کاهش 22 درصدی آب رودخانه‌های خوزستان

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه الگوی کشت باید به سمتی برود که از هدر رفت آب جلوگیری شود، گفت: درخواست ما این است که کشت از آبان شروع شود تا آب هدر نرود.

هوشنگ حسونی‌زاده اظهار کرد: از سال ۸۷ گرفتار خشکسالی هستیم و انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌ها نیز به تبعات این موضوع را افزایش داده است.

وی افزود: خشکسالی در تمام حوضه‌های آبی کشور وجود دارد، اما در جنوب غرب بسیار شدید بوده است، به طوری که سال ۸۸ بدترین سال در این دوره خشکسالی بود که در این سال ورودی آب‌های استان ۸ میلیارد مترمکعب بوده است.

حسونی‌زاده با بیان اینکه سال گذشته دومین سال بد خشکسالی بود، تصریح کرد: سال آبی گذشته که شهریور به پایان رسید، حجم ورودی آب استان ۱۳ میلیارد و ۳۴۸ میلیون مکعب بود، درحالی‌که میزان نرمال آن ۲۷ میلیارد مترمکعب است، به تعبیر دیگر ورودی رودخانه‌های استان ۴۹ درصد سال‌های نرمال است. وی اعلام کرد: میزان آب رودخانه‌های استان در سال آبی گذشته نسبت به سال پیش از آن ۲۲ درصد کاهش داشت که در این میان حوضه کرخه ۱۳ درصد و حوضه مارون ۳۰ درصد کاهش یافته است.

حسونی‌زاده با بیان اینکه در سال گذشته در استان شاهد کاهش آورد آب و بارش بودیم، خاطرنشان کرد: میزان بارش در سال گذشته ۱۹۸ میلیمتر بود که ۵۵ درصد سال‌های نرمال و ۶۰ درصد میزان بارش در سال ۹۲ تا ۹۳ بوده است. معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: امسال با توجه به اینکه هواشناسی سالی نرمال یا نزدیک به نرمال را تعیین کرده است، پیش‌بینی می‌شود در حوضه کارون ۱۳ میلیارد مترمکعب، در حوضه کرخه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب و در حوضه مارون ۷۸۰ میلیون مترمکعب آورد آب داشته باشیم.

حسونی‌زاده افزود: یکی از راه‌های معقول کردن مصرف آب در کشاورزی آبیاری نوین است، به‌طور مثال آبیاری تحت فشار و انتقال آب با لوله برای مصرف کشاورزی به‌منظور جلوگیری از تبخیر آب از جمله روش‌های این نوع آبیاری است و اکنون راندمان آب در بخش کشاورزی طبق ادعای مسوولان جهاد کشاورزی، ۳۰ درصد است و باقی مانده آن به هدر می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوان این میزان هدررفت آب در مصارف کشاورزی را به ۵۰ درصد کاهش دهیم حدود ۲ میلیارد مترمکعب آب صرف جویی خواهیم داشت.

حسونی‌زاده با بیان اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان و ایلام از طرح‌هایی است که می‌تواند مصرف آب را معقول کند، اظهار کرد: در این طرح قرار است انتقال آب برای زمین کشاورزی به صورت اصولی انجام و مصرف آب منطقی شود و این موضوع می‌تواند راندمان آب را افزایش دهد؛ اگر مصرف آب در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به روش‌های کنونی باشد، امکان تامین آب آن وجود ندارد اما اگر سیستم آبیاری نوین در این طرح به‌کار گرفته شود و مصرف معقول باشد، امکان تامین آب آن وجود دارد.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان در خصوص اینکه چه پدیده‌ای در کاهش کیفیت آب کارون تاثیرگذاری بیشتری دارد، گفت: تمام پدیده‌ها چه سد گتوند، انتقال آب از سرشاخه‌ها، زهکش‌های نیشکر و فاضلاب‌های شهری و صنعتی در کاهش کیفیت آب کارون مقصر هستند.

وی افزود: این موضوع با همکاری وزارت نیرو و محیط زیست مورد مطالعه قرار گرفته شده است که پس از بررسی در وضعیت فعلی، سد گتوند ۱۸ درصد و زهاب کشت نیشکر و کشاورزی ۵/ ۴۲ درصد در کاهش کیفیت آب کارون تاثیرگذار هستند. حسونی زاده ادامه داد: میزان تاثیرگذاری باقی مانده نیز به فاضلاب‌های شهری، صنایع و دیگر عوامل مربوط می‌شود؛ به‌طور قطع انتقال آب از سرشاخه‌ها در کاهش کیفیت آب کارون تاثیرگذار است و انتقال آب کمیت را کاهش می‌دهد و زمانی که کمیت کاهش پیدا می‌کند، آلاینده‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند و بر کیفیت تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای نیشکر که ۴۰ درصد از آب بخش کشاورزی را در استان مصرف می‌کنند از بین بخش‌های مختلف کشاورزی عمده‌ترین آلاینده در کیفیت آب محسوب می‌شوند. حسونی‌زاده گفت: میزان شوری آب (HC) متاثر از کمیت است و در فصل‌های مختلف تغییر می‌کند؛ در حوضه کارون میزان شوری در مقطع اهواز از ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ میکروموث در حال کنترل است و اگر شوری آب از این میزان بیشتر شود، طوری آب رها‌سازی می‌شود که شوری آب به همان میزان موردنظر برسد.