گردشگران اروپایی و آمریکایی در ایران
گروهی از گردشگران خارجی از کشورهای آلمان، آمریکا، انگلیس، ترکیه، هلند، سوئیس و اتریش وارد تبریز شدند.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، این گردشگران پس از ورود با قطار «زندگی» از برخی اماکن تاریخی شهرهای تبریز، زنجان، یزد، اصفهان، سعادت‌شهر، شیراز و تهران بازدید می‌کنند. بر‌اساس اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران براساس زمان‌بندی صورت‌گرفته این گروه ۱۹ مهر کشور را ترک می‌کنند.

بازدید بیش از نیم میلیون گردشگر از اماکن تاریخی ایران
براساس آمار ثبت‌شده از سال ۱۳۹۳ تا‌کنون در مجموع بیش از ۵ بار قطارهای لوکس اروپایی وارد ایران شده‌اند و پیرو آن بیش از نیم میلیون گردشگر از اماکن تاریخی کشور بازدید کرده‌اند.
برای اولین‌بار در تاریخ کشور، پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی و هماهنگی از طرف معاونت مسافری، اولین گروه از گردشگران در تاریخ ۷ مهرماه سال ۹۳ با یک قطار لوکس اروپایی از ترکیه به ایران وارد شدند.

این گزارش حاکی است این گردشگران در دو گروه ۷۸ نفره و در مجموع ۱۵۶ توریست از کشورهای آلمان، روسیه، سوئیس، انگلستان، استرالیا، ایتالیا، چین و بلژیک با قطار از شهرهای مختلف کشور از جمله زنجان، یزد، اصفهان، شیراز و تهران بازدید کردند. همچنین دومین قطار لوکس گردشگری از کشور مجارستان نیز سفر خود به ایران آغاز کرد و پس از عبور از کشورهای رومانی، بلغارستان و ترکیه وارد ایران شد و در مجموع در این تور ۱۵۵ گردشگر در دو گروه از کشورهای استرالیا، انگلستان، آمریکا، هلند، سوئد، دانمارک، آلمان، فرانسه، سوئیس، مکزیک و مجارستان از چندین شهر کشور دیدن کردند.
این گزارش می‌افزاید، قطار سوم، ۱۹ فروردین‌ماه امسال از مبدا مجارستان به ایران وارد شد و در مجموع ۹۸ توریست آمریکایی، آلمانی، فرانسوی، روسی و هنگ‌کنگی در ۲ گروه از شهرهای زنجان، یزد، اصفهان، سعادت‌شهر، شیراز و تهران بازدید به عمل آوردند و تورهای چهارم و پنجم نیز با اعزام قطار لوکس از کشور ترکیه به ایران اعزام شدند.

این گزارش حاکی است قطارهای اروپایی برای برگزاری این تور قیمت‌های قابل‌توجهی را لحاظ کردند به‌طوری‌که هزینه این تورها برای مدت ۲ هفته از حداقل ۳۸ میلیون تا حداکثر ۹۲ میلیون تومان (بر اساس امکانات موجود در کوپه) متغیر بوده و این درحالی است که قطارهای ایرانی برای اجرای این تور گردشگری رقم‌های به مراتب کمتری را لحاظ کرده‌اند.

در همین راستا با توجه به مشکلات موجود برای عبور قطار از مرز ترکیه و تقاضای شدید توریست‌ها، شرکت‌های خارجی درخواست اجاره و چارتر قطارهای ایرانی را کردند که در نهایت پس از بازدید مدیر اجرایی شرکت عقاب طلایی از قطارهای موجود، با شرکت نورالرضا قرارداد امضا شد. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این قطار از ۲۲ مهر سفر خود را آغاز و در مجموع دو گروه و ۶۸ گردشگر را پذیرا و مقرر شد در تاریخ‌های ۱۴ و ۲۸ مهر ۱۳۹۴ دو تور دیگر که بالغ بر ۱۰۰ گردشگر خارجی هستند با همکاری شرکت جهانگردی آزادی و شرکت پاسارگاد‌تور وارد کشور شده و با قطار ایرانی زندگی شرکت رجا و پلور شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد از شهرهای مختلف کشور بازدید کنند. براساس درخواست‌های ارائه‌شده تاکنون تقاضاهای متعددی از شرکت‌های مختلف خارجی برای برگزاری تورهای دیگر ریلی دریافت شده و تلاش برای برگزاری آنها ادامه دارد به‌طوری‌که در برخی از این درخواست‌ها اضافه کردن مسیرهای جدید ریلی ایران از خط شمال کشور نیز مطرح شده است.

با توجه به موارد مطرح شده این نکته حاصل می‌شود که راحتی در سفر، ایمنی بالا و هزینه کم از جمله مزیت‌هایی است که موجب شده تا سفر با قطار به‌عنوان گزینه قابل‌توجه در تمام کشورهای دنیا مورد توجه قرار گیرد. به‌طور خلاصه در مجموع از سال ۱۳۹۳ تا‌کنون بیش از ۵ بار قطارهای لوکس اروپایی وارد ایران شده‌اند که سه قطار لوکس از کشور ترکیه به ایران و دو قطار از کشور مجارستان به ایران سفر کرده‌اند. سه قطار ایرانی (نورالرضا، زندگی رجا و پلور راه‌آهن شرقی بنیاد) چارتر شده‌اند. تعداد گردشگرانی که از این تورها استفاده کرده‌اند بالغ بر ۵۰۰ نفر می‌شود.

سفر با قطار «زندگی»



اولین گروه از گردشگران آمریکایی و اروپایی از کشور آلمان وارد کشور شدند. ایرانگردی گردشگران آلمانی با قطار زندگی با همکاری شرکت حمل‌و‌نقلی ریلی رجا به منظور بازدید از مناطق گردشگری کشور از صبح روز سه‌شنبه آغاز شد.

براساس هماهنگی‌های انجام شده حدود 80 گردشگر آلمانی سفر 6 روزه خود را در ایران با قطار زندگی آغاز کردند.
براساس این گزارش، گردشگران آلمانی در سفر ۶ روزه خود با قطار زندگی در ایران علاوه بر شهرهای تبریز، زنجان و کرج، به شهرهای اصفهان، شیراز و تهران سفر می‌کنند تا از جاذبه‌های گردشگری این شهرها دیدن ‌کنند.

«قطار زندگی»، یکی از بهترین قطارهای خطوط ریلی کشور است که توسط شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا راه‌اندازی شده و خدمات جدیدی به هموطنان و گردشگران خارجی در سفر با این قطار ارائه می‌شود.