گروه بازرگانی: الگوبرداری از اقتصاد ژاپن را می‌توان یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با هیات تجاری ژاپن دانست. در این دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایران بر رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط تاکید کرد و به معرفی برخی از فرصت‌های همکاری مشترک بین دو کشور پرداخت. وی همچنین از قوانین سختگیرانه ایران برای ورود سرمایه گذاران یاد کرد و از شرکت‌های ژاپنی خواست برای ورود به بازار ایران این موارد را مد نظر قرار دهند و برای آن برنامه‌ریزی کنند. رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن نیز با بیان برخی از موانع ورود شرکت‌های ژاپنی به ایران اعلام کرد: به دنبال شریک ایرانی برای همکاری در زمینه خودرو هستیم.


هیرویوکی ایشیگه، رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن در دیدار با محسن جلال‌پور، ‌رئیس اتاق بازرگانی ایران به بهبود شرایط اقتصادی ایران پس از توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط جدید ایران، به همراه شرکت‌های ژاپنی برای تقویت ارتباط خارجی در ایران حضور یافته‌ایم. وی افزود: به جز افرادی که در این جلسه حضور دارند، 30 شرکت دیگر نیز به ایران آمده‌اند.


وی با اشاره به مذاکرات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران با مقامات ژاپنی در نیویورک اعلام کرد: در این مذاکرات بر توسعه روابط بین دو کشور تاکید شده و رایزنی‌هایی نیز صورت گرفته است. به گفته وی، آژانس توسعه تجارت ژاپن حدود ۱۵ سال در ایران حضور نداشت. اما از یکسال گذشته توانست در نمایشگاه بین‌المللی تهران حاضر شود. امسال نیز ۱۸ شرکت ژاپنی در نماشگاه ریسندگی تهران حضور خواهند یافت.


رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن با اشاره به نشست آنها با سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در این نشست مشترک، نه تنها در مورد تقویت تجارت دو کشور مذاکره می‌کنیم، بلکه قصد داریم درخصوص مشکلات و مسائلی که برای شرکت‌های ژاپنی در ایران وجود دارد، تبادل‌نظر کنیم. همچنین اطلاعاتی درخصوص چگونگی همکاری‌های مشترک و جست‌وجوی شریک تجاری در این جلسه مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.


هیرویوکی ایشیگه با بیان اینکه موانعی برای همکاری‌های دو کشور وجود دارد، گفت: بوروکراسی طولانی و رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی شرکت‌ها از موانع توسعه همکاری شرکت‌های ژاپنی با ایران است که امیدواریم این موانع هرچه زودتر برطرف شود.


محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این دیدار با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی ایران از همکاری با ژاپن استقبال خواهند کرد، گفت: ژاپن کشوری آسیایی با فرهنگی غنی و با اقتصادی بزرگ است. حرکت رو به جلوی ژاپن در چند سال گذشته همچنین طی کردن مسیر توسعه ایران، می‌تواند عوامل موثری برای فعالیت دو کشور باشد. همچنین ما می‌توانیم از تجربیات ژاپن در زمینه اقتصادی بهره مند شویم. وی با اشاره به اینکه تجارت دو کشور در سال‌های گذشته روند مطلوبی نداشته است، عنوان کرد: در سال‌های اخیر صادرات ایران به ژاپن به نصف کاهش یافته و واردات ایران از ژاپن نیز نسبت به گذشته به یک هشتم تقلیل پیدا کرده است. از این رو اتاق بازرگانی ایران برای بهبود این روابط و تبدیل مراودات تجاری به مراودات اقتصادی تلاش خواهد کرد و این همکاری به سوی فعالیت‌های مشترک سوق خواهد یافت.


به گفته وی، نمی‌خواهیم همکاری‌های دو کشور تنها در حد شرکت‌های بزرگ اقتصادی ادامه یابد، بلکه باید بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز مورد توجه دو طرف قرار گیرند. به گفته وی، رشد بنگاه‌های کوچک و متوسط یا (SME)‌ها برای ایران بسیار اهمیت دارد. رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: قطعا شما نیز به این نتیجه رسیده‌اید که اقتصاد ایران پس از تحریم‌ها از اقتصاد دولتی به سمت اقتصادی با فضای رقابتی و فعال شدن بخش خصوصی حرکت خواهد کرد. این امر نیز حاصل تجربه سال‌های تحریم و اتفاقاتی است که به‌واسطه اقتصاد نفتی برای ایران افتاده است. توانمندی بخش خصوصی هم یک تجربه است و هم یک اجبار. بنابراین در نگاه جدید اقتصادی کشور، توجه ما به سوی بنگاه‌های کوچک و متوسط و غیردولتی معطوف خواهد شد. جلال‌پور افزود: در شرایط اقتصادی جدید، ایران به سرمایه‌گذاری‌های مشترک تمایل زیادی دارد، البته مقررات ما برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران سختگیرانه خواهد بود. بیان این موضوع برای شفاف‌سازی شرایط جدید اقتصادی بوده که فعالان اقتصادی ژاپنی بر این اساس بتوانند برنامه‌ریزی کنند. به گفته وی، با چنین نگاهی می‌توان انتظار داشت ژاپن حضور پایدار و درازمدت در ایران داشته باشد. وی با اشاره به موقعیت ایران در منطقه عنوان کرد: ژاپن نیز همچون سایر کشورها باید نگاه خود را به جز بازار ایران، متوجه بازار بزرگ منطقه کند. ایران در منطقه‌ای حضور دارد که بسیار ناامن است؛ اما جمعیتی معادل ۴۰۰ میلیون نفر در این منطقه حضور دارند. بنابراین با توجه به امنیت ایران، این کشور می‌تواند به‌عنوان هاب منطقه نقش آفرینی کند.


به گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران، به نظر می‌رسد کشورهای منطقه، در سال‌های پیش رو شرایط بدتری را تجربه کنند. در این میان، بازار ایران از مصونیت برخوردار است. پس کشورها باید با تیزبینی و واقع بینی بیشتری به بازار ایران نگاه کنند. از این رو پیشنهاد می‌دهم هیات‌های تخصصی و محدود از سوی ژاپن برای مذاکره با فعالان اقتصادی ایران حضور یابند. به‌طور مثال در زمینه قطعات خودرو، معدن و ماشین‌آلات معدنی، فرش، صنایع دستی، توریسم، نفت، گاز، پتروشیمی، مخابرات و‌ آی تی پیشنهاد می‌شود هیات‌های بین دو کشور رفت و آمد و مذاکره کنند. خصوصا در زمینه خودرو که عمده مذاکرات ما را به خود اختصاص خواهد داد، می‌تواند همکاری‌های مشترک صورت گیرد. وی افزود: مرکز مطالعات اتاق بازرگانی ایران درصدد است که برای شناخت و کسب اطلاعات سایر کشورها از ایران و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری تحقیقاتی را انجام داده و در اختیار هیات‌های تجاری خارجی قرار دهد. بر این اساس پیشنهادهایی را به هیات‌ها ارائه خواهیم داد.


وی اظهار کرد: در حال حاضر مساله آب، پساب و محیط زیست، مسائلی هستند که تازگی دارند. در نتیجه ژاپن می‌تواند برای همکاری با ایران در این زمینه‌ها وارد مذاکره شود. همچنین شرکت‌های فنی و مهندسی ایران می‌توانند پایه و اساس این همکاری مشترک باشند. جلال‌پور با تاکید بر صنعت گردشگری گفت: در زمینه توریسم، ایران می‌تواند با ژاپن همکاری‌های خوبی داشته باشد.


وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در ایران سودآور است، گفت: اگر استارت‌آپ‌های ایران را مورد بررسی قرار دهید، متوجه می‌شوید که زمینه‌های زیادی برای همکاری‌های مشترک وجود دارد. در صنعت غذا نیز با توجه به نیازها و ظرفیت‌های منطقه، می‌تواند فعالیت‌های مشترک خوب و سودآوری بین دو کشور ایجاد شود.


مرتضی الله‌داد، معاون اقتصادی اتاق بازرگانی ایران نیز در این دیدار گفت: ما می‌خواهیم درخصوص اقتصاد ایران و شرایطی که یک شریک تجاری می‌تواند داشته باشد، مطالعات و تحقیقاتی انجام دهیم. حتی اگر کشورها زمینه‌های همکاری خاصی را مد نظر دارند، مرکز مطالعات اتاق می‌تواند در این زمینه تحقیقات صورت دهد.


وی افزود: نگاه ایران به اقتصاد با نگاه یک دهه گذشته تفاوت دارد و نگاه دولت و قانون‌گذار به بخش خصوصی تغییر یافته است. تاریخ اقتصاد ایران نیز نشان می‌دهد هرگاه بخش خصوصی در اقتصاد ایران توانمند بوده، رشد اقتصادی را به دنبال داشته است. در ادامه این نشست، هیرویوکی ایشیگه درخصوص سهم بخش خصوصی در اقتصاد ژاپن گفت: حدود 99 درصد شرکت‌های ژاپنی متعلق به بخش خصوصی بوده و در این زمینه دارای تجربه هستند. شرکت‌های ژاپنی برای ورود به بازار ایران برنامه‌ریزی دارند. امیدواریم با لغو تحریم‌ها شرایط نیز بهتر شود. همچنین رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن (جترو) در حاشیه دیدار خود با رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: به دنبال شرکای ایرانی برای تولید خودرو و قطعات خودرو در ایران هستیم. البته ما در دیگر زمینه‌ها مانند صنایع غذایی و همکاری‌های محیط‌زیستی نیز به دنبال شرکای ایرانی برای تولید و همکاری‌های مشترک در ایران هستیم که بررسی‌های خود را آغاز کردیم تا به محض فراهم شدن شرایط، اقدامات اجرایی را انجام دهیم. وی اضافه کرد: هم اکنون 30 شرکت بزرگ و معتبر اقتصادی، صنعتی و تولیدی ژاپن از جمله شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین خودروسازهای میتسوبیشی و سوزوکی در ایران حضور دارند تا در نشست‌های مستقیم با طرف‌های ایرانی، روابط تجاری دو کشور را تقویت و مشکلات پیش روی توسعه روابط را رفع کنند.