مترجم: مریم رضایی
وقتی دونالد ترامپ ۶۹ ساله، سرمایه‌دار آمریکایی، تصمیم گرفت وارد عرصه رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ شود، توجه همه را به مساله ثروت شخصی نامزدهای ریاست‌جمهوری جلب کرد. ترامپ از چهره‌های مهم صنعت املاک آمریکا است و مالکیت یک شرکت بزرگ ساختمان‌سازی و چند هتل و برج را دارد.


از 16 ژوئن 2015 که ترامپ رسما اعلام کرد در انتخابات شرکت می‌کند، شاهد افزایش محبوبیت مردمی خود بوده و در چند هفته اخیر در نظرسنجی‌های عمومی جایگاه خوبی داشته است.

به همین منظور نشریه فوربس ابتدا ارزش خالص دارایی ترامپ را از سال 1982 پیگیری کرد، سپس برای اولین بار تصمیم گرفت فهرست جامعی از اموال شخصی هر یک از 20 نامزد انتخاباتی را تهیه کند. فوربس برای ارائه تصویری دقیق از ثروت فردی این نامزدها، از اسناد مختلفی استفاده کرده است؛ از جمله گزارش‌های مالی منتشر شده توسط «کمیسیون انتخابات فدرال.» همچنین فوربس دارایی‌های ثبت شده، اسناد رهنی و وام مسکن و سوابق مالیاتی موجود این نامزدها را بررسی کرده و آنها را با گزارش های کارشناسان ثبت محلی تطبیق داده است. در نهایت از نامزدها خواسته شده خودشان این ارقام را تایید کنند که البته همه آنها پاسخ نداده اند. فوربس در تهیه این فهرست موضوعات زیادی را دریافت، از جمله اینکه تقریبا همه نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا کاملا ثروتمند هستند و میانگین ارزش خالص دارایی آنها بدون در نظر گرفتن ترامپ که به تنهایی 5/ 4 میلیارد دلار ثروت دارد، بیش از 13 میلیون دلار است.


pic۱



باز هم بدون در نظر گرفتن ترامپ، ارزش خالص دارایی بررسی شده ۱۹ نامزد ریاست‌جمهوری از هر دو حزب، روی هم ۲۵۴ میلیون دلار است که به این ترتیب به جز چهار نفر، عنوان مولتی میلیونر به همه آنها تعلق می‌گیرد. ثروت هشت نفراز این نامزدها ۱۱ رقمی است و علاوه‌بر ترامپ، ارزش ثروت لینکلن چیفی، هیلاری کلینتون و کارلی فیورینا، مدیر عامل سابق شرکت HP، به بیش از ۳۰ میلیون دلار می‌رسد. این افراد دقیقا چگونه به این ثروت دست یافته‌اند؟ یک عقیده رایج این است که آنها از سرمایه سیاسی خود برای منافع شخصی استفاده کرده‌اند. جب بوش و مایک هوکابی مصادیق چنین تفکری هستند.

ارزش خالص دارایی سومین بوشی که به دنبال جایگاه ریاست‌جمهوری است، در زمانی که فرمانداری ایالت فلوریدا را در سال ۲۰۰۷ رها کرد، کمتر از ۳/ ۱ میلیون دلار بود که این میزان به پشتوانه نام خانوادگی، ارتباطات گسترده و تجربه اجرایی او اکنون نزدیک به ۱۶ برابر شده است. از سوی دیگر، مایک هوکابی شکست انتخاباتی سال ۲۰۰۸ را به یک کار رسانه‌ای موفق تبدیل کرد که نمایش تلویزیونی و حضور در شبکه‌ خبری فاکس‌ نیوز، برنامه‌های رادیویی، کتاب‌ و سخنرانی را دربرمی‌گرفت. ارزش دارایی او اکنون ۹ میلیون دلار است.


pic2


pic۳


نامزد بعدی هیلاری‌کلینتون است. تحقیقات نشان می‌دهد بیل و هیلاری کلینتون در سال 2001 در حالی کاخ سفید را ترک کردند که به مرز ورشکستگی رسیده بودند، اما در مدت 14 سال پس از آن به واسطه سخنرانی‌ها، نوشته‌ها و مشاوره‌هایی که داشته‌اند توانستند درآمد قابل توجهی به دست آورند. موجب شگفتی است که آخرین آماری که از خالص دارایی‌های کلینتون‌ها منتشر شده، مبلغ 45 میلیون دلار را نشان می‌دهد. این مساله حاکی از آن است که با وجود لزوم افشای این اطلاعات از طریق «کمیسیون انتخابات فدرال» و «دفتر اخلاق دولت» و حتی گزارش داوطلبانه مالیات پرداختی، رابطه بین پول و قدرت همچنان مبهم باقی مانده و شفافیت مالی در واشنگتن یک خیال باطل است. اما در انتهای این فهرست تنها سه نامزد قرار دارند که ثروت‌شان به مرز میلیون نمی‌رسد: برنی ساندرز، مارکو روبیو و مارتین اومالی.

آخرین نفر در این فهرست مارتین اومالی، فرماندار سابق ایالت مریلند از حزب دموکرات است که دارایی خالص او «صفر» گزارش شده است. آخرین گزارش دارایی‌های اومالی نشان می‌دهد او و همسرش درآمد سالانه 600 هزار دلاری دارند، اما همانند بسیاری از آمریکایی‌ها بیشتر این مبلغ صرف وام تحصیلی چهار فرزند و نیز وام مسکن می‌شود.

در مورد روبیو نیز سوء مدیریت مالی مستند است، از جمله خرید یک قایق گران قیمت و خرید اقساطی یک خودرو لوکس. دارایی روبیو 100 هزار دلار ارزیابی شده است. ساندرز نیز با مبلغ دارایی 700 هزار دلار فرد بسیار مقتصدی معرفی شده که عمده دارایی خالص خود را از خانه‌هایی که در ورمونت و واشنگتن دارد، به دست می‌آورد.
تحقیقاتی که فوربس انجام داده فراتر از چالشی رقابتی مربوط به خود نامزدها است. بلکه این ارزیابی‌ها تصویر مالی طبقه سیاسی جامعه آمریکا را نشان می‌دهد، ثروت قابل توجه آنها را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و روند واضح استفاده از تجربه قانونی و اجرایی را برای ایجاد مسیر شغلی سودآور در بخش دولتی افشا می‌کند.

منبع: Forbes