوندی که در راس طراحان استیضاح او قرار داشتند تلاش‌های زیادی را برای تاثیر بر آرای مجلس به کار بستند، اما هیچ یک از این تلاش‌ها به نتیجه نرسید؛ در این میان می‌توان به تلاش ویژه حمید رسایی اشاره کرد که مخالفت خود با وزیر راه را با پخش یک فیلم و نیز توضیحات خود روی این فیلم تکمیل کرد. اظهارات او با اعتراض برخی نمایندگان نیز روبه‌رو شد.

مهر تایید مجلس بر کارنامه راه و مسکن دولت