گروه بورس- حدیث موسوی: با آنکه روز گذشته شاخص کل بازار سهام 180 واحد رشد کرد، اما 14 روز کاری متوالی است که نماگر این بازار در کانال 61 هزار واحدی توقف کرده است.


سایه سنگین رکود اقتصادی و تداوم ابهامات موجود در صنایع گوناگون موجب شده تا باوجود رشد 3/ 0 درصدی بازار در این روز که کارشناسان آن را به رشد نسبی قیمت نفت در بازارهای جهانی نسبت ‌می‌دهند، اما این روند پایدار و باثبات به نظر نرسد.

روز گذشته برخی نمادهای پالایشی مانند شبندر و شپنا، در گروه فلزات اساسی نماد شرکت‌های فولاد مبارکه و ملی مس و در گروه خودرو نماد شرکت گروه بهمن بیشترین تاثیر مثبت را بر افزایش شاخص کل از خود برجا گذاشتند.


ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سهام در مصاحبه با «دنیای اقتصاد» رشد بازار در روز گذشته را تحت تاثیر چند عامل ذکر کرده و می‌گوید: در حال حاضر قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها به ارزش ذاتی خود نزدیک شده یا بعضا از آن نیز کمتر است این عامل ‌می‌تواند معامله‌گران را در برخی روزهای معاملاتی برای کسب بازدهی از قیمت‌های جذاب فعلی ترغیب به حضور در بازار سهام کند.

وی ‌می‌افزاید: روز گذشته همچنین افزایش قیمت نفت آمریکا متاثر از انتشار برخی گزارش‌ها درخصوص پیش‌بینی کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای نفت این کشور در سال آینده و بالطبع انتظار برای افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی موجب شد تا سهام شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس و پالایشگاه اصفهان در جریان معاملات بورس مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته و با رشد قیمتی همراه شوند.


وی درخصوص رشد قیمتی نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان نیز بیان ‌می‌کند: سخنان چند روز قبل معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز درخصوص لزوم دخالت این وزارتخانه در قیمت‌گذاری گندله در زنجیره فولاد که به نظر ‌می‌رسد تاییدی بر اجرایی شدن مصوبه کاهش 3 واحد درصدی قیمت فروش این فرآورده به واحدهای فولادی است، بر جذابیت سهام شرکت‌های فولادمبارکه و خوزستان افزوده و معامله‌گران را به فعالیت بیشتر در این نمادها ترغیب کرده است.

به گفته مقدسیان، بازگشایی نماد کویر‌تایر در جریان معاملات این روز بازار سهام نیز که به تازگی مجمع عمو‌می ‌برای افزایش سرمایه 250 درصدی را برگزار کرده و رشد قیمتی 46 درصدی آن نسبت به آخرین قیمت قبل از بازگشایی از دیگر عوامل رشد بازار در این روز به شمار می‌رود. این تحلیلگر بازار سهام ‌می‌افزاید: انتشار برخی اخبار درخصوص افزایش سرمایه گروه بهمن نیز که منجر به رشد قیمتی نماد این شرکت در معاملات روز گذشته بورس شد، بی‌تاثیر در رشد بازار نبود.


اما به هر ترتیب با وجود همه عوامل مذکور که منجر به رشد بازار در آخرین روز معاملاتی بورس در هفته جاری شدند، مقدسیان معتقد است این رشد روند پایدار و باثباتی نخواهد داشت؛ چراکه تغییر و تحول مثبتی در وضعیت صنایع بزرگ رخ نداده و شرایط اقتصادی کشور کماکان درگیر رکود است.


وی به سخنان روز گذشته مشاور رئیس‌جمهوری درخصوص ارزان بودن نرخ خوراک 13 سنتی پتروشیمی‌ها اشاره کرده و می‌گوید: اکبر ترکان اعلام کرده نرخ کمتر از 13 سنت به پتروشیمی‌ها یعنی یارانه وزارت نفت برای رشد شاخص بورس و بیان کرد برای حل برخی مشکلات، باید پس از عملیاتی شدن برجام و برداشته شدن تحریم‌ها چاره اندیشی کرد.


بنابراین به نظر ‌می‌رسد این مساله که کماکان محل اختلاف شرکت‌های پتروشیمی‌ و وزارت نفت است به دلیل عدم رفع ابهامات درخصوص آن بازهم توان اثرگذاری بر شاخص صنعت شیمیایی‌ها و در نتیجه بازار سهام را در روزها و هفته‌های پیش رو خواهد داشت.


توقف ۱۴ روزه شاخص بورس در کانال ۶۱ هزار واحد

با رشد 180 واحدی شاخص کل، روز گذشته نماگر بازار روی رقم 61 هزار و 390 واحد توقف کرد. طی معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، نماد معاملاتی سه شرکت پتروشیمی‌پردیس با 63 واحد، کویر تایر و فولاد مبارکه هر یک به میزان 31 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند، ضمن اینکه نماد معاملاتی سه شرکت گل گهر با 10 واحد، چادر ملو با 9 واحد و ایران خودرو با 5 واحد افت، بالاترین تاثیر منفی را بر نماگر بازار سهام ثبت کردند.

با آنکه روز گذشته اغلب شاخص‌های بازار سهام با رشد همراه شدند اما حجم و ارزش معاملات نسبت به روز سه شنبه به ترتیب افت 32 و 35 درصدی را تجربه کردند. به این ترتیب حجم معاملات به دادوستد 247 میلیون سهم و ارزش آن با حذف معاملات بلوکی به 49 میلیارد تومان ختم شد.


تحولات فرابورس

روز چهارشنبه آیفکس ۴/ ۹ واحد معادل ۴/ ۱ درصد افزایش یافت تا رقم ۱/ ۶۷۳ واحد را در کارنامه خود ثبت کند. نماد معاملاتی مارون همچون روز سه شنبه بیشترین نقش را در رشد شاخص کل ایفا کرد و با افزایش قیمت ۶۱/ ۳ درصدی، ۶۸ درصد از رشد شاخص کل را رقم زد. ۶/ ۹۲ درصد از حجم خرید و ۹/ ۷۵ درصد از حجم فروش این نماد در اختیار معامله‌گران حقیقی بود. نمادهای شتران، شاوان و ذ وب پس از مارون بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند؛ در حالی که اثر منفی نمادهای میدکو، سمگا و وکوثر بر شاخص کل بیش از سایر نمادها بود. بررسی میزان مشارکت معامله‌گران در نمادهایی که بیشترین اثر را بر شاخص کل داشتند نشان ‌می‌دهد حقیقی‌ها در معاملات این نمادها فعال تر بودند به شکلی که ۱/ ۹۴ درصد از حجم خرید و ۹/ ۹۹ درصد از حجم فروش شتران، ۱۰۰ درصد از حجم خرید و ۶/ ۶۷ درصد از حجم فروش شاوان، ۷/ ۶۶ درصد از حجم خرید و ۸/ ۹۷ درصد از حجم فروش ذوب در اختیار این معامله‌گران بود.


اسناد خزانه اسلا‌می‌نیز همچون روز سه شنبه رشد قیمتی 01/ 0 درصدی را تجربه کرد تا قیمت پایانی 905 هزار و 7 ریال را در کارنامه خود ثبت کند. 5/ 90 درصد از حجم خرید «اخزا» در اختیار حقیقی‌ها بود. به این ترتیب در پایان معاملات روز گذشته سود موثر این اسناد به 9/ 25 درصد رسید.

حجم معاملات روز گذشته فرابورس 84 میلیون سهم و ارزش معاملات 420 میلیارد ریال بود. تعداد معاملات نیز 52 درصد کاهش یافت تا به رقم 17125 برسد.