خبرگزاری تسنیم: مشاور رئیس‌کل گمرک ایران گفت: اصلاحیه قانون امور گمرکی در حال طی کردن آخرین مراحل بازبینی در دولت است.

محمود بهشتیان، مشاور رئیس کل گمرک ایران در حاشیه دوره آموزشی قانون و مقررات گمرکی در مجمع واردات اظهار کرد: اصلاحیه قانون امور گمرکی، به محض نهایی شدن و تایید و از سوی هیات دولت تقدیم مجلس خواهد شد.

بهشتیان ضمن تشریح برخی مفاد این اصلاحیه تصریح کرد: یکی از موارد بسیار مهم که در اصلاحیه قانون امور گمرکی به‌صورت جدی به آن پرداخته شده، مبحث شناسایی و حمایت از فعالان اقتصادی مجاز است.

وی ادامه داد: فعالان اقتصادی مجاز از منظر گمرک، اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که در جابه‌جایی بین‌المللی کالا مشغول هستند و براساس رعایت شاخصه‌هایی نظیر بررسی سوابق از لحاظ رعایت مقررات، داشتن توانایی مالی در انجام تعهدات و... از سوی گمرک به‌عنوان رعایت‌کننده استانداردهای گمرکی مورد تایید قرار می‌گیرد. مشاور رئیس کل گمرک افزود: اجرای این قانون(فعالان اقتصادی مجاز) می‌تواند ضمن کاهش هزینه تمام شده فعالان اقتصادی، بخشی از مشکلات تجار خوشنام کشور را نیز برطرف کرده است و زمینه‌ساز توسعه و تسهیل تجارت خارجی کشور شود.

بهشتیان ضمن استقبال از ایفای نقش تشکل‌های شناسنامه‌دار بخش خصوصی همچون مجمع واردات در شناسایی و معرفی فعالان اقتصادی خوشنام به گمرک اظهار کرد: سال‌ها است که دنیا به این نتیجه رسیده است که باید از پتانسیل تشکل‌های اقتصادی و صنفی بهره‌برداری کند و کشور ما نیز نباید خود را استثنا بداند.

بهشتیان اضافه کرد: حذف یا کاهش برخی جریمه‌های سختگیرانه، همچنین رعایت کنوانسیون کیوتوی تجدیدنظر شده نیز از دیگر موارد مطرح شده در اصلاحیه قانون امور گمرکی است.

به گفته بهشتیان، به کارگیری نگرش‌ها، ابزارها و شیوه‌های مدرن و نوین همچون مدیریت خطر، پنجره واحد، حمایت از فعالان اقتصادی مجاز، دستگاه‌های بازرسی غیرمزاحم، دستگاه‌هایی که سرعت شمارش را افزایش دهد، اختصاص شماره‌های واحد 35 رقمی برای هر کانتینر کالا و... ضرورت‌هایی اجتناب‌ناپذیر هستند که برای تحقق توسعه کشور باید در گمرکات مدنظر قرار گیرند.