برنامه خندوانه که با رویکرد طنز نزدیک به یک و نیم سال است از شبکه نسیم صدا و سیما پخش می‌شود در ادامه طیفی از برنامه‌های مشارکت جوی تلویزیون توانسته است در تبیین و تثبیت جمعیت قابل توجهی از مخاطبان این رسانه عملکرد چشمگیری داشته باشد.

پیش از این برنامه نود به تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور، با به دست آوردن مشارکت نزدیک به 40 میلیون شماره منحصربه‌فرد در نظرسنجی‌های پیامکی اش، با فاصله بسیاری رکورد دار جلب مشارکت بینندگان تلویزیونی بود. اما در یک سال اخیرو به ویژه با آغاز دور رقابتی استندآپ کمدی‌های کمدین‌های مشهور ایرانی در برنامه خندوانه، این برنامه فاصله اش را با برنامه نود کاهش داده است و به نظر می‌رسد که با ادامه این روند در آینده بتواند با برنامه نود رقابت پایاپایی داشته باشد.

در این گزارش به‌صورت جزئی تر آمار مشارکت‌کنندگان در انتخاب کمدین‌های برتر برنامه خندوانه را مرور می‌کنیم.
اولین دوره از رقابت میان هشت گروه شرکت‌کننده در استندآپ کمدی خندوانه، همزمان با آغاز فصل پاییز به پایان رسید و از میان ۱۶ شرکت‌کننده، هشت نفر به مرحله دوم رسیدند. این هشت رقابت اول «خندوانه» با اینکه ابتدا چندان هم مهم تلقی نمی‌شد اما خیلی زود به یکی از اولویت‌های مردم بدل شد. هنوز یک دقیقه از شروع اجرای اولین کمدین نگذشته، شبکه‌های اجتماعی از اظهارنظرهای مختلف راجع به اجرای او پر می‌شود، بلافاصله بعد از پایان برنامه، قضاوت‌ها بین دو کمدین شکل می‌گیرد و نهایتا به دعوا منجر می‌شود. دور اول این رقابت‌ها بالاخره تمام شد.بعضی‌ها برخلاف انتظار، از دور خارج شدند و بعضی‌ها هم که کسی اصلا فکرش را نمی‌کرد بتوانند رای جذب کنند، یک مرتبه به مرحله بعد راه پیدا کردند. به بهانه اهمیت این مسابقه و پایان دور اول رقابت ها، ضمن سنجش کلی عیار هرکدام، تمام اتفاق‌ها و حواشی آنها را مرور می‌کنیم.

بررسی دور اول استندآپ‌های خندوانه و ترین‌های آن

علی مسعودی و امیر کربلایی‌زاده

pic۱


شیوه استندآپ کمدی: هر دو سابقه زیادی در استندآپ کمدی «خندوانه» داشتند اما علی مسعودی در این مدت، محبوبیت بیشتری به دست آورده بود و طبیعتا شانس بیشتری برای برنده شدن داشت. امیر کربلایی زاده در مسابقه خنداننده برتر هم سراغ همان شیوه خندیدن به عادت‌های جالب آدم‌ها رفت: نحوه پوشیدن شلوار، دوش گرفتن، تلفن حرف زدن و... اجرای نسبتا خوبی داشت و خنده زیادی هم از مردم گرفت.
از طرف دیگر علی مسعودی هم باز سراغ خاطره‌های قدیمی و سربازی رفت و ماجرا را مثل یکی از استندآپ‌های رایج خندوانه تمام کرد. اجرایش به نسبت کربلایی، خیلی بهتر نبود و نمی‌شد حدس زد کدام یکی امتیاز می‌گیرند. در این گروه از شیوه‌های عجیب و غریب خبری نبود.

جنجال‌ها: شاید به نسبت یکی از کم‌جنجال‌ترین رقابت‌ها را پیش رو داشتند. بحث زیادی در نگرفت، کسی به جان کسی نیفتاد و خلاصه همه چیز خیلی معقول و عادی پیش رفت. علتش هم این بود که آن زمان هنوز تنور مسابقه خوب داغ نشده بود و مردم چندان برای انتخاب بهترین کمدین‌ها به تکاپو نیفتاده بودند. هر دو تقریبا به یک نسبت محبوبیت داشتند و آرا هم با فاصله کمی از هم قرار داشت. با این حال خیلی‌ها معتقد بودند که کربلایی به خاطر حمایت‌های برخی بازیگران مثل نرگس محمدی و جواد رضویان، شانس بیشتری دارد. از طرف دیگر اما مسعودی چهره آشناتری برای مردم بود و خیلی‌ها با شیوه شوخی‌ها و جنس استندآپ کمدی‌های او آشنایی داشتند

میزان آرا:
علی مسعودی: 843656 رای (58 درصد)
امیر کربلایی زاده: 607810 رای (42 درصد)

الیکا عبدالرزاقی و بیژن بنفشه خواه
شیوه استندآپ کمدی: کمتر کسی برای الیکا عبدالرزاقی شانس پیروز شدن قائل بود. او در معدود حضورش در «خندوانه» نشان داد روحیه ایستادن مقابل جمع را ندارد. با این حال باهوش بود که این نقطه ضعف را تبدیل به برگ برنده کرد.

عبدالرزاقی با تلفیق خاطره‌های واقعی با تخیل، لحظات مفرحی برای بیننده‌ها رقم زد. در مقابل بیژن بنفشه خواه پای ثابت «خندوانه» بوده و از فصل نخست، حضوری مطمئن پشت میز اجرا داشت. نقطه آسیب او اما عدم اجرای استندآپ به معنای واقعی‌اش بود. یعنی بنفشه خواه به جای استندآپ مشغول بازی می‌شد که اتفاقا پانتومیم او با رامبد جوان و نیما شعبان نژاد مورد توجه قرار گرفت.

در چند برنامه‌های نخست هم کتاب می‌خواند و نکاتی اخلاقی متذکر شد. او برای رویارویی با عبدالرزاقی سراغ یکسری خاطرات واقعی از آدم‌ها رفت و به فامیل هایش نسبت داد. این اجرا توانست خنده تماشاگران داخل استودیو را به همراه داشته باشد و به مذاق خیلی از مخاطبان هم نشست.

جنجال ها: اجرای بیژن بنفشه خواه مورد اعتراض برخی واقع شد که چرا شوهرخاله اش را مسخره کرده. او هم این طور پاسخ داد: این اتفاق‌ها واقعی بودند ولی هیچ کدام شان ربطی به شوهرخاله یا دخترخاله ام نداشت. درواقع من این اتفاقات را از منابع گوناگون جمع کرده و در قالب شوهرخاله ام آنها را تعریف کردم. عده‌ای هم گفتند که در این صورت تو دروغ گفته‌ای که باید بگویم اینجا برنامه مستند نیست. به هر حال ما از خلاقیت خود استفاده می‌کنیم.

میزان آرا:
الیکا عبدالرزاقی: 751677 رای (62 درصد)
بیژن بنفشه خواه: 464098 رای (38 درصد)

امیر مهدی ژوله وهومن حاجی عبداللهی
شیوه استندآپ کمدی: از هیچ کدامشان انتظار خاصی نداشتیم، فقط می‌دانستیم ژوله در همان یک استندآپ کمدی اول راجع به بیماری ام اس، خیلی سر و صدا کرده بود اما با این حال حاجی عبداللهی، سالیان سال تجربه اجرا داشت و قطعا از ایستادن جلوی مردم و شوخی با آنها نمی‌ترسید. در شروع استندآپ، حاجی عبداللهی مثل یک کمدین یا مجری باتجربه بالا و پایین می‌پرید، شوخی می‌کرد و... اما ژوله فقط ایستاده بود و نگاه می‌کرد. ژوله به عنوان اولین نفر در جایگاه قرار گرفت و شروع کرد خیلی جدی به شوخی کردن با اتفاق‌های نوستالژیک و خاطره‌انگیز قدیم. ژوله اولین نفری بود که با خودش یک وسیله استندآپ کمدی آورده بود؛ یک صابون قدیمی و سنگ پا، به همراه عکسی از زینال بندری!

pic۲



تا قبل از او هیچ‌وقت مردم داخل استودیو از اجرای هیچ کدام از شرکت‌کنندگان تا این حد به‌وجد نیامده بودند و تشویق نکرده بودند. حاجی عبداللهی با یک جعبه ناپلئونی روی سن آمد اما عملا هیچ استفاده‌ای از آن نکرد و خاطراتی درباره مواجه‌اش با مردم تعریف کرد و آنقدر که باید به اندازه ژوله با استقبال رو‌به‌رو نشد.

جنجال‌ها: بلافاصله بعد از پایان برنامه، موج حمایت از ژوله، صفحات اجتماعی را پر کرد. مهراب قاسم‌خانی اعلام کرد که به او رای می‌دهد و حتی سایت‌ها و خبرگزاری‌های رسمی از اجرای او به‌عنوان یک شاهکار اسم بردند. از طرف دیگر خیلی‌ها نوشتند که حاجی‌عبداللهی مردم را تحقیر کرده است.

میزان آرا:
امیرمهدی ژوله: 1129449 رای (61 درصد)
هومن حاجی‌عبداللهی: 737111 رای (39 درصد)

شقایق دهقان و رضا شفیعی‌جم
شیوه استندآپ کمدی: با شیوه استندآپ کمدی‌های هر دو نفر آشنا بودیم و فکر می‌کردیم قرار است یکی از اجراهای همیشگی‌شان را داشته باشند. شفیعی‌جم خیلی موفق به میدان آمد. از خاطراتش زمان رفتن خانه دو تا از شاگردها برای تدریس نقاشی تعریف کرد. یکی از خاطرات را تا آخر گفت و هنوز خاطره دوم را شروع نکرده زمانش تمام شد. خودش معتقد بود که اگر وقت بیشتری داشت حتما کار جذاب‌تری انجام می‌داد. دهقان اما همه را بدجوری غافلگیر کرد. زمانی که به میدان آمد خیلی جدی گفت حاضر نیست در رقابت شرکت کند و به یکی از دوستانش گفته که به جایش به مسابقه بیاید و بعد با رفتن به قالب خانم شیرزاد بار دیگر همه را غافلگیر کرد.


pic3


جنجال‌ها: از همان لحظه تبدیل شدن دهقان به خانم شیرزاد، حاشیه‌ها شروع شد. صفحه اینستاگرام خندوانه و خود رامبد جوان، پر شد از نظراتی مثل اینکه دهقان جرزنی کرده و حق نداشته از نقشش مایه بگذارد یا قرار گرفتن در قالب نقش، اصلا جزو اصول استندآپ کمدی نیست... خیلی‌ها نوشتند که حق شفیعی جم بوده برنده شود و چون دهقان زن است همه زن‌ها به او رای داده‌اند. این واکنش‌ها حتی در صفحه اینستاگرام مهراب قاسم‌خانی هم ادامه پیدا کرد. او تصویری از اجرای شقایق دهقان منتشر کرده بود و از مردم خواسته بود به او رای دهند اما با واکنش‌های عجیبی رو‌به‌رو شد. خلاصه اینکه بعد از مشخص شدن آرای نهایی هنوز هم خیلی‌ها معتقد بودند حق دهقان نبوده که به این مرحله برسد.

میزان آرا:
شقایق دهقان: 1082432 رای (66 درصد)
رضا شفیعی جم: 546992 رای (34 درصد)

امین حیایی و سروش صحت
شیوه استندآپ کمدی: ترکیب عادلانه‌ای نبود. امین حیایی بازیگر محبوبی است و اکت و حرکاتش در کاراکترهای مختلف می‌توانست یادآور لحظات مفرحی باشد و همین یعنی برگ برنده. با این حال باید جسارتش را ستود که بدون تجربه استندآپ کمدی حاضر شد در لیگ حاضر شود. همین تحسین را باید نثار سروش صحت کرد؛ او چند‌باری پشت میز استندآپ ایستاده بود اما وزن و تکیه‌اش بر بازی و شوخی بود، نه تعریف یک خاطره. کاش همان شیوه را این‌بار هم ادامه می‌داد که حتما موفق‌تر می‌بود.

صحت این‌بار سراغ شم نویسندگی رفت و از همان شیوه‌ای که در نوشته‌های بهره می‌برد، برای اجرا استفاده کرد. خب، میان متن مکتوب و رفتار نمایشی فاصله زیاد است و نتوانست آنچه در پس ذهن داشت را به خوبی منتقل کند. در مقابل حیایی از همان ابتدا با شمایل بیژن مرتضوی فیلم «اخراجی‌ها» روی صحنه آمد و بعد هم از خاطرات بازیگری‌اش مایه گذاشت.
جنجال ها: این رقابت جنجال خاصی نداشت جز آنکه خیلی‌ها معتقد بودند مسابقه نابرابر است. اتفاق فرامتنی دیگر به خاطره امین حیایی از بازی در دو فیلم بر‌می‌گردد که یکی از سایت‌های سینمایی درباره آن نوشت که آثار مورد اشاره او «علف‌های هرز» به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی و تهیه کنندگی محمد بانکی و همچنین فیلم «گارد ویژه» به کارگردانی پرویز صبری و تهیه کنندگی داریوش باباییان بود. حیایی شوخی‌هایی نیش‌دار با این تهیه‌کنندگان کرد.

میزان آرا:
امین حیایی: 1759555 رای (84 درصد)
سروش صحت: 334597 رای (16 درصد)

سجاد افشاریان و سپند امیرسلیمانی
شیوه استندآپ کمدی: از آن دست رقابت‌هایی بود که شاید ابتدا هیچ‌کس حوصله تماشاکردنش را نداشت. امیرسلیمانی به‌عنوان کمدین، آنطور که باید محبوبیت نداشت و سجاد افشاریان هم نویسنده و بازیگر تئاتر بود که کسی زیاد او را نمی‌شناخت. درواقع خیلی‌ها اولین باری بود که او را در قاب تلویزیون می‌دیدند. امیرسلیمانی اول از همه به میدان آمد و دو خاطره تعریف کرد؛ خاطره‌هایی درباره مجالس خواستگاری، عروسی و... که حتی یک‌بار هم آنطور که باید تشویق نشد.

افشاریان با یک مبل روی سن آمد. لم داده بود و داشت از تلویزیون، آقای همساده را تماشا می‌کرد. بعد بلند شد و راجع به خصلت شیرازی‌ها و اتفاق‌های مرسومی که اصولا در این شهر می‌افتد حرف زد. موقع تعریف کردن شدیدا جدی بود اما آنقدر جذاب حرف زد که شرکت‌کننده‌ها همینطور پشت سر هم تشویقش می‌کردند.

جنجال‌ها: جنجال زیادی از طرف طرفداران امیرسلیمانی وجود نداشت. تنها واکنشی که بعد از پایان برنامه در شبکه‌های اجتماعی راه افتاد، موفقیت بی چون و چرای افشاریان بود. بعد از موفقیت این نویسنده بود که موج شدید موفقیت نویسندگان در استندآپ کمدی به راه افتاد. گرچه سروش صحت به‌عنوان یک نویسنده، نتوانسته بود آنطور که باید آرای زیادی کسب کند اما جنجال ژوله و بعد از آن افشاریان، نشان داد که نویسنده‌ها اصولا در این رقابت موفق‌ترند. افشاریان یک شبه بخش مهمی از آرا را به سمت خودش کشید.

میزان آرا:
سجاد افشاریان: 1031365 رای (77درصد)
سپند امیرسلیمانی: 306261 رای (23 درصد)

جواد رضویان و علیرضا خمسه
شیوه استندآپ کمدی: تا قبل از مسابقه رضویان و خمسه، خیلی‌ها متاسف بودند که چرا این دو کمدین به هم خورده‌اند و آرزو می‌کردند کاش یکی از آنها در گروه دیگری ‌بود. علیرضا خمسه در سری نخست «خندوانه» حضوری مستمر داشت و در فصل دوم حتی تلاقی تولید برنامه با «پایتخت ۴» مانع از حضورش نشد. اجراهای خمسه بگیر- نگیر داشت. با این حال در هر برنامه خیلی‌ها منتظرش بودند و امید داشتند یکی از خاطراتش تبدیل به خاطره تولدش شود.

جواد رضویان به‌عنوان استندآپ به «خندوانه» نیامده بود اما نوع بیان و اکت‌هایش پتانسیل ترکاندن داشت. خمسه این بار با خر به برنامه آمد و قصد داشت با استفاده از یکی از آئین‌های قدیمی جماعت را وادار به خنده کند که موفق نشد. با این حال باید به او خسته نباشید گفت که برای برنامه‌اش نقشه و طرح داشت. رضویان اما برنامه و مخاطب را به هیچ انگاشته بود و با در کمال تعجب مشتی پند و حکمت تکراری به خورد مردم داد؛ طفلک وقت فکر کردن برای رسیدن به ایده‌ای خاص نداشته.

جنجال‌ها: رفتار رضویان خیلی زود با واکنش کاربران فضای مجازی و رسانه‌های رسمی مواجه شد. ترجیع بند اعتراض‌ها این نکته بود که چرا کسی که خود دم از اخلاق می‌زند، اخلاق را رعایت نکرده و بدون طرح و ایده به برنامه آمده. رضویان البته عذرخواهی کرد و بهانه آورد که در برابر کسوت خمسه ترجیح داده کاری نکند! شاید در مرحله بعد رضویان جبران کند. آمار پایین شرکت‌کننده‌ها حکایت از دلخوری مردم دارد.

میزان آرا: تا ساعت 11 روز پنج شنبه
جواد رضویان: 795226 رای (70درصد)
علیرضا خمسه: 337533 رای (30درصد)

مهران غفوریان و نادر سلیمانی
شیوه استندآپ کمدی: شانس مهران غفوریان از همان اول بیشتر بود اما خیلی‌ها معتقد بودند نادر سلیمانی هم حریفی دست و پا بسته نیست. ارجاع خیلی‌ها به برنامه‌ای بود که سلیمانی به‌عنوان میهمان در برنامه «خندوانه» حضور داشت و ترکاند. البته حالا معلوم شده که بخش زیادی از این شادابی مرهون بده بستان با جناب خان بوده. سلیمانی با انرژی به برنامه آمد، اما از بی‌تجربگی در اجرای استندآپ ضربه خورد. با روحیه بود اما تاکید زیاد بر خاطره دندان نتیجه نداد. اینکه دندان بالایش موقع خندیدن دیده نمی‌شود و همسرش از این اتفاق خرسند نیست، خیلی جای مانور ندارد. این خاطره می‌توانست بخشی از اجرای کمدی اش باشد و مابقی دیگر خاطراتش را شامل شود. سلیمانی، لهجه و چهره‌ای شیرین دارد اما در خدمت استندآپش قرار نگرفت.


pic4



در مقابل مهران غفوریان کاملا رها بود؛ با خنده‌های معروفش شروع کرد و با شیرین‌کاری در حین قرعه کشی رقیب را به گوشه رینگ فرستاد. آفرین دارد که مثل رضویان و دیگران اهل مجامله و تعارف نیست و بی‌پروا تاکید کرد که برایش پیروزی مهم است. غفوریان در همه برنامه‌هایی که استندآپ داشته، موفق عمل کرده. این بار هم سه خاطره را با هم تجمیع کرد و با نوع بیان و حرکت بدن و خنده‌های خنده آور خود، استودیو را به وجد آورد. اوج هنر غفوریان به آخر اجرا بر می‌گردد که از روی یک نوشته قول داد اگر رای بیاورد چه برنامه‌هایی تعریف خواهد کرد.

جنجال ها: این رقابت جنجالی نداشت.

میزان آرا: تا ظهر روز جمعه
مهران غفوریان: 1149593 رای (82 درصد)
نادر سلیمانی: 247033 رای (18 درصد)

آمار و ارقام
پررای‌ترین شرکت‌کننده: امین حیایی با ۱۷۵۹۵۵۵ رای امین حیایی در دور اول رکورد بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. ۱۷۵۹۵۵۵ نفر به او رای دادند. این میزان رای نشان می‌دهد برای بخشی از مردم هنوز چهره‌ها جذاب و محبوب هستند وگرنه در شرایط عادی نمی‌توان به استندآپ امین حیایی عنوان شاهکار داد. این بازیگر به پشتوانه محبوبیت به این میزای رای رسیده و حالا باید با دقت بیشتری پروژه هایش را انتخاب کند. متاسفانه حیایی از سال‌های اوج دور است و مدت‌ها است اثری خوب از او شاهد نیستیم. پس از حیایی، مهران غفوریان با ۱۱۴۹۵۹۳ رای قرار گرفته امیرمهدی ژوله با ۱۱۲۹۴۴۹ رای رتبه سوم را به دست آورده.

• کم رای ترین شرکت‌کننده: نادر سلیمانی با ۲۴۷۰۳۳ راینادر سلیمانی در دور اول کمترین آرا را به دست آورد. ۲۴۷۰۳۳ نفر به او رای دادند که البته با توجه به زمان باقی مانده، هنوز شانس جداکردن خود از ته جدول را دارد. شاید سروش صحت جای سلیمانی را بگیرد. تعداد آرای صحت ۳۳۴۵۹۷ رای است.

سپند امیرسلیمانی در رتبه سوم کم رای ترین شرکت‌کننده دور نخست قرار گرفته با ۳۰۶۲۶۱رای، علیرضا خمسه هم تنها ۳۳۷۵۳۳ رای کسب کرده و این اصلا برای خمسه خبر خوشی نیست. بیژن بنفشه‌خواه با ۴۶۴۰۹۸ رای و رضا شفیعی‌جم با ۵۴۶۹۹۲ رای در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

تفننی‌ترین رای: جواد رضویان با 672130 رای
این هم از عجایب است که به‌طور همزمان یک کمدین به خاطر جدی نگرفتن رقابت مورد مواخذه باشد و با اختلاف از رقیب جلوتر! این شگرد جواد رضویان بود که با شکسته نفسی رای جمع کند؟ ۶۷۲۳۱۰ نفر به جواد رضویان (۷۰درصد) رای داده‌اند و علیرضا خمسه ۳۳۷۵۳۳ (۳۰ درصد) از آرا را به خود اختصاص داده. البته نرسیدن تعداد آرای رضویان به یک میلیون نفر به خوبی گویای بی میلی خیلی از مخاطبان «خندوانه» برای شرکت در مسابقه است و به نوعی دلخوری‌شان را نشان می‌دهد. جواد رضویان این ظرفیت را داشت که تعداد آرای خود را بالا ببرد اگر واقعا با طرح مشخص، اجرا می‌کرد.
برنامه خندوانه که با رویکرد طنز نزدیک به یک و نیم سال است از شبکه نسیم صدا و سیما پخش می‌شود در ادامه طیفی از برنامه‌های مشارکت جوی تلویزیون توانسته است در تبیین و تثبیت جمعیت قابل توجهی از مخاطبان این رسانه عملکرد چشمگیری داشته باشد.

بیشترین آمار شرکت‌کننده: ۲۰۹۴۱۵۲ نفر
رقابت حیایی و صحت بیشترین آمار شرکت‌کننده را ثبت کرد ۲۰۹۴۱۵۲ نفر با شرکت در مسابقه انتخاب خنداننده برتر رای خود را به این دو اعلام کرده‌اند. بعد از آن رقابت ژوله و حاجی عبداللهی با ۱۸۶۶۵۶۰ نفر رکورددار تعداد شرکت‌کننده است. دهقان و جم هم سومین گروهی هستند که موفق به جذب میزان بالایی از مخاطبان شده‌اند. در مجموع ۱۶۲۹۴۲۴ نفر به این دو رای داده‌اند. آمار شرکت‌کننده‌های بعدی به ترتیب این گونه است: مسعودی و کربلایی‌زاده ۱۴۵۱۴۶۶ رای، غفوریان و سلیمانی ۱۳۹۶۶۲۶ رای، افشاریان و امیرسلیمانی ۱۳۳۷۶۲۶ رای، عبدالرزاقی و بنفشه‌خواه ۱۲۱۵۷۷۵ رای و رضویان و خمسه ۶۷۲۱۳۰ رای.

بررسی دور دوم استندآپ‌های خندوانه و ترین‌های آن
دور دوم استندآپ کمدی‌های برنامه خندوانه با حضور هشت کمدین در قالب چهار گروه برگزار شد. نتایجی که در این دوره به دست آمد از قرار زیر است.
مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین رقابت این دور، مر بوط به پدیده دور اول از یکسو و محبوب‌ترین کمدین حاضر در این مسابقه از سوی دیگر بود. امیر مهدی ژوله که در دور اول بسیار مورد استقبال گرفت و امین حیایی که با بیشترین رای در دور اول لقب محبوب‌ترین کمدین حاضر در خندوانه را کسب کرده بود.

این رقابت در دور دوم به پرحاشیه‌ترین و جنجالی‌ترین رقابت‌های مسابقه خندوانه تبدیل شد. جایی که ساعتی بعد از اجرای ژوله و حیایی عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شروع به تبلیغ علیه امین حیایی و لزوم تنبیه این بازیگر به دلیل بازی در فیلم‌های ده‌نمکی و قلاده‌های طلا کردند. انبوه پیام‌های مختلف با این مضمون در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی دست به دست می‌شد که برای پیروز نشدن بازیگر فیلم قلاده‌های طلا به امیر مهدی ژوله رأی بدهید و در این میان تصاویر ژوله با رئیس دولت اصلاحات هم در شبکه‌ها دست به دست می‌شد تا به این رقابت کاملا رنگ و بوی سیاسی بدهد.

هرچند این اتفاق کمی عجیب بود، هرچه که بود و هست رقابت این دو کمدین وارد فاز عجیب و جذابی شد؛ جایی که اختلاف رأی این دو گاهی در کمتر از صد رأی بود و گاهی ژوله در صدر قرار داشت. و گاهی حیایی و این نشان می‌دهد که هواداران این دو کمدین، همچنان در حال رقابت هستند. این روزها همین که تلویزیون توانسته با یک برنامه، موجب بسیج شدن مخاطبانش شود که همچنان خیلی پرهیاهو این رقابت را پیگیری می‌کنند، روز پیروزی بزرگ تلویزیون است که حالا توانسته طعم خوش ارتباط با مخاطبان را بچشد.

سرانجام بعد از یک رقابت نفسگیر 72 ساعته بین دو کمدین خندوانه، امیر مهدی ژوله توانست با اختلاف اندکی، به دور بعد رقابت «استندآپ کمدی(ایست خند)» صعود کند.در این رقابت امین حیایی 2 میلیون و 240 هزار و 643 رأی آورد و ژوله، صاحب 2 میلیون و 240 هزار و 846 رأی شد.

در ادامه نیز علی مسعودی با بیش از یک میلیون 730 هزار رای توانست شقایق دهقان را شکست دهد و همچنین مهران غفوریان نیز توانست با 1،409،388 رای سجاد افشاریان را با 431،435 رای پشت سر بگذارد و به مرحله سوم راه یابد. جواد رضویان نیز با پشت سر گذاشتن الیکا عبدالرزاقی با بیش از یک میلیون و 660 هزار رای به علی مسعودی و مهران غفوریان پیوست.

اما در این دور از رقابت‌ها نزدیک به 4481500 نفر در رقابت امیر مهدی ژوله و امین حیایی شرکت کردند که در نوع خود رکورد قابل توجهی به شمار می‌آید.
به‌طور کلی در این دور از رقابت‌ها در حدود ۱۲ میلیون پیامک از سوی بینندگان به این برنامه ارسال شده است.

نیمه نهایی
در دور نیمه نهایی نیز امیرمهدی ژوله با اختلافی اندک به مرحله نهایی رقابت‌های خنداننده برتر رسید و علی مسعودی با فاصله تنها ۸۰ رای از راهیابی به مرحله بعد مسابقات باز ماند. ژوله موفق به کسب ۱۶۷۱۴۷۹ رای شد. در دیگر رقابت این دوره که میان مهران غفوریان و جواد رضویان برگزار شد، هنوز نتایج نهایی اعلام نشده و قرار است که تا شنبه نتیجه این رقابت نیز نهایی شود تا فینالیست‌های این رقابت جالب و جنجالی معلوم شود.م نشده و قرار است که تا شنبه نتیجه این رقابت نیز نهایی شود تا فینالیست‌های این رقابت جالب و جنجالی معلوم شود.

pic۵

pic۶

pic۷