گروه نفت و پتروشیمی: اخبار متناقضی از آغاز گفت‌وگوها بین شرکت‌های معتبر خارجی و مسوولان کشورمان در روزهای اخیر در مورد واگذاری طرح‌های نفتی به خارجی‌ها به گوش می‌رسد.


انتشار خبر واگذاری احداث ۲۰۰ جایگاه پمپ بنزین به دو شرکت شل و توتال که به تایید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نرسید یکی از آن خبرها است، به‌طوری‌که ناصر سجادی، مدیرعامل این شرکت اعلام کرد تاکنون هیچ درخواستی از طرف شل و توتال برای ساخت پمپ بنزین مطرح نشده و مذاکراتی نیز انجام نشده است. در حال حاضر خبر دیگر مذاکرات وزارت نفت با شرکت انگلیسی بی.پی و توافق بر سر دو میدان نفتی است که دیروز خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرد و در همان لحظه خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: میادین نفت و گاز باید در فرآیند مناقصه به شرکت‌های خارجی واگذار شوند، بنابراین انجام هرگونه مذاکره، خارج از این فرآیند غیر‌قانونی است و وزارت نفت در این باره تصمیمی نگرفته است. علی کاردر، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت و مسوول جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این رابطه اعلام کرد:‌ هنوز قراردادهای جدید ایران موسوم به IPC رونمایی نشده‌اند، بنابراین مشخص نیست که چگونه اعلام شده برمبنای این قرارداد توسعه دو میدان هیدروکربوری ایران قرار است به شرکت بی پی انگلیس واگذار شود.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: فرآیند واگذاری میادین نفتی و گازی در چارچوب قانون صورت می‌گیرد و قانون به‌طور شفاف اعلام کرده است که باید واگذاری‌ها براساس مناقصه باشد. وی ادامه داد: پس از رونمایی از قراردادهای جدید فرآیند واگذاری‌ها بر اساس قانون آغاز می‌شود به همین دلیل تا‌کنون هیچ مذاکره یا قولی به شرکت‌های خارجی داده نشده و قطعا شرکت‌های خارجی باید برای توسعه میادین با یکدیگر رقابت کنند. خبرگزاری تسنیم، روز گذشته اعلام کرده بود: مدیران این شرکت در ماه گذشته برای مذاکره درخصوص بازگشت شرکت انگلیسی بی‌پی به بخش انرژی ایران به تهران سفر کرده‌اند و در جریان مذاکرات ماه گذشته میان مدیران این شرکت انگلیسی با امیرحسین زمانی‌نیا؛ معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت توافق شد توسعه دو میدان نفتی به شرکت بی.پی در قالب قرارداد جدید نفتی کشور (IPC) به شرکت بی.پی واگذار شود.