سقوط هیلاری کلینتون و صعود برنی سندرز
بر‌عکس تعدد و هیاهوی درونی جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها سعی کرده‌اند روی دو نامزد خود یعنی هیلاری کلینتون و برنی سندرز متمرکز شوند.

البته اگر جو بایدن به این نام‌ها اضافه نشود، رقابت اصلی بین این دو نام خواهد بود. یکی از طیف لیبرال‌ها و دیگری از طیف سوسیالیست‌های این حزب. این دو به ترتیب هیلاری کلینتون و برنی سندرز هستند. هیلاری کلینتون که در ماه ژوئن با ۵۶ درصد آرا در صدر نظرسنجی‌های این گروه قرار داشت، با گاف‌های سیاسی که از وی فاش شده است، این روزها در این حزب از اوضاع و احوال مناسبی برخوردار نیست. موضوع هم همچنان موضوع ایمیل‌های هیلاری کلینتون است.

هیلاری کلینتون در زمانی که وزیر امور خارجه این کشور بود از یک ایمیل شخصی برای کارهای وزارتخانه متبوعش استفاده می‌کرد. برخی می‌گویند هیلاری به این دلیل از ایمیل شخصی استفاده می‌کرده تا محتوای پیام‌هایش در داخل وزارتخانه فاش نشود و برخی دیگر می‌گویند او با این کار خود در عمل امنیت آمریکا را به خطر انداخته است. دسته دوم می‌گویند ایمیل‌های شخصی از امنیت شبکه‌ای پایین‌تری برخوردارند و احتمال دارد موضوع پیام‌های مربوط به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی مورد سرقت اطلاعاتی قرار گرفته باشد. در این راستا فاکس نیوز گزارش می‌دهد که اف‌بی‌آی به‌طور رسمی اعلام کرده که به این پرونده ورود کرده است. هیلاری کلینتون همواره گفته است از این ایمیل برای رد و بدل کردن اطلاعات طبقه‌بندی شده استفاده نمی‌کرده است اما به‌تازگی برخی از بازرسان اعلام کرده‌اند اطلاعات طبقه‌بندی شده هم از این کاربری رد و بدل شده است.

گفته می‌شود در سال 2012 سروری که خدمات این ایمیل را پشتیبانی می‌کرده برای چند روزی از کار می‌افتد. در این باره حدس زده می‌شود به سرورهای این شبکه حملات هکری صورت گرفته باشد. این احتمال وجود دارد که در این حملات اطلاعات ایمیل هیلاری کلینتون به سرقت رفته باشد. با این وجود در روزهای اخیر احتمال داده شده است که جو بایدن، معاون نخست باراک اوباما که هم‌اینک 72 ساله است اظهار تمایل کرده برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 نامزد شود. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نیز از این موضوع حمایت کرده و وی را مرد سرد و گرم‌چشیده سیاست معرفی کرده است. تاکنون باراک اوباما در سخنرانی‌های خود به‌طور تلویحی از جو بایدن حمایت کرده و این حمایت موجب شده تا ترس در کمپین هیلاری کلینتون رسوخ کند که وی دوباره به سرنوشت سال 2008 دچار شود.

مناظره سرشناس‌ها در توییتر
در شرایطی که حرارت مبارزات خانگی با دو مناظره درون‌گروهی جمهوری‌خواهان بالاتر رفته است، دو سوی جبهه از هم غافل نمی‌شوند و نامزدهای هر دو طیف نیم‌نگاهی هم به مناظره‌های غیرمستقیم با یکدیگر دارند. جب بوش، به تازگی با انتقاد از رویکرد هیلاری کلینتون در مورد بحث سلامت زنان نوشته است: «من مطمئن نیستم که بحث سلامت زنان به نیم میلیون دلار نیاز داشته باشد.» هیلاری کلینتون نیز در پاسخ به وی نوشته است: «شما کاملا اشتباه می‌کنید و از این موضوع هیچ نمی‌دانید.» جب بوش نیز در پاسخ به توییت هیلاری کلینتون نوشته است: «البته آنچه اشتباه است بی‌توجهی شما به زندگی‌های هنوز متولد نشده است.» سخن آخر جب بوش در واقع به حمایت هیلاری کلینتون از قانون سقط جنین باز می‌گردد.

سایت سی‌بی‌اس نیوز می‌نویسد: هیلاری کلینتون قصد دارد با جذب آرای زنان و با دفاع از طبقه متوسط برای خود پایگاه مطمئنی ایجاد کند. توییت‌های اخیر وی هم طبقه متوسط را هدف قرار داده است هم زنان را. اما وی برای رسیدن به این موضوع رقیب سرسختی دارد. برنی سندرز، نامزد طیف سوسیالیست‌ها کسی است که توانسته در دو ایالت آیوا و نیوهمپشایر از هیلاری کلینتون پیشی بگیرد و وی بخت نخست را برای نامزد نهایی شدن دموکرات‌ها دارد.

داستان برای هیلاری کلینتون آشناست. دوباره همان داستان قدیمی در حال تکرار است. داستانی که در سال ۲۰۰۸، هیلاری را تا لحظه آخر در صدر نظرسنجی‌ها نشانده بود اما در دقیقه ۹۰ مغلوب باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌متحده شد. آنه سزلر، تحلیلگر مسائل آمریکا می‌گوید: داستان عجیبی بود. هیلاری کلینتون ناگهان در سال ۲۰۰۸ از یک رقیب جوان عقب می‌افتد، رقیبی که حتی نام میانی‌اش «حسین» بوده است. رقیبی که در برابر شهرت وی تقریبا گمنام بود. حتی بخشی از نام وی با دشمن شماره یک ایالات‌متحده یعنی صدام حسین یکی بوده است. سزلر ادامه می‌دهد: راستی یادم رفت بگویم او سیاهپوست هم بود که در کل تلاشش این بود در انتخابات درون‌حزبی بتواند آرای خود را در ایالت‌های سفید هم بالا ببرد اما داستان این‌گونه تمام شد که وی به کاخ سفید راه یافت و هیلاری با هدایت وی به سمت وزارت امورخارجه آمریکا گمارده شد. سزلر می‌گوید: برنی سندرز مانند اوباما در حال درو کردن آرای هیلاری کلینتون است.

گفته می‌شود آرای سندرز آرای خالص است. سزلر در مورد آرای خالص می‌گوید: آرای خالص یعنی اینکه، این آرا ناشی از فعالیت کمپین‌های ضد هیلاری کلینتون نیست. در واقع طرفداران و حامیانش وی را خیلی دوست دارند. این علاقه حتی در بین جوانان هم دیده می‌شود. این پیشرفت در ۷ ماه پیش برای شوالیه پیر دموکرات‌ها قابل تصور نبود. او در این ۷ ماه با جنگیدن در عرصه سیاسی توانسته است رقبای دیگر حزب خود از قبیل «مارتین اومالی» را از پای درآورد و به نزدیکی هیلاری کلینتون برسد.

در ۷ ماه پیش در ایالت آیوا، هیلاری کلینتون ۵۶ درصد از آرای نظرسنجی‌ را به خود اختصاص داده بود و دموکرات کهنه‌کار با ۵ درصد پایین‌تر از افرادی مانند مارتین اومالی و جو بایدن قرار داشت. البته در این میان یک موضوع دیگر هم نمود پیدا کرده است. با کاهش آرای هیلاری کلینتون، آرای او در بین سایر رقبای احتمالی وی در حال تقسیم شدن است. جو بایدن، معاون اول باراک اوباما نیز در این ایالت رشد چشمگیری داشته است. آرای جو بایدن در حالی که ۷ ماه پیش تنها توانسته بود نظر ۸ درصد از رای‌دهندگان را به خود جلب کند، با یک رشد قابل توجه، به آرای ۱۴ درصدی رسیده است.

هیلاری کلینتون در چند ماه گذشته در حال کلنجار رفتن با مشکلات پیرامون خود بوده است. سزلر می‌گوید: با مقایسه عملکرد دو رقیب اصلی دموکرات‌ها باید گفت که هیلاری کلینتون هر چیزی را که برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری لازم است داراست: پول، شهرت و نیروی کار. اما سندرز تنها یک سرمایه دارد و آن هم انرژی است. در این شرایط، سندرز نه تنها در ایالت آیوا پیشرفت قابل توجهی داشته است بلکه در ایالت همسایه یعنی نیوهمپشایر نیز رشد خیره‌کننده‌ای داشته است. رشد آرای سندرز برای هیلاری کلینتون در نیوهمپشایر خبر خوبی نمی‌تواند باشد. در واقع این ایالت برای هیلاری کلینتون مثل خانه است.

زیرا در این ایالت بود که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۰۸ کم‌کم متوجه شد باید عرصه را برای رقیب جوان خود یعنی باراک اوباما خالی کند و خود را برای یک شکست خانگی آماده کند. به گفته برخی کارشناسان، سندرز، اوباما نیست. او مانند اوباما لازم نیست برای مدت طولانی بدود. کریس سیزیلا در واشنگتن‌پست می‌نویسد: دموکرات‌ها هیلاری کلینتون را دوست دارند اما مشکل این است که آنها عاشق وی نیستند.