گروه مسکن- ‌هاجر شادمانی: کاردان‌های فنی به‌عنوان یکی از سه گروه صاحب صلاحیت در ارائه خدمات فنی ساخت‌و‌ساز، با ارسال نامه به روسای دولت و مجلس، درخواست کردند دستور فوری برای به‌کارگیری کاردان‌های فنی ساختمان دارای پروانه اشتغال در ساخت‌و‌ساز صادر شود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با انتقاد از عدم توازن بین مهندسان و کاردان‌های فنی، گفت: هم‌اکنون هرم جمعیتی ناظران ساخت‌وساز وارونه شده است.

وی توضیح داد: اکثر قریب به اتفاق کارشناسان و متخصصان ساخت‌وساز معتقدند باید به ازای هر مهندس سه کاردان فنی وجود داشته باشد و این در حالی است که با ادامه بی‌مهری‌ها به کاردان‌ها و عملکرد نادرست دو نظام آموزشی و مهندسی، هم‌اکنون به ازای هر کاردان فنی 5 مهندس داریم.

مهدی موذن ادامه داد: در حال حاضر و براساس آمارهای ثبت شده، 60 هزار کاردان فنی داریم و این در حالی است که هم‌اکنون 320 هزار مهندس تحت حمایت سازمان نظام مهندسی مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: براساس قانون تنها دارندگان صلاحیت، حق ارائه خدمات فنی در حوزه ساخت‌وساز را دارند.

موذن در خصوص نحوه احراز صلاحیت فنی این اشخاص توضیح داد: براساس ماده 4 قانون نظام مهندسی، دارندگان پروانه اشتغال از وزارت راه‌وشهرسازی، اشخاص صاحب صلاحیت برای ارائه خدمات فنی از جمله اجرا، نظارت و... در ساخت‌و‌سازها هستند که بر این اساس این افراد به سه گروه: مهندسان،کاردان‌های فنی ساختمانی و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال، تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سهم اشتغال کاردان‌های فنی در استان تهران از کل ساخت‌وسازهای کشور معادل صفر است، از نبود سیستم ارجاع کار به کاردان‌ها، عملکرد منفی سال‌های گذشته سازمان نظام مهندسی در این زمینه و عدم حمایت وزارت راه‌وشهرسازی در دوره‌های گذشته برای تحقق جایگاه قانونی کاردان‌های فنی انتقاد کرد.

رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با اشاره به تحرکات اخیر وزارت راه‌وشهرسازی در راستای اصلاح مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و قانون نظام مهندسی گفت: یکی از ضرورت‌های اصلاح قانون نظام مهندسی اصلاح رویه فعلی در تعیین جایگاه کاردان‌های فنی و مقابله با کج‌رفتاری‌های سازمان نظام مهندسی در حذف این گروه از فعالان ساختمانی است.


دو پیامد منفی حذف کاردان‌ها

موذن ادامه یافتن رویه فعلی در نظام ساخت‌وساز را منجر به دو پیامد منفی دانست و توضیح داد: حذف تدریجی سازمان نظام کاردانی با ۶۰ هزار عضو دارای پروانه اشتغال حرفه‌ای از وزارت راه‌وشهرسازی اولین اثر منفی بی‌توجهی به حل معضل اشتغال کاردان‌های فنی است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اعتبار مالی سازمان نظام مهندسی از اعتبار فنی آن بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: دومین پیامد منفی حذف کاردان‌ها از عرصه ساخت‌و‌ساز، تبدیل سازمان نظام مهندسی به یک بنگاه اقتصادی است.

رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران، با اشاره به نامه اخیر خود به رئیس‌جمهوری و هیات رئیسه مجلس، از روسای قوای مجریه و مقننه درخواست کرد هرچه سریع‌تر نسبت به به‌کارگیری کاردان‌های فنی دارای پروانه اشتغال در ساخت‌وسازها اقدام لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به معضلات بسیار زیاد ساخت‌وساز و بی‌کیفیت بودن سازه‌هایی که هم‌اکنون در سطح شهرها توام با نظارت مهندسان ناظر ساخته می‌شود، گفت: مهندس محوری باعث شده تا صنعت ساختمان ضربه بخورد پس باید زنجیره ساخت و ساز محکم و با همکاری مهندس،کاردان‌های فنی ساختمان، معماران، استادکاران و کارگران ماهر ادامه حیات بدهد.

به گفته وی وزارت راه‌وشهرسازی و دفتر تشکل‌های مهندسی این وزارتخانه طی ۶ سال گذشته همکاری لازم را برای ورود کاردان‌ها به عملیات ساختمانی به‌عنوان حلقه مفقوده نظام ساخت‌وساز نداشته‌اند.

موذن تاکید کرد: وزارت راه‌وشهرسازی می‌تواند با عملکرد درست، ضمن همپوشانی خدمات مهندسان، کاردان‌ها و سایر عوامل دخیل در ساخت‌وسازها، به عمر، کیفیت و دوام ساختمان‌ها بیفزاید.