همه علیه یک نفر، یک نفر علیه همه
تاکنون دو دور مناظره بین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده برگزار شده است.

در دور نخست این ترامپ بود که با سخنان جنجالی‌اش، به‌ویژه، زمانی که مجری برنامه زن شبکه فاکس نیوز را به استهزا گرفت، نظرها را به سوی خود جلب کرد. اما در دومین مناظره انتخابات جمهوری‌خواهان که توسط شبکه سی‌ان‌ان برگزار شد، این کارلی فیورینا بود که توانست نظرها را به سوی خود جلب کند. در مناظره ماه سپتامبر، این‌بار میزبان نه یک شبکه خودی مثل فاکس‌نیوز، بلکه سی‌ان‌ان بود. 11 نامزد از 15 نامزد جمهوری‌خواه ظهر روز چهارشنبه در مقابل میکروفن‌های خود قرار گرفتند و به پرسش‌های رایج این روزهای آمریکا پاسخ دادند.

به نظر می‌رسد در دور دوم مناظره، هدف بیشتر نامزدهای جمهوری‌خواهان، به زیر کشیدن «دونالد ترامپ» پیشتاز جمهوری‌خواهان در نظرسنجی‌ها بوده است. کارلی فیورینا، سپس رند پال و جب بوش، کسانی بودند که سعی داشتند دیدگاه‌های دونالد ترامپ را به چالش بکشند؛ به‌عنوان مثال رند پال، سناتور اهل کنتاکی می‌گوید که اهانت‌های «بچگانه» دونالد ترامپ او را به گزینه‌ای نامناسب برای ریاست جمهوری بدل می‌کند. کارلی فیورینا، نامزد زن جمهوری‌خواهان نیز دیدگاه وی را در مورد گزینه سقط جنین زیر سوال می‌برد و جب‌بوش نیز بارها نظری مخالف دونالد ترامپ درخصوص پرسش‌های رایج ابراز می‌کند.

برخی کارشناسان درخصوص مناظره ماه سپتامبر می‌گویند یک ستاره در میان جمهوری‌خواهان متولد شده که در آینده مورد توجه بسیاری قرار خواهد گرفت. او کسی نیست جز «کارلی فیورینا» نامزد زن جمهوری‌خواهان که در روز چهارشنبه ثابت کرد برای ورود به کاخ سفید به همان اندازه که اشتیاق دارد، جدی است.
با شروع مناظره همه چشم‌ها به دونالد ترامپ بود که در نظرسنجی‌ها نفر اول است.. پس از او بن کارسون جراح مغز که سیاهپوست است زیر ذره‌بین ناظران قرار گرفت و در مقام سوم نیز جب بوش فرماندار سابق فلوریدا (برادر جورج بوش رئیس‌جمهوری قبلی) مورد توجه مردم و کارشناسان قرار داشت.

با به صدا در آمدن زنگ دوم مناظره این ترامپ بود که قصد داشت عنان مجلس را به دست گیرد. در این‌باره دونالد ترامپ در سخنان آغازین خود قول داد که دوباره آمریکا را «به روزهای عظمتش برگرداند»، اما جب بوش گفت او واشنگتن را دوباره «مرمت» خواهد کرد و به مردم امکان خواهد داد «برخیزند.» این در حالی است مهم‌ترین اتفاق این روز، جدال لفظی فیورینا با دونالد ترامپ درخصوص موضوع سقط جنین و چند مساله عمده دیگر بوده است. البته موضوع سقط‌ جنین یکی از مهم‌ترین بحث‌های جمهوری‌خواهان در بیشتر ادوار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است.

اعضای این حزب، عمدتا به موضوع سقط جنین حساس و مخالف آن هستند و دونالد ترامپ، پیشتاز جمهوری‌خواهان در این خصوص به اندازه سایر نامزدها، تاکنون از خود موضع روشنی نشان نداده است.
کارلی فیورینا همچنین در این مناظره، درخصوص لایحه‌ای که اعضای مجلس نمایندگان در پی تصویب آن هستند، به باراک اوباما تاخت و وی را ضد خانواده معرفی کرد.مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارد تا لایحه‌ای تحت عنوان «حمایت از زندگی» را که مربوط به سقط جنین است به تصویب برساند و مانع سقط جنین در شرایط عادی شود.

اوباما نیز گفته است چنانچه این لایحه تصویب شود، آن را «وتو» خواهد کرد. کارلی فیورینا اما در این مناظره با انتقاد از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «این لایحه ریشه در خون ملت ما دارد و اگر برنخیزیم و در مقابل تهدید به وتوی اوباما ایستادگی نکنیم، شرم بر ما باد.» همچنین در مناظره این روز، یک اتفاق دیگر بین فیورینا و ترامپ افتاد که به گفته کارشناسان از ترامپ یک چهره مغلوب به یادگار گذاشت.
ترامپ چندی پیش در گفت‌وگو با مجله رولینگ استون، به انتقاد از چهره فیورینا پرداخته و گفته بود: «چهره‌اش به‌گونه‌ای است که وی را غیرقابل انتخاب می‌کند.» اما فیورینا با اشاره به این موضوع از رفتار ترامپ و نحوه سخن گفتن وی انتقاد کرد و گفت: فکر می‌کنم سخنان شما را تمامی زنان ایالات‌متحده به وضوح شنیده‌اند.

ناظرانی که در این جلسه بوده‌اند، می‌گویند: پاسخ فیورینا موجب شد برای دقایقی مردمی که در این مناظره حضور داشتند به تشویق مداوم وی بپردازند. هر چند ترامپ سعی داشت تا موضوع را با یک پاسخ سیاست‌مدارانه رفع و رجوع کند و مدام بگوید: «از نظر من شما زیباترین زن هستید و چهره شما بسیار جذاب است»، اما به گفته کارشناسان پاسخ وی نتوانست فیورینا و طرفداران وی را قانع کند.
پاسخ‌های کارلی فیورینا و به چالش کشیدن‌های مداوم ترامپ موجب شده است که رسانه‌ها از وی به‌عنوان پدیده شب دوم مناظره‌ها یاد کنند. «ارول لوئیس»، روزنامه‌نگار نیویورک‌تایمز و کمک مجری این برنامه پس از برگزاری مناظره گفت: «قطعا برنده این مناظره کارلی فیورینا بوده است.» او ادامه می‌دهد: «او به‌خوبی ترامپ را به چالش کشید. از رفتار و مرام او انتقاد کرد و باید دانست او کسی را به چالش کشیده است که به طرز عجیبی یک تاجر موفق جهانی است.»

البته این تنها فیورینا نبوده است که ترامپ را به‌عنوان سیبل شب دوم انتخاب کرده بود. مارکو روبیو، دیگر نامزد جمهوری‌خواهان نیز ترامپ را به‌عنوان هدف نخست خود برای ضربه زدن انتخاب کرده بود. هر چند وی در این مناظره قصد نداشت مانند فیورینا به‌طور مستقیم به جدل بپردازد. زمانی که ترامپ سعی داشت به مردم آمریکا نشان دهد مارکو روبیو دیگر مانند سابق مورد توجه آنها نیست، به وی گفت: آرای شما در انتخابات سنا به طرز محسوسی کاهش یافته است. روبیو نیز سعی کرد به شیوه خود به گفته ترامپ پاسخ دهد و بگوید: «حق با شماست آقای ترامپ.

من آرایم کمتر شده است و من به شما خواهم گفت چرا آقای ترامپ. برای آنکه من در این چند سال فهمیده‌ام، ساختار سیاسی هر دو حزب در واشنگتن دی‌سی با خواست مردم منطقه خودشان تفاوت دارد و این موضوع در کاهش آرای من تاثیر داشته است. برای همین است که قصد دارم سنا را ترک کنم و برای انتخابات مجددا شرکت نکنم. از این رو قصد دارم برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده شرکت کنم و آمال و آرزوهای مردم این کشور را تا جایی که در توانم است برآورده کنم. او سپس می‌افزاید: تا زمانی که یک رئیس‌جمهور مناسب وارد کاخ سفید نشود، ما نمی‌توانیم استعدادهای آمریکایی را شکوفا کنیم. اما با ورود یک رئیس‌جمهور مناسب به کاخ سفید می‌توانیم بزرگ‌ترین دستاوردهای قرن بیست و یکم را داشته باشیم.

آیا جب بوش آیا ماری‌جوانا مصرف کرده بود؟
در مناظره دوم جب بوش، برخلاف حرکت لاک‌پشت‌وار خود این‌بار هیجان‌زده در مناظره شرکت کرده بود. برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که وی احتمالا ماری‌جوانا مصرف کرده بود تا با انرژی بیشتری در این مناظره شرکت کند. در ایالتی که وی زندگی می‌کند، مصرف ماری‌جوانا قانونی است و پیگرد قانونی ندارد.

جب بوش در مناظره سی‌ان‌ان سعی داشت تا سخنان خود را در پاسخ به ترامپ با شور و هیجان بیشتری تنظیم کند. البته در برخی نظرسنجی‌های به عمل آمده، پس از مناظره مشخص شد وی توانسته است نظر برخی از مردم را به سوی خود جلب کند. او این‌بار سعی کرده بود با حرارت و اشتیاق بیشتری پاسخ پرسش‌ها را بدهد. در این خصوص او در پاسخ به انتقادهایی که ترامپ از وی و برادرش داشت، محکم‌‌تر از پیش ظاهر شد و گفت: «می‌دانی آقای ترامپ؟ در مورد چیزهایی که به برادرم نسبت دادی من فقط یک چیز می‌توانم بگویم: اینکه برادرم امنیت را به ما بازگرداند.» او سپس در ادامه مدعی شد: «برادر من این پیغام را به دنیا فرستاد که ما هنوز قدرتمند هستیم و با تروریسم و افراط‌گرایی مبارزه خواهیم کرد.»

جب بوش سپس با مطرح کردن موضوع مهاجران ترامپ را هدف قرار داد و از گاف وی درباره مکزیکی‌ها انتقاد کرد.
ترامپ که به آقای «گاف شش‌گانه» معروف است، در یکی از این گاف‌های خود از مکزیکی‌ها به‌عنوان «قاچاقچی و تجاوز‌گر به نوامیس آمریکایی» یاد کرده بود. این در حالی است که همسر جب بوش اصالتا یک مکزیکی است و از اصلاح قانون مهاجرت حمایت کرده است.

بوش زمانی که سخنانش به این مبحث می‌رسد، به‌طور مستقیم ترامپ را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید:« شما خیلی خشن، در میان یک مناظره سیاسی، هموطنان همسر مرا مورد عتاب قرار دادید و باید در این مورد از همسر من و آنها عذرخواهی کنید.» او در این بخش، با عصبانیت بیشتری سخن خود را به پایان می‌رساند: «چرا همین الان از همسر من عذرخواهی نمی‌کنید»؟
برخی کارشناسان می‌گویند در مناظره روز دوم، بوش یکی از خوب‌ها بوده و توانسته است با اشتیاق بیشتری پاسخ پرسش‌ها را بدهد.
آماندا کارپنتر، یکی از نیروهای کمکی سی‌ان‌ان در این مناظره می‌گوید: فکر می‌کنم دفاع تمام قد او از خانواده‌اش در این مناظره در نهایت به سود وی تمام شود.

آماندا کارپنتر که دستیار سابق تد کروز به‌حساب می‌آید در ادامه گفت‌وگوی خود با سی‌ان‌ان این‌گونه از جب بوش تمجید می‌کند: من فکر می‌کنم مهم‌ترین بخش مناظره امشب دفاع جب بوش از خانواده‌اش بود، همچنین یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های دیگر این مناظره که به نوعی دفاع مجدد وی از خانواده‌اش بود، سخنان تاثیرگذار وی از برادرش بود زمانی که گفت برادرش آمریکا را در امنیت نگه داشت.

البته آماندا اعتقاد دارد ممکن است دفاع بیش از حد وی از سیاست‌های برادرش در درازمدت به ضرر وی تمام شود، زیرا بسیاری مشکلات امروز آمریکا را ناشی از میراث جورج بوش می‌دانند. در این راستا حتی برخی شبکه‌های اجتماعی هم راه افتاده است. به‌عنوان مثال هشتگ جب بوش همان جورج بوش دوم است، یکی از داغ‌ترین هشتگ‌ها در چند وقت اخیر بوده است. از این رو وی در این جلسه سوای اینکه سعی داشت خود را حامی خانواده نشان دهد، در عین حال هرگز از طرح‌های جنجالی و جنگ‌طلبانه دفاع نکرد. او حتی در مورد توافق ایران هم سعی داشت بر خلاف نظر سایر جمهوری‌خواهان مبنی بر پاره کردن توافق، نظری محتاط‌تر ارائه دهد و بگوید برای مقابله با آن، اتحاد خود را با رژیم صهیونیستی تحکیم خواهد کرد.

آماندا کارپنتر در این راستا اعتقاد دارد جب بوش نسبت به مناظره اول بسیار قوی ظاهر شده است و در این‌باره این‌گونه می‌گوید: «جب قوی‌تر از همیشه ظاهر شد و زنان زیادی در آمریکا هستند که در مورد مناظره دوم این‌گونه فکر می‌کنند.»

شب سخت ترامپ
دونالد ترامپ شب سختی را در مناظره دوم پشت سر گذاشت. بسیاری از ناظران سیاسی و منتقدان وی به این موضوع معترف هستند و می‌گویند ترامپ در شب ۱۶سپتامبر، لحظات سختی را در برابر همقطاران خود تجربه کرده است. یکی از کارشناسان در مورد شب ۱۶ سپتامبر می‌گوید: ترامپ در این شب زخمی شد، اما هنوز از پا در نیامده است. البته او در این روز، به طرز عجیبی، باز هم اشتباهات گذشته خود را تکرار کرد. جرمی دایاموند، از سی‌ان‌ان اعتقاد دارد زمانی که وی توسط کارلی فیورینا مورد حمله قرار گرفت- زیرا پیش‌تر ترامپ وی را زشت قلمداد کرده بود- او به اصرار قصد داشت اشتباه خود را جبران کند و مدام بگوید او زیبا است. گفتن مداوم این جمله در واقع تکرار اشتباه وی بوده است. این‌گونه سخن گفتن، یعنی اینکه او از نظر پیشین خود عدول کرده و به‌طور تلویحی پذیرفته است که در قبال کارلی فیورینا اشتباه کرده است.

جرمی دایاموند ادامه می‌دهد: او همچنین با انتقاد از سیاست‌های برادر جب بوش، موجب می‌شود تا جب بوش بتواند مقدمات یک حمله را علیه وی ترتیب بدهد و در نهایت وی را ضربه فنی کند. زمانی که ترامپ گفت: این برادر شما بود که با سیاست‌های خود باراک اوباما را بر ملت آمریکا تحمیل کرد، در واقع خود را به یک چالش ضد امنیتی انداخته بود. بوش با متهم کردن اینکه ترامپ حتی ساز و کار حاکم بر دنیا را نمی‌داند، از برادر خود یک قهرمان ساخت. آنا ناراوو، دستیار سابق جب بوش می‌گوید: «من فکر می‌کنم او (جب) عالی ظاهر شد، وی توانست ترامپ را ناک اوت کند.»

توافق، موضوع جنجالی شب دوم
در مناظره شانزدهم سپتامبر، یکی از مهم‌ترین مباحثی که در مناظره جار و جنجال فراوانی به وجود آورد، موضوع توافق آمریکا و پنج قدرت دیگر جهانی با تهران بوده است.
لیندسی گراهام، یکی از 14 جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دومین مناظره دسته جمعی با رقبای خود با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که اگر به این باور برسد تهران نزدیک به دستیابی به سلاح هسته‌ای است، «قطعا» گزینه نظامی را به روی میز خواهد گذاشت.

در این ‌باره لیندسی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی، برنامه هسته‌ای ایران را «کابوسی» برای رژیم صهیونیستی نامید و تاکید کرد که اجازه دستیابی تهران را به بمب هسته‌ای نخواهد داد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایران همواره گفته است برنامه هسته‌ای خود را در راستای اهداف صلح‌آمیز به کار گرفته است. با این وجود سناتور گراهام در روز مناظره مدعی می‌شود که در صورت راهیابی به کاخ سفید، توافق هسته‌ای وین را ملغی کرده و تلاش می‌کند توافق بهتری به دست بیاید که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود. نظیر چنین رویکردی در قبال توافق هسته‌ای وین میان ایران و قدرت‌های جهانی را تد کروز، دیگر نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در مناظره شب دوم اتخاذ کرد.

خبرگزاری رویترز در این‌باره گزارش می‌دهد: تد کروز، سناتور ایالت تگزاس، اظهار کرد که اعتقاد دارد توافق وین را باید پاره کرد و دور ریخت. اما رند پال، سناتور کنتاکی و جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا تاکید داشتند که رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا نباید بلافاصله توافق وین را ملغی کند. به گفته جب بوش، پاره کردن و دور ریختن یک توافق استراتژیک تلقی نمی‌شود، بلکه او در صورت پیروزی در انتخابات، پیوندهای آمریکا با (رژیم) اسرائیل را مستحکم‌تر از پیش می‌سازد، امری که به باور وی از هر رویکرد دیگری موثرتر است. همچنین رند پال که در زمره لیبرتن‌های جمهوری‌خواهان است عنوان کرد که پاره کردن توافق هسته‌ای وین امری نامعقول است، چرا که کنگره نتوانسته مانع آن شود و بنابراین این توافق باید اجرا شود اما راهکار جورج پاتاکی، فرماندار سابق نیویورک، در رابطه با توافق وین نیز همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی است تا از این طریق اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. در نهایت ریک سنتورم، سناتور سابق پنسیلوانیا، عنوان کرده که او در همان روز نخست ریاست جمهوری خود به دولت ایران می‌گوید باید تاسیسات هسته‌ای خود را برای بازرسی باز کند و مدعی شده است اگر تهران این خواسته را برآورده نکند، از رویکرد نظامی استفاده خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان معتقدند سخنان جمهوری‌خواهان در مورد توافق اخیر، بیشتر رویکرد انتخاباتی دارد و برای جلب آرای بیشتر این‌گونه سخن می‌گویند.

کارلی فیورینا هم با تکرار ادعاهای خود گفت هم خواستار دسترسی بیشتر آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد شد، هم تضمین‌های بیشتری به رژیم صهیونیستی خواهد داد. این دسته از کارشناسان می‌گویند با وجود توافق هسته‌ای وین که مخالفت شدید جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا را به دنبال داشته است، اما جمهوری‌خواهان که اکثریت کنگره را به دست دارند با سه بار رای‌گیری علیه توافق نتوانستند آرای کافی علیه این توافق را جمع‌آوری کنند. برخی می‌گویند رویکرد دموکرات‌ها برای زمین زدن جمهوری‌خواهان موجب عصبانیت این حزب شده است. آنها با استفاده از فن
فیلی باستر در سنا و با وقت‌کشی، مانع از رای‌گیری طرح ضد توافق جمهوری‌خواهان شدند.
فیلی باستر در واقع یک فرآیند در مجلس است که می‌تواند روند تصویب یک قانون را به تاخیر بیندازد و در اینجا حتی نمی‌گذارد متن برجام برای وتو شدن به میز اوباما نزدیک شود. این عمل در واقع یک تاکتیک تاخیری یا آبستراکسیونی است که یک نماینده (یا مجموعه‌ای از آنها) به مدت زیادی درباره یک موضوعی که باید به رای گذاشته شود، در صحن مجلس صحبت کند و چون به سادگی امکان قطع نطق او نیست، تصویب آن به تعویق می‌افتد.
واشنگتن تایمز درباره فیلی باستر جمهوری‌خواهان می‌نویسد: در حالی که اوباما دارای تعداد کافی رای بین دموکرات‌ها برای حفظ وتوی خود بود، ولی این (فیلی باستر) یک کودتا در مورد برجام بود و توانست این مساله را حتی در زمان بررسی شدن، متوقف و روند آن را طولانی‌تر کند. برخی اعتقاد دارند استفاده از این رویکرد، موجب شده، جمهوری‌خواهان در سنا، به‌رغم اینکه اکثریت را در دست داشته‌اند، حس تحقیر را در برابر اقلیت دموکرات تجریه کنند.
جابه‌جایی آرای نظرسنجی‌ها تا پیش از مناظره
در حد فاصل بین دو مناظره آرای ترامپ و بن کارسون رشد قابل‌توجهی داشته است. در این میان باید گفت ترامپ بیشترین رای را در میان جمهوری‌خواهان داشته است (حدود ۳۰ درصد از ۴۰ درصدی که تصمیم‌شان را اعلام کرده‌اند). همچنین میزان آرای بن کارسون (جراح سابق مغز) و کارلی فیورینا (مدیر سابق شرکت اچ پی) در میان جمهوری‌خواهان در فاصله میان مناظره اول و دوم افزایش داشته است (به ترتیب به ۲۰ و ۶ درصد). برخی از نظرسنجی‌ها آرای ترامپ و بن کارسون را نزدیک به هم نشان می‌دهند. البته پس از انتخابات آرای نظرسنجی نامزدهای جمهوری‌خواهان تغییر فاحشی پیدا کرد و فیورینا با صعودی عحیب، به رده دوم آمد و بن کارسون به رده سوم سقوط کرد.
سی‌ان‌ان برای برگزاری این مناظره، نامزدهای جمهوری‌خواهان را به کتابخانه رونالدو ریگان دعوت کرده بود تا میزبانی دومین مناظره درون‌حزبی را برعهده بگیرد. گفته می‌شود 23 میلیون نفر این مناظره را به تماشا نشستند که برای سی‌ان‌ان یک رکورد خوب به حساب می‌آید.