گروه خبر:18 شهریور ماه بود که چهار وزیر دولت یازدهم، نامه‌ای را به حسن روحانی رئیس‌جمهوری نوشتند و در آن به مسائل مرتبط با بازار سرمایه و نقش عوامل داخلی و خارجی بر افت این بازار در ماه‌های اخیر پرداختند.


نامه‌ای مشترک از جانب «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد، «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت، «علی ربیعی» وزیر کار و «حسین دهقان» وزیر دفاع که در آستانه اجرای برجام خطاب به رئیس‌جمهوری نوشته شده بود و سه روز پیش رسانه‌ای شد. پس از انتشاراین نامه، مخالفان دولت این نامه را دلیل اختلاف در کابینه یازدهم قلمداد کردند و برخی نیز آن را به معنای عدم دسترسی اعضای کابینه به رئیس‌جمهوری و همچنین ناهماهنگی در مجموعه دولت توصیف کردند. موضوعاتی که روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران به آنها واکنش نشان داد و نامه مذکور را نامه‌ای داخلی توصیف کرد که نباید رسانه‌ای می‌شد. همزمان با نوبخت، روز گذشته علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت در برنامه‌هایی جداگانه به ارائه توضیح در مورد این نامه پرداختند. اما محور اصلی نشست خبری دیروز نوبخت به توضیح در مورد نامه چهار وزیر به رئیس‌جمهوری اختصاص داشت. سخنگوی دولت در این زمینه گفت: این نامه صرفا در ارتباط با بازار سرمایه و بورس است، نه وضعیت کلی اقتصاد در کشور. نوبخت خاطرنشان کرد: امضای سردار دهقان، وزیر دفاع به دلیل موضوعات مرتبط باشرکت سرمایه‌گذاری غدیر که مربوط به بازنشستگان نیروهای مسلح و ربیعی و نعمت‌زاده در ارتباط با شستا است و وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با توجه به مسوولیت رئیس شورای عالی بورس بوده است. وی تصریح کرد: عده‌ای با این نامه چنین تصور کردند که معنی حرف رئیس‌جمهوری مبنی بر طرح خروج از رکود چنین اتفاقی نیفتاده و این نامه نشانگر بحران است؛ اما در طول دو سال گذشته درخصوص خروج از رکود و مهار تورم نشانه‌های مثبتی را مشاهده کردید که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با دولتمردان این اقدامات مثبت را مورد تاکید قرار دادند و فرمودند که باید گام‌های بلندتری برداشته شود.


رشد مثبت اقتصادی در سه ماه نخست امسال

سخنگوی دولت اضافه کرد: چهار وزیر به رشد مثبت اقتصادی اذعان دارند اما برای تحرک اقتصادی نیازمند رشد بالای ۸درصد هستیم. براساس منابع رسمی که به رشد اقتصادی تاکید دارند رسما اعلام می‌کنم که گزارش‌های مقدماتی که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه شده حاکی از رشد مثبت اقتصادی در سه ماهه نخست امسال است. نوبخت درخصوص خواسته ادعای عدم دسترسی به رئیس‌جمهوری نیز اظهار کرد: برخی این‌گونه مطرح کرده‌اند که آیا رئیس‌جمهور اینقدر دغدغه برجام و مسائل بین‌المللی را دارد که از مسائل داخلی کشور و اقتصاد کشور غافل بوده است. رئیس‌جمهوری در طول هفته به غیر از جلسات هیات دولت، یکشنبه و پنج‌شنبه با تیم اقتصادی جلسه دارد و برنامه‌های ستاد اقتصادی را جویا می‌شوند و از این رو این ادعا درست نیست. همچنان‌که اولین سوال رئیس‌جمهوری پس از بازگشت از مجمع جهانی سازمان ملل این بود که پرداخت‌های عمرانی چه میزان شده است. سخنگوی دولت افزود: همچنین رئیس‌جمهوری از وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با برنامه‌های اقتصادی سوال می‌فرمایند و ایشان پاسخگو هستند؛ بنابراین رئیس‌جمهوری همواره موضوعات اقتصادی را دقیقا مطالبه می‌کنند. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور در این جلسات همواره از آقای سیف نیز سوالاتی مطرح می‌کند و وی باید همیشه پاسخگو باشد. آقای طیب‌نیا نیز همواره در مورد بازار بورس و سرمایه پاسخ‌هایی را می‌دهد و رئیس‌جمهور در این جلسات همواره مطالبه‌گر است و تاکید دارد که مردم باید در بازار سرمایه حقوقشان حفظ شود؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم رئیس‌جمهور فرصت شنیدن حرف‌های ما را ندارد. همه ما فرصت صحبت با رئیس‌جمهور را داریم.


سخنگوی دولت یادآور شد: از منتقدان می‌پرسم آیا تبدیل رشد منفی به مثبت و پایین‌آوردن تورم تصادفی بوده یا باد آنها را آورده است یا اینکه نتیجه مطالبه‌گری رئیس‌جمهور از تک‌تک ما بوده. ما برای دوران پس‌ازتحریم نیز طبق درخواست رئیس‌جمهور برنامه‌هایی را تهیه کردیم؛ این برنامه‌ها که از سوی رئیس‌جمهور از ما مطالبه شد، قبل از نامه ۴ وزیر محترم تهیه شده است.


وی یک باردیگر تاکید کرد: آنچه همکاران من به رئیس‌جمهور دادند، صرفا یک گزارش بود. نوبخت همچنین در پاسخ به منتقدانی که این نامه را نشانه ناهماهنگی در دولت می‌دانند؛ گفت: ممکن است تفاوت نظر وجود داشته باشد اما ناهماهنگی نداریم. وی با بیان اینکه صمیمیتی که بین بخش‌های اقتصادی دولت است، در هیچ دوره‌ای وجود نداشته، گفت: نامه ۴ وزیر نیز حتما از سر خیرخواهی بوده اما شاید لازم به رسانه‌ای شدن آن نبود. سخنگوی دولت با بیان اینکه نمی‌توان افکار عمومی را برای برخی سناریوهای بدبینانه مشوش کرد، گفت: شاید غیرطبیعی این بود که نامه اداری که نوشته شده در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گرفت. وی همچنین گفت: اگر ۴ وزیر از من نظر می‌خواستند توصیه می‌کردم یک مهر محرمانه به نامه بزنند.


نامه، هشدار به رئیس‌جمهوری نبود

در همین راستا روز گذشته علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در دو سال گذشته نامه‌هایی را برای مسوولان کشور از جمله رئیس‌جمهور فرستادیم، گفت: هدف از ارسال این نامه‌ها توضیح سیاست‌های خودمان بود و براین اساس نامه اخیر چهار وزیر به رئیس‌جمهور امری متعارف است. به گزارش «ایرنا» طیب‌نیا با اشاره به توجه ویژه رئیس‌جمهور به رشد اقتصادی، تورم، ثبات در بازار ارز و طلا و بازار سرمایه گفت: نامه اخیر را چهار وزیر مرتبط با بازار سرمایه به رئیس‌جمهور نوشتند که ناظر بر بازار سرمایه کشور است.


وزیر اقتصاد افزود: از دو سال پیش زمزمه‌هایی در این زمینه شنیده شد که در تیم اقتصادی دولت شکاف وجود دارد؛ در حالی که بیشترین هماهنگی و انسجام در میان تمام دولت‌ها در تیم اقتصادی این دولت دیده می‌شود. وی همچنین در پاسخ به برخی خبرها مبنی بر لغو جلسه شورای پول و اعتبار به خاطر انتشار نامه چهار وزیر، افزود: این مساله صحت ندارد و دولت در حال رسیدگی به احکام برنامه ششم است و در جلسه امروز این احکام بررسی و تصویب خواهد شد. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت: نامه ۴ وزیر به رئیس‌جمهور نامه هشدار نبوده، بلکه پیش‌بینی از وضعیت بازار سرمایه بوده است.


وضعیت بورس؛ دلیل امضای نامه

ازسوی دیگرمحمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درباره علت ارسال نامه ۴ وزیر به رئیس‌جمهور گفت: وضعیت بازار پول و سرمایه دلیل ارسال این نامه و توضیحاتی که ایشان از وزیر اقتصاد خواسته بودند، بوده است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت افزود:رئیس‌جمهور گزارشی را از وزیر اقتصاد و دارایی در رابطه با وضعیت بورس خواسته بودند که ما هم به‌عنوان متولی صنعت کشور که بخشی از شرکت‌های زیر مجموعه آن در بورس حضور دارند، این نامه را به درخواست وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا کردیم و رئیس‌جمهور هم جلساتی را در این راستا برگزار کرد.


تصمیم تاریخی در مورد برجام

اما نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت به غیر از نامه ۴ وزیر به موضوع برجام و بررسی آن در مجلس نیز اختصاص داشت. در همین ارتباط نوبخت ابتدا روز گذشته از رای اعتماد دوباره مجلس به عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی قدردانی کرد و گفت: از هم اکنون قابل پیش‌بینی است که نمایندگان فهیم، آگاه و دلسوز مردم در روز یکشنبه تصمیمی تاریخی را در مورد برجام می‌گیرند تا این تحریم‌های ظالمانه اقتصادی رفع شود. نوبخت با تاکید بر اینکه «دولت برای شرایط موجود و بهبود شرایط اقتصادی برنامه دارد»، به جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی اشاره و اظهار کرد: کسانی که امروز از وزیر راه سوال پرسیدند که چرا فلان هواپیما نقص فنی دارد و چرا فلان کار انجام نمی‌شود همان‌هایی هستند که در برجام می‌گویند تحریم‌ها ادامه پیدا کند. آیا آنها با خبر نیستند که استمرار تحریم‌های اقتصادی حتی بعد از تفاهم چه مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد؟ اینها کسانی هستند که این سخنان را دست به کمر از وزیر مطالبه می‌کنند. البته اشکالی ندارد و ما به نظرات مخالفان احترام می‌گذاریم؛ ولی وجدان عمومی در نهایت به درستی قضاوت می‌کند.