کمپین حمایت مردمی از تلویزیون!

گروه ورزش: تیم ملی کشورمان غروب پنجشنبه در چهارمین مسابقه‌اش از رقابت های مقدماتی جام جهانی روسیه به مصاف عمان رفت؛ نبردی که در نهایت به تساوی یک بر یک دو تیم و تداوم صدرنشینی شاگردان کی‌روش در این گروه منجر شد. اتفاق مهم این بازی اما، نه تلاش بازیکنان دو تیم درون زمین و نتیجه نهایی رقم خورده، بلکه نوع پخش تلویزیونی آن در ایران بود. در شرایطی که از چند روز پیش گفته شده بود ممکن است این مسابقه به دلیل مشکلات مالی روی آنتن نرود، مسوولان شبکه سه سرانجام دیدار مزبور را روی آنتن بردند، اما تصاویر پخش شده از این کانال شکل و شمایل عجیبی داشت که خیلی از بیننده‌ها را شوکه کرد.

تصاویر زخمی با گزارش عربی

حالا دیگر آماتورترین بیننده‌های تلویزیونی هم می‌دانند که در صورت خرید حق پخش یک مسابقه، تصاویر به‌صورت ساده، بدون لوگوی اضافی و صرفا با صدای محیط استادیوم روی آنتن می‌رود، اما تصاویر بازی ایران و عمان واجد چنین ویژگی‌هایی نبود. به خصوص در یک ساعت اول این بازی، پوشانده شدن قسمتی از بالای قاب تلویزیونی باعث شد تا شائبه برداشت ماهواره‌ای این تصاویر قوت بگیرد؛ به خصوص که صدای یک گزارشگر عربی هم به وضوح به گوش می‌رسید و احتمال مزبور را تقویت می‌کرد. سایت خبرآنلاین تنها ساعتی بعد از پایان این مسابقه گزارشی در مورد شیوه پخش این بازی منتشر کرد و در بخشی از آن نوشت: «آقایان با منت بازی تیم ملی را روی آنتن بردند؛ مسابقه‌ای که لوگوی کنار تصویرش نشان می‌دهد دوستان چقدر برای پخشش مذاکره کردند، پول دادند و زحمت کشیدند که این طور منت می‌گذارند.» شیوه پخش مسابقه ایران و عمان، همچنین در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم اعتراض‌های زیادی را به همراه آورد. در شرایطی که پخش مسابقات ملی به‌صورت رایگان و با کیفیت بالا یکی از عرف‌های محکم رسانه‌ای در بسیاری از کشورهای جهان تلقی می‌شود، بیننده‌های ایرانی ناچار بودند بازی با عمان را به شکل متفاوتی تماشا کنند. فراموش نکنیم همین حالا هم تیم ملی امید در مسابقات غرب آسیا شرکت دارد که تصاویر آن رقابت‌ها هم به بهانه مشکلات مالی پخش نمی‌شود.

تلویزیون کمپین مردمی راه می‌اندازد؟

عجیب‌ترین بخش از حاشیه‌های بازی ایران و عمان، به اظهارات میرحسینی، رئیس شبکه سوم سیما پیش از آغاز این مسابقه مربوط می‌شود. سایت تابناک گزارشی در این مورد تهیه کرده و در بخشی از آن نوشته است: «مدیر شبکه ۳ روی آنتن برنامه و قبل از پخش یک بازی مستقیم ملی، دولت را تهدید کرد. مدیر شبکه سوم سیما در تماسی تلفنی روی آنتن زنده شبکه سه با مردم صحبت کرد و حرف‌های مهمی به زبان راند که می‌تواند ابعاد تازه‌ای در اختلاف رسانه ملی با دولت را به نمایش بگذارد. میرحسینی، مدیر جدید شبکه سه که در مدت کوتاه مسوولیتش در این کانال پربیننده بسیاری از مسابقات مهم فوتبال را از کنداکتور این شبکه حذف کرده است، دقایقی پیش از آغاز بازی ایران و عمان در مسقط، روی آنتن زنده شبکه سه از مشکلات مالی صداوسیما و بدهی سنگین ارزی این سازمان بابت پخش مستقیم‌های خارجی سخن گفت و در پایان صحبت‌هایش ضمن درخواست از دولت بابت تامین بودجه لازم برای فعالیت ارزی صداوسیما، به‌طور غیرمستقیم تهدید کرد که شاید برای حمایت از تلویزیون کمپین مردمی تشکیل دهد! این مقام رسمی صداوسیما، در حالی که دولت و رسانه ملی رابطه چندان حسنه‌ای ندارند، با طرح چنین موضوعی که با حمایت محکم محمدرضا احمدی مجری برنامه نیز همراه شد، مسائلی همچون تحریم خودروی داخلی را در ذهن تداعی کرد.»

تقابل، این بار در زمین فوتبال؟

مطرح شدن مسائلی همچون راه‌اندازی «کمپین مردمی» برای حمایت از تلویزیون، شائبه تقابل دولت و رسانه ملی را در ذهن به وجود می‌آورد؛ تقابلی که شاید این بار در زمین فوتبال شکل گرفته است. یادمان باشد دو هفته پیش هم عادل فردوسی‌پور روی آنتن زنده برنامه نود به‌طور مبسوط در مورد بدهی‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما سخن گفت و خواستار همکاری دولت و مجلس در تخصیص بودجه کافی برای جام‌جم شد. عادل حتی هفته بعدش هم گریز مختصری به این بحث زد تا مشخص شود موضوع برای صداوسیما مهم‌تر از این حرف‌ها است. از قرار معلوم مدیران تلویزیون برای جلب توجه عمومی نسبت به بی‌پولی‌شان و به منظور تحت‌فشار گذاشتن دولت، میدانی را پرمخاطب‌تر از فوتبال پیدا نکردند و حالا همین مساله باعث شده تا علاقه‌مندان به این حوزه دچار مشکلاتی شوند. بعد از تعطیلی برنامه‌های ورزشی «فوتبال۱۲۰» و «لیگ یک» حالا پخش مسابقات مهم فوتبال با گرفتاری‌های عجیب و کم‌سابقه روبه‌رو شده است تا بحران موجود، رفته رفته شکل جدی‌تری پیدا کند.

تبلیغات علیه فوتبال

پخش بازی ایران و عمان علاوه بر همه مشکلاتی که داشت، از ناحیه تبلیغات تلویزیونی هم ضربه خورد. در حقیقت حجم بالای آگهی‌های بازرگانی باعث شد تا بیننده‌های تلویزیونی لحظات آغازین این بازی را در هر دو نیمه از دست بدهند. این وضعیت چنان بود که در نیمه دوم، مسابقه از ثانیه سی‌ام و در شرایطی که علیرضا حقیقی در حال شروع مجدد بازی از کنار دروازه‌اش بود روی آنتن رفت!