نویسنده: پرستون بیلی

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: کتاب تجارت کردن با قلب

پرستون عزیز، مدیریت کسب‌وکار در زمان رونق اقتصادی کار دشواری نیست و بیشتر ما مشکلی در این زمینه نداریم. اما زمانی که بحران‌ها و رکود چهره خود را نشان می‌دهند، چه کنیم؟ زمان‌هایی که کیفیت کارهای ما بسیار بالا است و با وجود آن مشتریان اندکی به سراغ ما می‌آیند.

پاسخ: اگر زمانی که همه چیز رو به راه است، به فکر دوران سختی باشید و بخشی از سود خود را سرمایه‌گذاری کنید، در بحران‌های اقتصادی مشکل خاصی نخواهید داشت. با این حال، باز هم راهکارهایی برای مدیریت بحران وجود دارد که با دنبال کردن آنها می‌توانید بقا و سودآوری کسب‌وکار خود را تضمین کنید.

کسب‌وکارتان را ارزیابی کنید

زمان رکود در بازار، بهترین فرصت برای بررسی و ارزیابی عملکرد کسب‌وکارتان است. چگونه کارها را به پیش می‌برید؟ شیوه عمل خود را در چند سال اخیر مورد مطالعه قرار دهید. مشتریان شما چه کسانی بوده‌اند و سفارش‌ها و پروژه‌های آنها را به چه صورت انجام داده‌اید؟ در کدام قسمت‌ها می‌توانید بهتر عمل کنید و چگونه؟ زمانی که کسب‌وکار ما، دوران رونق خود را دنبال می‌کند، به‌طور معمول به قدری مشغله کاری و فکری داریم که نمی‌توانیم زمانی برای بازنگری بر کارهای خود پیدا کنیم. با این حال، آگاه بودن نسبت به عملکرد خود و مشکلات آن باعث قوی‌تر شدن و استحکام کسب‌وکار می‌شود. زمانی را برای آن اختصاص دهید. از کارکنان و تامین‌کنندگان خود هم غافل نشوید. از آنها در مورد پیشنهادها و مشکلات کار بپرسید. در چه زمینه‌هایی موفق بوده‌اید و کدام اهدافتان به نتیجه نرسیده است. چگونه می‌توانید نقص‌های خود را برطرف کنید. از مشتریانتان هم به‌طور خالصانه در مورد عیوب کار خود بپرسید. در این صورت می‌توانید عملکرد خود را بهبود بخشید. از طرفی باید به وضعیت دریافت‌ها و پرداخت‌هایتان رسیدگی کنید تا منابع مالی‌تان به صورت کارآ، صرف امور شوند. اگر قیمت‌های شما بیش از اندازه پایین است و جوابگوی مخارج نیست، شاید بتوانید آنها را بالاتر ببرید (البته در صورتی که هزینه‌هایتان هم با دقت تخصیص داده شده باشند).

روی خدمات خود کار کنید

یکی از راهکارهای مقابله با اوضاع کساد اقتصادی، تنوع بخشیدن به خدمات و تبدیل شدن به یک کسب‌وکار چند خدمتی است. در صورت امکان راهی پیدا کنید تا بیش از یک خدمت به مشتریان خود ارائه کنید. در این راه هم می‌توانید مشتریان جدید پیدا کنید و هم می‌توانید به مشتریان دائمی خود خدماتتان را ارائه دهید. به‌عنوان مثال، در صورتی که یک طراح داخلی ساختمان هستید، ممکن است بتوانید خدمات نقاشی ساختمان هم انجام دهید.

با مشتریان قدیمی خود ارتباط برقرار کنید

حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی، همواره مهم است. با این حال، در بحران‌های اقتصادی، اهمیت آن افزون می‌شود. با آنها ارتباط برقرار کنید و بگویید تا چه اندازه از کار کردن با آنها لذت برده‌اید؛ همچنین قدردان خواهید بود اگر بتوانید در صورت نیاز باز هم برای آنها یا دوستان و اقوامشان خدمتی ارائه دهید.

رزومه کاری خود را سازماندهی کنید

از اوقات خالی خود برای سازماندهی رزومه کاری استفاده کنید و بهترین عکس‌های خدمات خود را به آلبوم کارهای خود اضافه کنید. بازبینی کارهایتان از این طریق باعث می‌شود که متوجه نقاط قوت و ضعف کار خود شوید. از این طریق می‌توانید به بهبود خود کمک کنید. از طرفی، مرور کارهای موفق و شورانگیز قبلی به شما انرژی و هیجان لازم برای خلاقیت را می‌دهد که می‌تواند در بی‌تحرکی بازار، شما را موفق به ارائه خدمات شگفت‌آور کند.

روی خلاقیت خود کار کنید

گاهی به قدری سرمان شلوغ است و از یک پروژه کاری به پروژه کاری دیگر حرکت می‌کنیم که نمی‌توانیم به ایده‌های خود فکر کنیم و بارها ایده‌های قدیمی خود را اجرا می‌کنیم. دلیل این موضوع هم بسیار واضح است: فرصتی برای بروز ایده‌های جدید نداریم. خب، اکنون که فرصت بیشتری دارید، وقت آن است که خلاقیت خود را بروز دهید و راه‌هایی بهتر برای انجام دادن کارهایتان پیدا کنید. هر روز، زمانی را صرف تمرین دادن خلاقیت‌تان کنید. به‌زودی ایده‌هایی به ذهنتان می‌رسد که مشتریان برای آنها حاضرند پول پرداخت کنند.

مثبت‌نگر بمانید

در صورتی که بیش از اندازه درباره بحران اقتصادی نگران و هراسناک باشید و نتوانید صبح‌ها بانشاط از خواب برخیزید، تمرکز کردن بر خلاقیت و سرمایه‌گذاری مجدد خدمات و کارها بسیار دشوار خواهد شد. (بله، این شرایط برای من هم پیش آمده است.) می‌دانید که چه می‌خواهم بگویم: برای عبور از یک بحران باید اعتماد کنیم. هیچ‌گاه شک نکنید که جان سالم به در خواهید برد. ایمان داشته باشید. همه ما بارها درباره اثر قدرتمند مثبت‌نگری در شرایط کلی صحبت کرده‌ایم. با این حال، زمانی که اوضاع دشوارتر می‌شود، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و قدرت مضاعفی به انسان می‌دهد. از خودتان بپرسید که برای چه چیزهایی می‌توانید شکرگزار باشید و جشن بگیرید. این دیدگاه باعث می‌شود که ذهنتان باز شده و با خلاقیت بیشتر، راهکارهای بهتری برای مشکلات خود پیدا کنید. احساسات منفی به راحتی باعث از بین رفتن خلاقیت ما می‌شود و بحران‌های اقتصادی، دقیقا زمانی هستند که بیشترین نیاز را به خلاقیت داریم! از مثبت‌نگری خود حفاظت کرده و آن را تقویت کنید. با این شیوه، بهتر می‌توانید از پس توفان‌ها برآیید.

موفقیت را بازتعریف کرده و بر رشد شخصی تمرکز کنید

من همیشه موفقیت را افزایش مستمر سود کسب‌وکارم می‌دانستم. اما رخ دادن سال‌های کساد بازار حتمی است و در این صورت همواره حس شکست خوردن و ناامیدی خواهیم داشت. برای آنکه بتوانید با انرژی باشید و مثبت‌نگر، باید تصور خود را از موفقیت تغییر دهید. موفقیت به معنای بهبود مستمر خدمات است و اینکه در سخت‌ترین شرایط هم بتوانید بقا یابید. بحران‌ها را به چشم فرصتی برای رشد ببینید. خود را به چالش بکشید و اجازه دهید که هم شما و هم کسب‌وکارتان قدرتمندتر شود. شما نه‌تنها بر اوضاع غلبه می‌کنید، بلکه توانایی‌های خود را هم افزایش خواهید داد.

nikoueimahdi@gmail.com